${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך לעבור את חנוכה מבלי לעלות במשקל

מלבד אווירת החג, חנוכה מביא איתו גם כמה קילוגרמים עודפים לכל אחד מאיתנו. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשמור על תזונה תקינה ונכונה בימי החג? כל התשובות בכתבה

תגובות

קשה למצוא מישהו שלא אוהב סופגניות, ועוד יותר קשה לחשוב על מי שמסרב להן ועוד בחנוכה. כן, הן משמינות, מכילות המון קלוריות ועושות שמות בכולסטרול שלנו, אבל תתפלאו לדעת - לא חייבים להתנזר לחלוטין מסופגניות. כמו בכל דבר בחיים, הכלל בתזונה הוא איזון נכון. אפשר (ואולי אפילו צריך) לחטוא מדי פעם, וכשמדברים על שמן, הוא לא בהכרח רע לנו.» חנוכה  - לכל הפרטים» מתכון ללביבות» מתכון לסופגניות» לביבות בטטה של אורנה ואלה» מתכון לסופגניות ללא גלוטן» צעד אחר צעד: מתכון לסופגניות ביתיותהאם שמן הוא באמת האויב? זה לא סוד ששומנים ושמנים מכילים כמות גדולה של אנרגיה. גרם שומן מכיל תשע קלוריות, וכפית של שמן מכילה כ- 50 קלוריות. יחד עם זאת, שמן הוא מרכיב חיוני לתזונה שלנו ולכן, בחירת סוג השמן יכולה להשפיע רבות על הבריאות שלנו. שמן ושומן מתקבלים גם מאגוזים, שקדים, אבוקדו, טחינה, דגים, בשר,ביצים ומוצרי החלב, ומומלץ שכ-30% מהתזונה שלנו תכיל שומנים בריאים וחיוניים. חשוב להקפיד על צריכה של שומנים רב או חד בלתי רוויים ממקור צמחי, כמו טחינה, שקדים ואבוקדו. שומן רווי שמקורו מהחי, כמו גבינות שמנות או בשרים שמנים, עלול להעלות את הכולסטרול ואינו בריא בכמות גדולה. בשנים האחרונות, נוספו לשוק סוגים רבים של שמנים, מה שהוסיף גם לרמת הבלבול שלנו לגבי מה בריא ומה לא. באופן גורף, אפשר להסכים ששימוש מופרז בשמן הוא לא בריא לנו.עכשיו, בואו נדבר על חנוכה. סופגנייה מטוגנת אחת בגודל סטנדרטי במילוי ריבה מכילה כ-500 קלוריות. כמובן שכאשר מדובר במילויים כמו ריבת חלב או שוקולד, כמות הקלוריות יכולה אף להגיע לכ-800 קלוריות. לביבה קטנה אחת מכילה כ-200 קלוריות ו-14 גרם שומן. כל תענוגות החג הללו סובלים מכמות קלוריות ענפה בגלל שבמהלך טיגון, המזון סופג שמן בכמות גדולה.500 קלוריות! סופגניות (אילוסטרציה: dreamstime)אז איך מטגנים נכון? כלל אצבע לבחירת שמן לטיגון הוא נקודת עישון גבוהה, היות שבנקודה זו השמן מתחמצן ועלול להזיק לגוף שלנו. חשוב לטגן בשמן נקי ולא לטגן פעמיים באותו השמן. דבר נוסף שכל המומחים מסכימים לגביו, הוא ששמן זית הוא בריא. בעבר היה נהוג לחשוב כי שמן זית מומלץ לתיבול, אך לא לטיגון, אבל ניתן להשתמש בשמן זית לטיגון קל. בטיגון עמוק מומלץ לשלב אותו עם סוג שמן אחר, או לחילופין להשתמש בתערובת של שמן זית מכבישה קרה עם שמן זית מזוכך. לעומתו, שמן אבוקדו שומר על הערכים התזונתיים שלו ומומלץ גם לתיבול וגם לטיגון.מה לגבי שמן קנולה? ישנם מהנדסי מזון שטוענים שזהו השמן המומלץ ביותר לטיגון, בשל העמידות שלו לחימצון. מומלץ להשתמש בשמן קנולה שהוסיפו לו ויטמין E (לרוב מצוין על האריזה). שמני מרווה, גרעיני דלעת, אגוזים, נבט חיטה או פשתן הם בעלי טעמים דומיננטיים, ומומלצים לתיבול אך לא לטיגון. שמנים פחות מומלצים לשימוש הם שמן סויה,הנוטה להתחמצן,שמן חמניות מזוכך ושמן תירס, אשר לא מומלץ לטיגון עמוק.בשורה התחתונה, עדיף להימנע מטיגון עמוק ומשמנים מזוככים, שנמצאים בשימוש נרחב בתעשיית המזון. יש להעדיף שמנים בכבישה קרה, ששומרים על ערכם התזונתי. אם אתם בכל זאת מטגנים, השתמשו בשמנים עם נקודת עישון גבוהה והימנעו מטיגון פעמיים באותו השמן.  אפשר לטגן עם שמן זית (אילוסטרציה: dreamstime)לסיכום: איך נעבור את החג בצורה בריאה יותר? • הגבילו כמויות - אם אינכם לא יכולים לוותר על אכילת סופגנייה ואתם לא רוצים למנוע מעצמכם, חלקו סופגנייה אחת עם אדם אחר.

• צמצמו מקורות שמן אחרים - וותרו במהלך החג על מזונות מטוגנים אחרים, כמו צ'יפס או שניצל.

• בהכנת אוכל, העדיפו אפייה או אידוי על פני הטיגון.

• אכלו סופגניות קטנות. היום רשתות השיווק מייצרות סופגניות מיני. שמכילות 250 קלוריות (שוב, בהתאם לסוג המילוי), כמות רצויה יותר מבחינה תזונתית.

• ניתן לגוון במתכונים של לביבות עם ירקות שאינם תפוחי אדמה כמו קישואים, בטטה, גזר ובצל, כך לגוון בטעם ובערכים התזונתיים.

• הוסיפו פעילות גופנית במהלך החג.

באדיבות דניאלה קאופמן, דיאטנית קלינית MAN B.Sc RD, כותבת באינפומד – פורטל הרפואה של ישראל

*#