${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למצוא את המצפון: הפרויקטים שיעשו טוב לסביבה

שתי יוזמות חדשות מבקשות לסמן בתי עסק שמתנהלים בצורה מצפונית: גרינפיס מחתימה רשתות אופנה ומעצבים שמתחייבים לא לזהם, ו־Vegan Friendly מעניקים תווי תקן למסעדות ידידותיות לטבעונים

תגובות

הנה מחשבה מבהילה: בבגדים שאתם לובשים יש עקבות של כימיקלים רעילים הנשטפים בכביסה ומוצאים את דרכם חזרה למים שלכם. נשמע לכם מופרך? זה עוד כלום לעומת כמות הכימיקלים הרעילים, שנפלטים ומזהמים את הנהרות במדינות שבהם מיוצרים רוב הבגדים שאתם לובשים. אם קניתם באחרונה באחת מרשתות האופנה הפופולריות בעולם, סביר להניח שיימצאו בחלקם עקבות של חומרים שאמנם לא מסוכנים בלבישה, אך כשהם מתפרקים בסביבה הם הופכים לרעילים, מסרטנים ומזהמים מקורות מים. » המנות הטבעוניות הטובות בתל אביב» מיקי חיימוביץ' תגרום לכם להפסיק לאכול בשר“בנובמבר פירסמנו דוח רעלים שדגם 141 פריטי לבוש מ־27 מדינות ומצא בהם כימיקלים רעילים”, מספרת יעל איפרגן, מנהלת קמפיין הרעלים של גרינפיס בארץ, “דוח זה משקף את הקשר בין תעשיית האופנה המהירה וזיהום מקורות המים בסין ובמקסיקו”. הממצאים הובילו להשקת קמפיין בינלאומי בשם Detox, שקורא לרשתות האופנה הגדולות לקחת אחריות גלובלית על תהליכי הייצור שלהן ולנקות אותם מחומרים מזיקים, כמו גם להתנהל בשקיפות שתאפשר בקרה חיצונית ובמידת הצורך התרעה. בשבועות האחרונים הצטרפה גם ישראל לקמפיין, ופעילי גרינפיס המקומיים השתתפו בפעולות יצירתיות במיוחד להעלאת המודעות לעניין. באחת מהן, שהתקיימה מחוץ לסניף של זארה בדיזנגוף סנטר, התחפשו הפעילים לבובות תצוגה שמסרבות לשתף פעולה עם הזיהום שיוצרת החברה. באחרת, מספרת ג’ואנה ג’ונס, רכזת הפעילים בישראל, “פעילות גרינפיס יצרו קשר עם המעצב ויוי בלאיש, שתרם שאריות בגדים לפעולה שבה התחפשו הפעילות לשלדים לבושים שמלות כלה”. הכלות דרשו מליוויס התחייבות (על משקל ברית נישואין) לנקות את תהליכי הייצור שלהם לחלוטין מחומרים רעילים. פעולות אלו התרחשו במקביל לפעולות נוספות ברחבי העולם, ובעזרת הלחץ שהפעילו הן גרמו עד היום ל־11 רשתות אופנה מובילות לחתום על התחייבות לנקות את תהליכי הייצור שלהם מרעלים עד שנת 2020. בעד אופנה נקייה. יעל רייך (צילום: יעל איפרגן)להישג המרשים הזה מצטרפת בימים אלה עוד יוזמה – מניפסט ניקוי רעלים מתעשיית האופנה, שמטרתו להעלות את המודעות לעניין ברמה המקומית על ידי פנייה למעצבים, בלוגרים, דוגמניות ואקטיביסטים. אלה מוזמנים לפרסם הצהרה אישית ולחתום על מניפסט. אתר המניפסט הישראלי הושק השבוע (באתר של גרינספיס ישראל), במקביל לשבוע האופנה גינדי שנחתם ביום רביעי. בין החותמים עליו תמצאו את מעצבי האופנה ששון קדם וויקטור בלאיש, תמרה יובל ג’ונס והעיתונאית