${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מבשלים בוורוד: כל מה שרציתם לדעת על סלמון ולא העזתם לשאול

ורוד הוא צבע שמתקשר לנו אסוציאטיבית בעיקר עם פירות, קינוחים וממתקים, אולם עמוק בלב ים ובזרמי נהרות, חי לו דג מופלא ומאוד טעים, שצבעו הורוד הוא סמלו המסחרי - הסלמון

תגובות

במסגרת חודש המודעות לסרטן השד, יזמו האגודה למלחמה בסרטן וחברת "אסתי לאודר" את פרויקט "מנה בורוד": כל שף הכין מנה ורודה, שנמכרת במסעדתו במהלך החודש, כאשר הרווחים ממכירת המנות מועברים לאגודה למלחמה בסרטן. החיפוש אחר חומר גלם ורוד, הצבע המזוהה עם המאבק במחלה, הוביל כמה מהשפים להכין מנות עם סלמון, ובכך הם חיברו באופן טבעי בין אוכל טעים לבריאות.  דגים זה בריא. זו השורה התחתונה של הכתבה הזו. אבל לא כל הדגים בים נוצרו שווים, וקל לטבוע בשפע המידע ששוחה לו באינטרנט. כדי שתצאו מהכתבה הזו עם שורה תחתונה נהירה, נסביר את הלוגיקה מאחורי ההמלצה לצריכת דגים: ככל שאחוז החלבון בדג יותר גבוה, וככל שאחוז חומצות השומן הרב בלתי רוויות (ובפשטות אומגה 3) גבוה יותר, הדג נחשב לבריא יותר. החלבון הוא למעשה שריר. ולכן ככל שהדג שוחה יותר, זז יותר ומפעיל יותר את שריריו  – כך הוא בריא יותר. על פי הגיון זה, דגי הפרא, שחיים בים הפתוח, בריאים יותר מדגי הבריכות, שפרקטית אין להם יותר מדי לאן לשחות. גם בתוך קבוצת דגי הפרא, עדיף לצרוך את הדגים הטורפים, שנעים מהר יותר בעודם רודפים אחרי טרפם, מאותה סיבה בדיוק - הם פשוט יותר שריריים. חייבים להיות זריזים. סלמון (אילוסטרציה: dreamstime)לחומצת השומן אומגה 3 יש תפקיד בחיי הדג: היא זו שמסייעת לו לא לקפוא במהלך החורף הקר, ולכן היא נוצרת בעיקר בדגים החיים במים קרים, אותם אנו מכנים גם "דגים של הים הצפוני". בגוף האדם, שיודע להתמודד עם קור, יש לאומגה 3 תפקידים חיוניים אחרים: היא משפרת את זרימת הדם, מפחיתה קרישיות ומורידה את ערכי השומנים הרעים בדם - שלושה תפקידים שכל אחד מהם מפחית את הסיכון ללקות במחלות לב ושבץ מוחי. מחקרים נוספים הוכיחו כי חומצת השומן אומגה 3 גם מפחיתה תהליכים דלקתיים בגוף ויתכן כי היא גם מסייעת בהפחתת הסיכון לפתח ממאירויות מסוגים שונים. בנוסף, הסלמון עשיר בברזל, ויטמין B12, סלניום, ניאצין ואשלגן, ולכן, אז אם אתם צריכים לבחור דג אחד שיהיה גם בריא וגם זמין, יהיה זה סלמון הפרא, ורק בעדיפות שניה יופיע הסלמון הגדל בבריכות.תמיד עדיף לקנות סלמון טרי. אמנם חומצות השומן והחלבון נשמרים בהקפאה נכונה, אולם ערכים תזונתיים אחרים עלולים להיפגע. מכיוון שאנחנו לא באמת יודעים באילו תנאים הוחזק הדג הקפוא (למשל האם הופשר והוקפא מחדש), רק צריכה של דג טרי תבטיח שהערכים התזונתיים לא נפגעו. כשאתם מגיעים הביתה אתם בהחלט יכולים לחלק את הדג למנות ולהקפיא אותו עד השימוש. הפשרה איטית לאורך לילה במקרר תבטיח שהסלמון לא יאבד את הויטמינים שבו. לא כזה בריא. סלמון מעושן (אילוסטרציה: dreamstime)בואו נדבר קצת על צבעו של הסלמון: בטבע, הסלמון מקבל את צבעו מהמזון אותו הוא אוכל - סוג מסוים של שרימפס. הסלמון שגדל בבריכות אינו מגיע למזון זה, ומכיוון שאנו, הצרכנים, מסרבים לצרוך סלמון לבן, הדגים בשבי מקבלים תוספים שיצבעו את עורם. ולכן, אם אתם נתקלים בסלמון שצבעו בהיר יחסית, חייכו אליו וזיכרו שבארץ, דווקא צבע כתום/ורוד עז מעיד על סלמון שגדל בבריכות, ואילו סלמון הפרא יכול להופיע גם בורוד בהיר.  איך מכינים את הסלמון? בכל צורה אפשרית: מאודה, מבושל, אפוי, וכמובן טרי לגמרי, כפי שמציעים המתכונים שבהמשך. קיימים מחקרים שטוענים שטיגון אגרסיבי בשמן בטמפרטורה גבוהה פוגעים בערכים התזונתיים, אז ליתר בטחון ולמען הבריאות, טפלו בדג בעדינות. זכרו גם שהסלמון המעושן בריא פחות: תהליך העישון פוגע בחלק מהויטמינים ומכיל הרבה נתרן. זיכרו גם שדגים נאים, ובהם גם הסלמון המעושן, אסורים לצריכה בקרב נשים בהריון. עכשיו, כשהכל ברור, אפשר להיכנס למטבח, ולהכין בדקות ספורות מנות פשוטות, מאוד טעימות, ושמצטיינות גם במחלקת הרושם. בתיאבון.

