בעקבות הקורונה ולראשונה זה 150 שנה: מחסור בקטשופ באמריקה

ההסתגרות בבית הובילה לעלייה בצריכה הביתית וסגירת המסעדות הובילה לעלייה במשלוחים וכתוצאה מכך לנסיקה בכמות שקיקי הקטשופ האישיים. התוצאה היא מחסור היסטורי, שעשוי לבשר על תום השליטה המוחלטת של היינץ בשוק האמריקאי

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עלייה של 15% בצריכה הובילה למחסור חסר תקדים. קטשופ היינץ
עלייה של 15% בצריכה הובילה למחסור חסר תקדים. קטשופ היינץצילום: Mike Blake/רויטרס
איתן לשם

המגפה, פגיעות רבות לה – החל מעולם התעופה, עבור בענף המסעדנות ועד ערעור הבריאות הנפשית של רבים מאזרחי העולם שנכלאו בבתיהם לפתע פתאום. אך למגיפה יש גם נזקים משניים, שאת אדוות הפגיעה שלהם מרגישים רק כעבור זמן ובתחומים שלא חלמנו שיפגעו ממנה. אספקת הקטשופ, למשל.

בשבועות האחרונים חוות מסעדות רבות ברחבי ארצות הברית מחסור בקטשופ, זאת מאחר שהיצרנית המובילה במדינה – היינץ, שחולשת על כ-70% משוק הקטשופ האמריקאי לפי הוול סטריט ז'ורנל – לא הצליחה לעמוד בעלייה בדרישה לקטשופ בימי המגפה. שתי סיבות מרכזיות היו אחראיות לנסיקה הקמעונאית הזו, שמבטאת עלייה של 15% במכירות בסך הכל השנה לעומת שנה שעברה, שהציבו את היקף מכירות הקטשופ באמריקה על למעלה ממיליארד דולר לראשונה בהיסטוריה.

הראשונה היא עלייה של הדרישה הביתית לקטשופ, זאת בשל הסגר שהביא רבים לרכוש כמויות גדולות יותר של המטבל האהוב. הסיבה השנייה, קשורה גם היא כמובן לסגרים, היא הנסיקה במשלוחים. עם הדרישה הגבוהה יותר למשלוחים – לא מעט מהם של המבורגרים, צ'יפס ושאר מוצרים שהולכים נהדר עם קטשופ – החלו למצוא את עצמן עוד ועוד מסעדות ואפילו רשתות גדולות במיוחד של מזון מהיר עומדות בפני מחסור משמעותי בקטשופ.

לא יהיה קטשופ על השולחן לכולם. צילום: Jam Travels / Shutterstock.com

מחירי שקיקוני הקטשופ האישיים, שמוכרים לרבים מרשתות מזון מהיר, עלו ב-130 אחוז מינואר שעבר ואילצו לא מעט מסעדות למצוא אלטרנטיבה אחרת. למשל, רשת המסעדות לונג ג'ון סילבר – על 700 הסניפים שלה – נאלצה לחפש את הקטשופ שלה במקום אחר. החברה שילמה בסופו של דבר חצי מיליון דולר נוספים, רק כדי להבטיח לעצמה אספקה שוטפת של קטשופ. על פי מחקר של חברת Euromonitor, קטשופ הוא הרוטב הפופולרי ביותר באמריקה עם מכירות של 300 אלף טון בשנה. לאור הבעיות באספקה, בהיינץ הודיעו שהגבירו את קצב הייצור ועד סוף השנה יוציאו 12 מיליארד שקיקי קטשופ – 25% יותר מהייצור של 2020.

חברת היינץ הוקמה לפני כ-150 שנה, ומאז כאמור השתלטה על השוק האמריקאי, אך כעת רבים מודים כי לא ישמרו על נאמנותם למותג למשך זמן רב. Texas Roadhouse Inc, לה 650 מסעדות ברחבי המדינה, הפסיקו להגיש לראשונה קטשופ היינץ ופנו למתחרים מתוצרת קוסטקו. טרוויס דוסטר, דובר החברה, סיפר לוול סטריט ז'ורנל כי הרשת סובלת כעת מ"דיכאון היינץ, זאת מאחר שכולנו אנשים של המותג הזה, אבל אי אפשר להישאר נאמנים לנצח – הצ'יפס שלנו חייב הרי מטבל".

אבל עם כל הכבוד למחסור שם, השאלה המרכזית היא האם אנחנו עומדים בפני מחסור בקטשופ גם כאן? השוק הישראלי שונה במעט מזה האמריקאי, ושני מותגים חזקים חולקים בו כמעט שווה בשווה. מטעם "אסם" נמסר לנו שלא צפוי מחסור בקטשופ החברה לשוק הישראלי, מאחר שהם מייצרים הכל כאן וממשיכים לעשות זאת במפעל הישראלי באופן שגרתי. "הכל בסדר", הרגיעה אותנו דוברת החברה. ובהיינץ? מותג הקטשופ הבינלאומי מיובא לכאן על ידי חברת דיפלומט שמטעמה נמסר כי "לא צפוי מחסור בקטשופ בישראל".

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהשוק הישראלי מקבל את בקבוקי קטשופ היינץ מהולנד, ולא מקליפורניה – שם גדלות העגבניות שהחברה משווקת לשוק האמריקאי. יחד עם זאת הסכימו גם בדיפלומט כי בדומה לכל שוק המזון שצמח בימי המגפה, כך גם הקטשופ נמכר השנה בכמות גדולה יותר מאי פעם.

כך תכינו בעצמכם קטשופ ביתי

קטשופ שתכינו לבדצילום: דורעם גונט

בזמן שבשוק האמריקאי מגבירים את ייצור שקיקי הקטשופ, יש לזכור כי 12 מיליארד השקיות החד-פעמיות שהיינץ מייצרת בשנה ימצאו את עצמם באוקיינוסים ויזהמו את כדור הארץ. זאת למרות שהחברה הצהירה כבר ב-2018 כי בתוך שבע שנים היא תייצר שקיקים הניתנים למחזור. כך שבעיית הקטשופ אולי תיפטר בקרוב אבל מאחוריה מסתתרת בעיה חמורה הרבה יותר.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