${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צ'ירס ליידיז: הנשים המובילות בתעשיית היין הישראלית

יותר ויותר נשים תופסות עמדות מפתח בעולם היין הישראלי. אספנו שבע מהן לשיחה על מגדר בתחום (רמז: אין לו מקום) ועל עתיד התעשייה (רמז: תקנו מהיקב)

תגובות

בלי מהפכות גדולות ובלי לצאת לרחובות, יותר נשים תופסות עמדות מפתח ביקבים ויוצאות אל השטח, אל הכרם ואל הכנת היין. הן נעמדו בפרונט, פילסו דרכים שהיו שמורות לגברים, וכיום אפשר למצוא ברחבי הארץ לפחות 20 יינניות, ולא רק ביקבי הבוטיק; חלק מהן נמצאות ביקבים גדולים כמו ברקן, דלתון ורמת הגולן. הציניקנים יכולים לטעון שזה בטל בשישים מול מספר הגברים בתחום, אבל עם עובדות בשטח לא מתווכחים - מספר הנשים בעולם היין גדל, ולא רק בתפקיד היינניות. לזה אפשר להוסיף צמיחה במספר הסומלייריות במסעדות מובילות בעיר, וכן - גם צמיחה בצריכה של יין על ידי נשים. קיבצתי שש יינניות ואגרונומית בכירה אחת לשיחה צפופה על נשיות, על יין ועל עתיד התעשייה. הן הגיעו מהכרמים ממש, חלקן אפילו עם בגדי הבציר, בעונה הכי חמה ועמוסה של עולם היין. שבע הנשים מגיעות מהקשת הרחבה של עולם היין בארץ, מיקבי בוטיק קטנים וחדשים, דרך ותיקים, ועד ליקבים בינוניים־גדולים: רוני ססלוב, הייננית של יקב ססלוב; לורי לנדר, הייננית והבעלים של יקב צפרירים; לינה סלוצקין, בעלת יקב קדמא; שושנה ויזן, ייננית ובעלים של יקב שושנה; אורנה צ'ילאג, ייננית ובעלים של יקב צ'ילאג; לין גולד, ייננית יקבי עמק האלה; ומיכל אקרמן, אגרונומית המייצגת את יקב תבור. את הפאנל ערכנו בבר וחנות היין ג'ונו (דה האז 1, כיכר מילאנו). סגרנו אותן בחברת כמה בקבוקים, גבינות ולחמים, ונתנו להן לדבר על הכל. תקראו לזה סמנטיקה, תקראו לזה צורת ביטוי, אבל ככל שניסינו לעקוף את הקלישאה של ג'נדר ונשיות אי אפשר היה לברוח ממנה.

לא שותים יין ישראלי סלוצקין, שמגיעה מעולם ההייטק, מספרת שהמרפקים שחטפה בחייה הקודמים הותירו בה לא מעט סימנים, ולעומת זאת, עולם היין הוא קליקה קטנה ומאוחדת. "זה שתשתה יין של אחת מאיתנו לא אומר שלא תשתה את היין של השנייה", אומרת ויזן. השבע מסכימות על כך שכענף יש הרבה מאוד פרגון ותמיכה. "לכאורה אנחנו מתחרים, אבל זה לא מורגש, כי יש תמיכה ושיתופיות מאוד גדולה כענף", אומרת גולד, "אני חושבת שאם אפנה ליינן הוא יעזור לי בעיניים עצומות". יש שיחשבו שהבנות מציירות תמונה אידילית ותמימה, אבל למעשה אלה הייננים הוותיקים שבעד חלוקת הידע והכשרת הדורות הבאים. נראה שהאג'נדה המשותפת לכל היקבים היא שגורמת להם לעמוד בקו אחד: לא צורכים פה מספיק יין. "כולם רוצים שכמות השתייה של היין בישראל תגדל", אומרת ססלוב. "כולם מדברים על יין, אבל לא שותים יין", מחזקת אקרמן, "בישראל שותים פחות מאירופה ומאמריקה. אנחנו רוצים שישתו יותר יין ויותר כחול־לבן".  הרבה יקבים זה טוב לנו?"האמת היא שאולי זה בעוכרינו", אומרת אקרמן. "אם אין בקרה על היין זו בעיה", חושבת לנדר. אני באתי עם אג'נדה משלי, והבנות, מתברר, הגיעו עם אג'נדה משלהן. "את מי זה מעניין שאנחנו נשים? דבר על היין - למה הישראלים לא שותים יין ישראלי ומעדיפים על פניו תוצרת חוץ?", הן מעלות שאלה לדיון. "אנחנו מאוד מתאמצים, כל שנה היין הולך ומשתפר באיכותו", אומרת אקרמן, "תעשיית היין בישראל הגיעה למצב שאנחנו יכולים להתחרות ברמה העולמית. מי שטוען שהמחירים יקרים צריך לדעת שביחס לתוצר ולאיכות שמקבלים המחיר הוא הוגן. הקהל הישראלי חייב להבין שכשהוא קונה בסופר יין ב־30 שקל ומתלבט אם לקחת צרפתי באותו מחיר - הישראלי עולה עליו באיכות". אני מקשה ושואל למה לא קרה ליין מה שקרה לקפה? בימינו מכונת קפה היא לא נדירה, וגם קניית קפה מגורען (יקר יחסית) היא עסק יומיומי. "היתה מהפכה. אולי הצריכה הכמותית של הלקוח ישראלי לא עלתה, אבל מי שקנה יין לפני 15 שנה ב־25 שקל קונה היום ב־50 שקל, וזה דבר פנטסטי. אין ספק שהיקבים צריכים להוריד מחירים על מנת להנגיש את היין, וזה כבר קורה".מחיר שנוי במחלוקת. יינות (אילוסטרציה: dreamstime)אבל מבחינת הציבור יין ישראלי הוא יקר יותר."כבר נאמר על זה הכל: חומרי הגלם יקרים, החביות וכוח העבודה הוא יקר. רוב היקבים לא העלו מחירים בשנים האחרונות. זה ידוע שבמסעדות עושים את הכסף על היין והאלכוהול, והגיע הזמן שמסעדנים יירגעו. אם לא ישוו רק במחירים אלא גם באיכויות, היין הישראלי עולה לא פעם על זה מחו"ל. יש המון מסעדנים שמזלזלים ביין הישראלי וחושבים שזה מבורגון הוא הטוב בעולם, ויעדיפו למכור אותו כי זה יותר נחשב". אז מה עושים?"קונים מהיקבים ישירות", הן אומרות ביחד כאילו תיאמו עמדות. רגע לפני שאנחנו מתפזרים, משחררת ססלוב חומר למחשבה: "שתו יותר יין ישראלי, קנו יין ישירות מהיקב, ובעידן שכולם מדברים על סלואו פוד, קנו את התוצרת של מה שאתם אוכלים ושותים ברדיוס של 100 קילומטר מהבית. זה יעשה טוב לכולם".

*#