סשימי סלמון עם קרם פרש סלק ופיסטוקים מסוכרים שף אוראל קמחי, פופינהמצרכים ל-4 מנות:300 גרם פילה סלמון, נקי מעור ועצמות, פרוס ל-24 פרוסות בעובי 1/2 ס"מ כל אחת 2 סלקים גדולים, קלופים וחתוכים לקוביות גדולות1 מיכל שמנת מתוקה1 גביע שמנת חמוצהפיסטוקים קלויים, קצוצים4 כפות שמן זית2 כפות מיץ לימון מלח פלפל שחור גרוסלקישוט: עלי מיקרו (לא חובה)

אופן ההכנה:1. מכינים את קרם הסלק: מניחים בסיר קטן את הסלק, השמנת המתוקה, המלח והפלפל. מביאים לרתיחה עדינה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כחצי שעה, עד שהסלקים רכים והשמנת הצטמצמה כמעט לגמרי. טוחנים בעזרת מוט ריסוק, מסננים ומצננים. 2. מקציפים מעט את השמנת החמוצה בעזרת מטרפה ומערבבים לתוכה את נוזל הסלק הקר עד ליצירת קרם אחיד.3. מסדרים בתחתית הצלחת את קרם הסלק, מניחים מעל את פרוסות הסלמון. בוזקים מעט מלח.4. מערבבים את שמן הזית והלימון ומטפטפים מעל כל פרוסת דג. מפזרים את הפיסטוקים, מקשטים במעט עלי מיקרו ומגישים.

סשימי סלמון עם קרם פרש סלק ופיסטוקים מסוכרים - לגרסת הדפסהסשימי סלמון עם קרם פרש סלק ופיסטוקים מסוכרים (צילום: דן לב)

סביצ'ה סלמון עם שמן זית ועלי ורדים אכילים שף שגב משה, שגבמצרכים ל-4 מנות: 300 גר' פילה סלמון, נקי מעור ועצמותמיץ מ-1 לימון 8 כפות שמן זית משובח1/4 כפית מלח גס1/4 כפית פלפל לבן גרוס

לסלסה:6 כפות רוקט קצוץ1 בצל סגול, פרוס דק מאד1 צנון, פרוס דק מאד8 כפות שמן זית1 לימון6 כפיות צנוברים קלויים2 כפות כוסברה, קצוצה1/4 כפית פלפל שאטה גרוסלקישוט: עלי ורדים אכילים (לא חובה)

אופן ההכנה:1. קוצצים את פילה הסלמון או פורסים לפרוסות דקיקות. מתבלים במלח ופלפל ומערבבים קלות. מוסיפים מיץ לימון ושמן זית ומערבבים שוב. 2. מפזרים את הדג המתובל על צלחת הגשה. 3. מערבבים את כל חומרי הסלסה מעט ומפזרים מעל לדג המתובל. 4. מפזרים מעל עלי ורדים אכילים ומגישים מיד.

סביצ'ה סלמון עם שמן זית ועלי ורדים אכילים - לגרסת הדפסהסביצ'ה סלמון עם שמן זית ועלי ורדים אכילים (צילום: דן לב)

*#