טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מבשלים בוורוד: למה כדאי לשלב סלק בכל ארוחה?

הוא עשיר בנוגדי חימצון וחומצה פולית, הוא מתוק ועסיסי ומתאים למאכל כשהוא נא, מבושל או אפוי ויש לו צבע משגע. אפרת אנזל תדליק אתכם על סלק

תגובות

חודש אוקטובר מצוין ברחבי העולם כחודש המודעות לסרטן השד. לאחר כמה שנים בהן האגודה למלחמה בסרטן, בשיתוף עם קבוצת החברות "אסתי לאודר", האירה בניינים ברחבי הארץ בצבע הורוד, הצבע המזוהה עם המאבק במחלה, השנה כנראה הבינו שהדרך לליבנו עוברת דרך קיבתנו, וכך נולד פרויקט "מנה בורוד": מיטב השפים בארץ נקראו להכין מנה, המאפיינת את הבישול האישי שלהם, ושהצבע השולט בה הוא ורוד. המנות הורודות מוגשות לאורך כל החודש במסעדות של השפים, והרווחים ממכירת המנות נתרמים לאגודה למלחמה בסרטן. » אילו מנות יוגשו במסעדות המשתתפות?אז איך מבשלים אוכל ורוד? חלק מהשפים בחרו בשזיפים אורגנים "של פעם", חלק בחרו בדגים ורדרדים כמו הסלמון והפורל הורוד, חלק אפילו השתמשו במרשמלו ובבזוקה. אבל באופן לא מפתיע, רבים מהשפים בחרו בחומר הגלם הכי ורוד שיש לטבע להציע: סלק. מה שנחמד בסלק, חוץ מהנטייה שלו לצבוע כל דבר שנוגע בו בורוד זרחני, זה החיבור הטבעי שלו בין שני העולמות שמרכיבים את הפרויקט  – אוכל טוב ובריאות. הסלק הוא אחד הירקות הבריאים שיש, וכל מי שמקפיד על "צריכת ירקות בחמישה צבעים" (כמו שלימדו אותנו בטלוויזיה) ימצא את עצמו צורך לא מעט מהוורוד הזה. קשה לעמוד בפני הצבע הזה. סלקים (אילוסטרציה: dreamstime)אז מה כל כך בריא בסלק? אז ככה: קודם כל הוא מכיל כמויות גדולות של חומצה פולית ומגנזיום, ויש בו גם אשלגן, ברזל, ויטמין C וקצת סיבים תזונתיים. הגדולה האמיתית של הסלק היא בתחום נוגדי החמצון: הוא מכיל כמויות גדולות של בטנין, שהוכח כבר במספר מחקרים כמסייע במלחמה בגידולים סרטניים, ובנוסף הוא מכיל גם בטאין, שמסייע לגוף במניעת מחלות לב וכלי דם. בקיצור, פצצת בריאות מתקתקת.  הסלק נמצא על המדפים לאורך כל השנה, אולם בדומה לכל השורשים, שזקוקים לשפע מים כדי להיות במיטבם, החורף הוא שעתו הגדולה. עם תחילת הגשמים הוא הופך מתוק ועסיסי, עד כדי כך שניתן לאכלו טרי לגמרי, פרוס דק או לגפרורים זעירים. עם זאת, רובנו עדיין מעדיפים לאכול סלק מבושל או צלוי, ובמתכונים שתכף תפגשו קיימת שתי האפשרויות. בכל מקרה, כדי לשמור על היתרונות הבריאותיים שלו, מומלץ לבשל את הסלק בקליפתו ולקלפו רק בתום הבישול, ואם אפשר – להוציא את הסלק מהתנור או הסיר בזמן. סלק מעולף הוא גם סלק פחות מזין. שניה לפני שניכנס למטבח, בואו נהיה פרקטיים: בשנים האחרונות ניתן למצוא סלק מבושל בואקום.  אפשר להבין את אלו שחוששים מהכתמת משטחי העבודה והכיור ושנהנים מהחסכון בזמן, אבל הפרשי המחירים, ההבדל התהומי בטעם, וכמובן הויתור על חלק מהיתרונות התזונתיים, שולחים אותנו שוב ושוב לקנות את הטרי. בשיא העונה, כשהגשמים מרווים את האדמה, חפשו בשווקים את הסלקים הקטנים, שרגבי עפר עוד דבוקים לקליפתם. אחרי סלק כזה, גם אתם תהיו שבויים של הדבר האמיתי. והם גם באים בצבעים (צילום: אורן זיו)ועכשיו, אחרי שהדלקנו אתכם על סלק, הנה שני מתכונים מתוך פרויקט "מנה בורוד", שמוכיחים ש"טעים" ו"בריא" בהחלט יכולים להתקיים באותה צלחת. יעוץ תזונתי: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית.אפרת אנזל היא אשת תקשורת וקולינריה ובעלת בלוג האוכל itme.co.il.סשימי פינק ילוטייל על קרם סלק, צזיקי ונענע – שף גיא גמזו, ארייה "פינק ילוטייל" נקרא בעברית "טרחון" אבל אתם יכולים להשתמש בכל דג אחר. חשוב שהדג יהיה נקי מעצמות ומעור. כדי לעשות את החיים יותר קלים, בקשו ממוכר הדגים שלכם לפרוס את הדג לפרוסות דקות.

