${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מלצר, רגלי! צמידים אלקטרונים רוטטים למלצרים מרגיזים את הלקוחות

הצמידים האלקטרוניים הרוטטים שמלצרים עונדים בבתי קפה ובמסעדות עוררו מחאה ואף קריאה לחרם על רשת קפה קפה. היחידים שלא מבינים מה הסיפור הם המלצרים עצמם

תגובות

בחודשים האחרונים התחילו חלק מבתי הקפה בעיר להוסיף אקססורי נוסף לתלבושת האחידה של המלצרים: צמיד אלקטרוני רוטט, שמטרתו לייעל את השירות. רשתות כמו קפה קפה וקפה גרג כבר לוקחות חלק בניסוי, שעובד כך: על כל שולחן מונחת מערכת לחצנים – אחד להזמנת חשבון, השני לקבלת שירות והשלישי כדי לבטל לחיצה. כל פעם שלקוח לוחץ על אחד מהם, המלצר מקבל רטט מהצמיד, ועל הצג שלו מופיע מספר השולחן שאליו הוא צריך לגשת. במשך שנה הלחצנים פעלו ברטט מופתי, אלא שבאחרונה הצמידים קיבלו תשומת לב שלילית מהתקשורת, ובעקבות זאת המחאה לא איחרה להגיע. תוך יום קמה קבוצת פייסבוק בשם “לא נכנסים לקפה קפה עד שיסירו את הזמזמים מהעובדים”, תוך שהיא תוקפת את עמוד הפייסבוק של הרשת ומתמלאת בתגובות כמו ”מטרת המכשיר האמיתית היא שליטה על העובדים”.אחד האנשים הפעילים נגד הצמידים הוא רגב נתנזון, דוקוטורנט לאנתרופולוגיה מאוניברסיטת מישיגן. “המכשיר נכנס רק עבור הגברת רווחים של בעלי העסקים והוא פוגע בכבודם ובגופם. זו פלישה לפרטיות”, הוא מסביר, “המלצר מרגיש את הטביעה של הלקוח על הגוף. תארי לך שכדי לקרוא למלצר היית נוגעת לו במרפק”. נתנזון ויתר המתנגדים טוענים שזוהי הידרדרות ביחסי העבודה של המלצר אל מול המעביד. “אין כאן באמת מצב של הסכמה. אלו יחסי עבודה כוחניים”, הוא מוסיף, “הרשת הסבירה שהם התייעצו איתם קודם, אבל במלצרות אין ועדי עובדים. הם לא יכולים לומר לא ולהיות בטוחים שהשכר שלהם לא נפגע או שלא יפטרו אותם”.  מרעיד את עולמם. שעוני רטט למלצרים (צילום: גיל כהן מגן) בקפה קפה הבינו שמדובר במשבר של ממש ושיחררו את התגובה: “החלטנו לעצור לאלתר את הפיילוט שבמסגרתו חולקו שעונים רוטטים לצוות המלצרים ב־14 מתוך 120 סניפינו, ולבחון מחדש את הנושא”. אבל מי שלא הבינו על מה המהומה הם דווקא המלצרים, שאפילו מתבאסים מהורדת המכשיר שהפך את עבודתם ליותר טכנית וקלה. “חבל שהורידו אותו. עם הצמיד הספקתי לעשות הרבה יותר דברים. לא הייתי צריך כל הזמן להיות בקשר עין עם הלקוחות ולחשוב שאולי הם קוראים לי”, מספר אחד המלצרים ברשת קפה קפה. מלצרית נוספת מהרשת מספרת שהטיפים שלה עלו מאז הצמידים, “אתה לומד לנהל את הזמן יותר טוב. לא שמעתי על מלצר אחד שהתלונן על זה”. סתיו  סרלין, שעובדת ברשת גרג עם הטכנולוגיה הרוטטת, מסכימה: “אני חושבת שזה מאוד נוח”, היא אומרת ומוסיפה כי תלונות על המכשור באות רק מהלקוחות, “יש אנשים שלא נעים להם ללחוץ ולקרוא לי ככה. אבל אני מסבירה להם שאין לי בעיה עם זה. להרים את היד ולנופף זה יותר טוב?”.

*#