בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הישראלים שמגלים לניו יורק את המנוי לקפה השכונתי

יזמי האפליקציה הישראלית CUPS, המשווקת ארנק אלקטרוני לרכישת קפה, החליטו לעבור לפני כשלוש שנים מהשוק הקטן של תל אביב לשוק הצומח של בתי הקפה העצמאיים בניו יורק

15תגובות
בית הקפה "גרינקולוג'יס" במנהטן. הקפה חזק מאוד, מתקתק־חמצמץ
חיים הנדוורקר

מי שמגיע לניו יורק, גם אם זו לא הפעם הראשונה, כדאי לו לדלג על רשתות הקפה וללכת לאחד מאותם בתי קפה קטנים ועצמאיים הפזורים ברחבי העיר. מדובר בבתי קפה המבקשים להגיש, בניגוד לדימוי השלילי שיש לקפה האמריקאי הקלאסי, קפה או אספרסו לסוגיו באיכות גבוהה מאוד, ובנוסף נותנים טעימה מההוויה ההיפסטרית של העיר.  

חברת CUPS הישראלית, שיצרה אפליקציית ארנק סלולארי, מכוונת בדיוק לשוק הזה של בתי הקפה העצמאיים בניו יורק. האפליקציה מנסה להעתיק את הצלחת האפליקציה של סטארבקס לנישה של בתי הקפה הקטנים והיותר מתוחכמים, שצצו ברחבי העיר בשנים האחרונות. "לבתי הקפה הקטנים אין האמצעים ליצור לעצמם אפליקציה כמו שסטארבקס הענקית עשתה", מסביר גלעד רותם, אחד השותפים בחברה, "אנחנו בעצם מסייעים להם לפתח את העסקים שלהם על ידי כך שאנחנו מציעים ללקוחות שלהם הטבות כדי שיחזרו לבקר בבית הקפה. הארנק שלנו גם מביא להם לקוחות חדשים שאולי כלל לא שמעו על בית הקפה הקטן השכונתי". 

CUPS הוקמה בישראל ב–2013 והתמקדה בעיקר בתל אביב. לדברי רותם האפליקציה זכתה להצלחה — היא שירתה כ–80 בתי קפה קטנים בתל אביב והיו לה אלפי משתמשים. באותה שנה החברה החלה לפעול גם בניו יורק. יזמי האפליקציה גילו שהם מצליחים להגיע להיקף פעילות כמו בתל אביב בתוך זמן קצר, והגיעו למסקנה שעדיף להשקיע את המאמץ שלהם בניו יורק וסגרו את הפעילות בתל אביב. כיום האפליקציה כוללת כ-200 בתי קפה בניו יורק, ולפני כחודש השיקה החברה גם את פעילותה בפילדלפיה, שם כלולים בתוכנית עשרים בתי קפה נוספים.

"כשהגענו לפה היינו צריכים ללמוד טוב טוב את השוק המקומי", מספר רותם, "בתי קפה בתל אביב זה לא כמו בניו יורק. בית קפה בישראל הוא גם קצת מסעדה. כאן התרבות היא הרבה יותר של טייק אווי — אתה קונה ומשלם בקופה, מה שהופך את השימוש בטלפון הסלולארי ככרטיס אשראי לקל יותר לשימוש". 

גלעד רותם, אחד המייסדים
חיים הנדוורקר

מבחינה מסוימת CUPS רוצה לשחק בליגה של הגדולים. חברות ענק כמו גוגל ואפל וגם חברות קטנות יותר, מנסות, בשלב זה בדרך כלל ללא הצלחה רבה, ליצור ארנק אלקטרוני שיסחוף את ההמונים. סטארבקס, עושה רושם, כבר מצליחה יפה בתחום. לדברי רותם, הארנק האלקטרוני של סטארבקס הוא המצליח בעולם בתחומו ומגלגל כ–2.5 מיליארד דולר, 18%–17% מההכנסות החברה. "כל עולם הטכנולוגיה", אומר רותם, "מנסה לגרום לכולנו להשתמש בטלפון כארנק סלולארי ומעטים מצליחים בגדול. תרבות השימוש בכרטיסי אשראי מפלסטיק היא כל כך נפוצה וכל כך מושרשת וקשה מאד לשנות את ההרגל הזה של הצרכנים".