יערה קידר. “בד כמארג של חוטים משתווה בעיני לחיים שהם מארג של רגעים, חוויות ורגשות”, אומר קדם, “חשוב שנשמור על המארגים הללו. הם שזורים בעיני אחד בשני. יש ליצור אופנה טבעית שיוצרת סביבה בטוחה לחיים טובים יותר”. יוזמה נוספת שקוראת לתעשייה המקומית לפתח מצפון היא Vegan-friendly, שמעניקה למסעדות ולעסקים נוספים, שמוכנים לשתף פעולה, תו תקן בצורת מדבקה על חזית המקום. תו התקן מצהיר כי הם ידידותיים לטבעונים. לפני עשרה חודשים עומרי פז, סטודנט למשפטים באוניברסיטה העברית, החליט שהוא הופך לטבעוני, בין השאר בעקבות ההרצאה של גארי יורופסקי. לצד שינוי תכולת המקרר בבית, הוא הבין שמבחר האפשרויות שלו למסעדות כמעט ולא קיים. “הבעיה הגדולה בארץ היא שאין תשתית”, מסביר פז, שלפני ארבעה חודשים הקים עמותה ללא מטרות רווח בשם עתיד טבעוני, שמטרתה היא להנגיש את הטבעונות לאנשים שבחרו באורח חיים זה. ויגן פרנדלי הוא פרויקט הדגל של העמותה שהצליחה לגייס קהילה של יותר מ־12 אלף אוהדים בדף פייסבוק, ולהקים אתר באותו השם שבו מצוינים כל המקומות שקיבלו את תו התקן. כך מצליח פז ליצור כוח צרכני שמעודד בתי עסק להכיר בצרכן הטבעוני.ידידותי. ניר צוק (צילום: אורן זיו)בעקבות הקהילה החזקה שבנה, פונים בעלי מסעדות אל פז ואל שותפיו ומבקשים שיגיע לבדוק אם הם יכולים לקבל את המדבקה הסגולה. “אנחנו מגיעים ומוודאים שהמקום מספיק ידידותי לפי כמה פרמטרים”, מסביר פז, שכבר העניק את המדבקה למסעדות כמו אורנה ואלה, בית תאילנדי, המטבחון, הגלידה הסיציליאנית, טנדורי, ביסטרו נועה ועוד. “במסעדות אנחנו צריכים לראות שיש מספיק מנות טבעוניות בתפריט העיקריות. לא רק מבין המנות הראשונות והאחרונות. בפיצריות אנחנו בודקים שלפחות פיצה אחת תהיה עם גבינת טופו יפני (תחליף גבינה). יש פיצריות שפשוט מורידות את הגבינה וטוענת שהן עשו את שלהן אבל הן רק חוסכות על הטבעוניים בעלויות. בגלידריות צריך תחליף סויה, לא רק סורבה. אם מדובר בבית קפה אז שתהיה לפחות ארוחת בוקר אחת טבעונית. כמו כן, אנחנו דורשים מהמסעדה לשים סימון בתפריט ליד המנות הטבעוניות”.“פנינו אל ויגן פרנדלי ושאלנו אותם מה הם תנאי קבלת התקן”, אומר נדב קטיעי, מנהל מסעדת ביסטרו נעה של השף ניר צוק, “הראינו להם מהן המנות הטבעוניות שנמצאות אצלנו בתפריט ומשם התחלנו במשא ומתן. הם אמרו לנו להוסיף מנות ואנחנו שינינו עד שקיבלנו את המדבקה על הדלת”. לדבריו,  בחודש וחצי שעברו מאז שהוסיף לתפריט מנות טבעוניות, הוא מכר כ־600 מהן.פרויקט ויגן פרנדלי נותן תו תקן גם לחנויות אופנה ולמוצרי טיפוח, על ידי כך שהם עורכים איתם הסכם שבעל פה שהם לא ימכרו מוצרים שנוסו על בני אדם או מכילים רכיבים מן החי. בינתיים קיבלו את המדבקה המעצבת רוני קנטור, רשת היינס ועוד. לרשימה המלאה: vegan-friendly.co.il.

*#