מצרכים למנה אחת:  פילה מדג אחד של פינק ילוטייל, נקי מעור ועצמות וחתוך לפרוסות דקות.2 סלקים בינוניים1 ליטר מים200 מ"ל חומץ יין לבן3 כפות סוכר1 כף מלחקורט פלפל לבן טחון4-5 עלי נענע1 כף יוגורט כבשים אופן ההכנה:1. שוטפים את הסלקים היטב ומכניסים אותם לסיר בינוני. מוסיפים מים, חומץ, סוכר, מלח ופלפל לבן.2. מבשלים על להבה נמוכה כ-50 דקות, עד שהסלקים רכים. 3. מסננים את מי הבישול של הסלק לתוך קערה ושומרים אותם.4. קולפים את הסלקים. שומרים חצי סלק להרכבת המנה.5. מעבירים לבלנדר (או לכלי עם מוט ריסוק) סלק וחצי, נענע ו-70 מ"ל מנוזלי הבישול של הסלק. טוחנים את הכל, עד לקבלת מרקם חלק. מוסיפים לסלק הטחון את היוגורט ומערבבים היטב עד להטמעה של היוגורט.6. פורסים את מחצית הסלק הנותרת לפרוסות דקות.7. מרכיבים את המנה: מורחים על צלחת ההגשה את מחית הסלק הוורודה. מניחים פרוסת דג,  ולאחריה בצפיפות פרוסת סלק. ממשיכים להניח פרוסות דג וסלק לסירוגין עד שהצלחת מכוסה בפסיפס הורוד-לבן.  ורוד זה השחור החדש. המנה של גיא גמזו (צילום: דן לב)  טאטאקי ילוטייל ברוטב יוזו קארי וסלק – שף יונתן רושפלד מצרכים ל-2 מנות עיקריות או 4 ראשונות:400 גר' פילה יילוטייל (אינטיאס), ללא העור1/4 כוס שמן זיתמלחפלפל

לרוטב:1 סלק 1 כפית שמן זיתמעט מלח ים2 ענפי מרווה10 גרם אבקת קארי 1/2 כוס מיץ לימון1 כוס סירופ סוכר 1/3 כוס מיץ יוזו (ניתן לקנות במעדניות המתמחות במוצרים מהמזרח הרחוק)

לסירופ סוכר1 כוס סוכר לבן1 כוס מים רותחים

אופן ההכנה:1. מכינים את סירופ הסוכר: מבשלים את הסוכר והמים בסיר קטן עד שהסוכר נמס לחלוטין. מצננים. למתכון זה צריך כוס אחת בלבד של סירופ. את הסירופ הנותר ניתן לשמור בצנצנת למשך זמן רב. 2. מכינים את הדג: ממליחים ומפלפלים את הדג משני צדדיו. מחממים מחבת גדולה וכבדה. יוצקים למחבת שמן זית, וכשהשמן חם צורבים את הדג כדקה מכל צד. החלק הפנימי של הדג צריך להשאר נא. פורסים את הדג לפרוסות בעובי של 1/2 סנטימטר.3. צולים את הסלק: מחממים תנור לחום של 220 מעלות. שוטפים היטב את הסלק ומייבשים. מניחים את הסלק על ריבוע של נייר אלומיניום, מוסיפים מעט מלח ים, מעט שמן זית ומרווה. אוטמים היטב את נייר האלומיניום סביב הסלק. צולים בתנור במשך שעה וחצי. מצננים.4. מכינים את הרוטב: טוחנים את כל מרכיבי הרוטב בבלנדר ומעבירים את הרוטב דרך מסננת. 5.להגשה: מניחים על צלחת את הדג הפרוס ויוצקים מהרוטב. יצירת אמנות על צלחת. המנה של יונתן רושפלד (צילום: דן לב)ואם רוצים להפוך את הדג לארוחה שלמה, שף רושפלד ממליץ להגיש עם סלט קינואה אדומה: 1 כוס קינואה1 סלק צלוי (כמו במתכון של הדג)1 בצל סגול 1/2 כוס שמיר, קצוץמלח ופלפלאופן ההכנה:1. מבשלים את הקינואה בשפע מים רותחים עם מעט מלח 17 דקות. מסננים.2. חותכים את הסלק הצלוי ואת הבצל לקוביות קטנות.3. מערבבים את הקינואה עם הסלק, הבצל והשמיר ומתבלים במלח ופלפל. 4. מגישים לצד הדג הצלוי ומטפטפים מרוטב הסלק גם על סלט הקינואה.

*#