מחיר אספרסו בניו יורק נע בין 4–3 דולר בעוד הקפה האמריקאי הרגיל יעלה 2 דולר. האפליקציה של סטארבקס נותנת למשתמשים בממוצע הנחה של כ–10% — הלקוחות מקבלים הטבות אם בצורה של כוס קפה חינם על רכישת מספר כוסות קפה או רכישה מוזלת של דברי מאפה. CUPS מציעה באמצעות הסמארטפון מסלולים שונים לרכישת קפה, החל מ–18 דולר לחמש כוסות קפה בחודש ועד 120 דולר לקפה ללא הגבלה במשך חודש בכל אחד מ-200 בתי הקפה הכלולים בתכנית, עבור שותי קפה אובססיביים. "אצלנו החסכון בממוצע הוא בסביבות 20% לכוס קפה", אומר רותם. 

בניו יורק, מעריך רותם, יש מעל ל–1,000 בתי קפה, מתוכם כ–280 בתי קפה של סטארבקס וכ–700–600 בתי קפה עצמאיים, ועוד סניפים של רשתות קטנות. לפני חמש שנים היו רק 200 בתי קפה עצמאיים בעיר. פוטנציאל הגדילה של בתי הקפה העצמאיים, מאמין רותם, הוא גדול. עבור הראיון, רותם בוחר בבית קפה בפאתי סוהו, לא הרחק מהמשרד שלו, "גרינקולוג'יס", המבטא לדעתו את תופעת בתי הקפה "היותר מתוחכמים". בית קפה לבן עם חצר, וקפה מתקתק־חמצמץ, חזק מאוד, המאפיין רבים מבתי הקפה האלה. האווירה נעימה, העיצוב נקי וברקע שירו של אריק קלפטון "דמעות בגן עדן". 

רותם מספר כי לחברה חמישה מייסדים. הם הכירו זה את זה עוד בתקופת בית הספר היסודי וחטיבת הביניים ומאז נשארו חברים. "גם בישראל התמקדנו בבתי הקפה הקטנים והאיכותיים. היתה לנו רשימה של כמה עשרות בתי קפה. זה עבד טוב אבל חשבנו שכדי שנוכל לפרוץ ממש צריך שנעבור לשוק הרבה יותר גדול והחלטנו ללכת על ניו יורק. אנחנו ממשיכים בארץ במחקר ובפיתוח אבל הפעילות ממש היא בניו יורק". הוא מוסיף כי "זה היה אתגר לא פשוט להתחיל כזרים ולרכוש את אמונם של בעלי בתי הקפה המקומיים. בחורף 2014 עברתי מדלת לדלת בבתי קפה בדאון טאון מנהטן".

המהפיכה הגדולה בתחום הקפה התרחשה כשסטארבקס החלה לפעול ב-1971, והביאה לשינוי דרמטי בכל הקשור לצריכת הקפה באמריקה. לפני כעשור החל הגל השני של מהפכת הקפה — רבים גילו שסטארבקס לא מספיקה להם, ובתי קפה עם קפה מתוחכם יותר, נוספו לנוף האמריקאי בעיקר בערים גדולות כמו ניו יורק, סן פרנסיסקו וסיאטל. המגמה היום נמצאת בשיאה.

בתחילה יזמים אמריקאים השתמשו במותגים איטלקיים מוכרים כמו לוואצה, אילי או מאורו. ואולם במשך השנים החליטו יזמים אמריקאים לפרוץ לדרך חדשה וליצור קפה משלהם. הסיבה לכך, היא לא רק עניין של אגו אלא גם סיבות פרקטיות, כמו טריות הקפה. בנוסף לכך, יש בארה"ב מגמה חזקה של צריכת מוצרי מזון מקומיים מתוך רצון להגן על הסביבה ולתמוך בחקלאים מקומיים. 

"הדגש בבתי הקפה הקטנים הוא על קלייה בכמויות קטנות", אומר רותם. "בתהליך שלוקח להביא את הקפה ללקוח — בין קטיפת דובדבן הקפה, שטיפתו, קילופו, הקלייה ועד טכניקת ההכנה של הקפה על ידי הבריסטה — בכל אחד מהשלבים אפשר לפספס ולפגוע באיכות הקפה".

רותם מסרב לתת נתונים לגבי מספר המשתמשים בניו יורק, אך אומר כי היו לאפליקציה מאות אלפי הורדות. החלום שלו, לדבריו, הוא להתפרש בשנתיים הקרובות בעשרות ערים נוספות בארצות הברית. ובינתיים, מה אתה שותה? "אני מעדיף את הקפה היותר פשוט. מה שנקרא כאן קפה אמריקנו. ואם אני צריך לבחור, אני מעדיף את הקפה של דנקן דונאטס על זה של סטארבקס".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו