בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פינת אוכל | בערבו של יום צום

על ארוחה הנקנית בייסורים

6תגובות

בחמש-שש לפנות ערב צצים לפתע בכפר כעשרה דוכני פלאפל וסלטים ביתיים. המסעדות ובתי הקפה עדיין סגורים, אבל הדוכנים המאולתרים, הנפתחים מדי יום לשעתיים-שלוש ביום אך ורק בחודש הרמדאן, מפיחים רוח חיים צבעונית ברחוב הראשי האפרורי ונטול המדרכות. על שולחנות פלסטיק מתקפלים נערמות בשורות מסודרות קופסאות פלסטיק של חצילונים סגולים, לפת ורודה, ירקות כבושים בעמבה צהובה, סלטי כרוב אדום וירוק וממרחים של פלפלים חריפים. מאות כדורי פלאפל מיטגנים בסירים רוחשי שמן רותח ועשרות ילדים, נשים וגברים צובאים על הדוכנים וממתינים לתורם.

הדוכן של השף רביע, השוכן בחזית בית קפה שכונתי, הוא אחד הדוכנים הפופולריים ביותר בג'יסר א-זרקא. השף רביע מכין כדורי פלאפל מתובלים בזרעי כוסברה ובכמון; פלאפל בצורת בייגלה עם חור; קציצות פלאפל גדולות ומתובלות בגרגירי שומשום; פלאפל ממולא בבצל או בשום; סיגרים ממולאים בבשר עוף ובפלפל חריף; קובה ממולאת בשר בקר טחון; ועוד מאפי בצק ממולאים ומטוגנים בשמן עמוק. מיני המטוגנים השונים נארזים בשקיות נייר חומות ונלקחים לבתים. אין "אפטאר", הארוחה השוברת את צום הרמדאן, ללא פלאפל וחמוצים, אבל אין איש שאוכל במקום או מכניס דבר מאכל לפיו.

צריך אדם להיות קדוש, או לפחות מצויד באמונה של ברזל, כדי שלא להתפתות לריחם ולטעמם של כדורי הפלאפל החמים. ואולם, כל הנוכחים ברחוב מצייתים לחוקי הצום המוסלמי. ההכרזה על סיום הצום היומי טרם הגיעה ורק ילדים צעירים, שבינתם אינה משגת תפיסות כמו צום לטיהור הגוף והנפש או אחווה קהילתית, פוערים פה וזוכים למכה עדינה וסלחנית על כף היד, המזכירה להם את מצוותו של הנביא.

באותה השעה, זו שבה נזקק אדם לכל כוח רצונו כדי לא להתפתות לתעתועי השטן לאחר 14 שעות צום, יורדים חלק מתושבי ג'יסר א-זרקא אל חוף הים. טבילה במי הים התיכון מרחיקה מחשבות על בטן צבה מרעב, על שפתיים צמאות למים או על חום היום. בימים כתיקונם יוצאים לשחות בחוף הרחצה המוכרז הסמוך, אבל בימי הרמדאן מבכרות משפחות רבות להשתכשך במפרץ הקטן ונטול המעגנה של "כפר הדייגים", לצד סירות דיג מתנודדות בין גלים ומגדלורי ברזל המתנשאים מן המים.

בג'וראת (בריכת) עיזאת - מתחם עוצר נשימה של מדרגות סלע נחבאות ומתגלות לסירוגין מתחת לקצף המים - מלמדים אבות את בניהם לשחות. פעוטות בני חמש ושש צולחים את מדרגות הסלע שהמים בהם רדודים, המתקדמים שוחים לנקודות ציון מרוחקות ובני נוער המבקשים להפגין אומץ לב של ממש שוחים עד לאי היונים, מעברו הצפוני של שפך נחל התנינים. קרני שמש אחרונות צובעות באור ורוד מופז את העולם, ואפילו המארג הצפוף של בתי הכפר העני נדמה, מנקודת מבטו הסלחנית של העומד בחוף, כמו תמונת נוף פסטורלית ורומנטית.

על רצון ויכולת

הדייגים ובני משפחותיהם יושבים לעת ערב בחזית הצריפים ובתי האבן הקטנים שעל החוף. מוסא הדייג העלה ברשתות שפרש בליל אמש רק שלושה קילו של דגי ערס קטנים - כמות זעומה המספיקה להזנת המשפחה ותו לא. לפני 200 שנה התפרנסו בני משפחות עמאש וג'ורבאן, שתי משפחות גדולות המהוות עד היום את רוב אוכלוסיית הכפר, מדיג ומגידול ג'מוסים. בתחילת המאה ה-20 הוחלפו עדרי התאואים בעדרי צאן, וגם אלה נעלמו ברבות השנים מעולם מודרני צפוף כבישים ויישובים. בתחילת המאה ה-21 נותרו בג'יסר א-זרקא רק 30 משפחות העוסקות בדיג. אין דגים בים התיכון, ולמי שיוצא בסירות קטנות למים לא עמוקים, מצויד רק ברשתות מוטלות ביד ובמסורת אבות, יש אפילו פחות.

חוזרים הביתה מתפילת ערבית או מהים ומחכים בכיליון עיניים לקריאת המואזין. בבית משפחת ג'ורבאן עורכים את שולחן האפטאר בחצר הבית. שבעה בנים ובנות נולדו לפטמה ולדיב, ובמשך היום מתגנב כל אחד מהם ולוחש על אוזנה של אמא מה יעדיף לאכול בסופו של יום צום. לפטמה ולדיב חשקים משלהם, וכך הולכות ונערמות הצלחות. ואלו הם רק קצת ממיני המאכלים והמעדנים העולים מדי ערב על שולחן המשפחה: מרק פריקה - מרק מזין ומשיב נפשות, עשוי חיטה ירוקה קלויה; מרק מלוחייה - מרק לבן חם ועדין טעמים המבושל עם ציר עוף; סלט ירקות קצוץ דק עם נענע; סלט קולרבי וצנון; סלט מלפפונים מתובל בבצל ושמיר; סלטי חומוס וטחינה; זיתים סוריים מרירים; חצילים זעירים כבושים; מיני ירקות מוחמצים; כדורי פלאפל; סיגרים ממולאים; קובה סולת מעודנת מעטפת ומילוי; דלועי קרעה ממולאים באורז ובשר ומבושלים ביוגורט; פרגיות ממולאות באורז וצנוברים; חזה הודו ממולא בתבשיל כבד, חלקי פנים וירקות; עלי גפן ממולאים ומוגשים עם בשר עסיסי של עגבניות ושיני שום שהתבשלו בסיר; ומגשים של סינייה בטחינה.

בשבע וחצי בערב, כשהמואזין קורא להפסקת הצום, נופלת על הכפר דומייה כבדה. איש אינו פוצה את פיו לדבר, מלבד למלא אותו ולאכול. מי שצם החל מהשעה ארבע לפנות בוקר חולם כל היום על הרגע שבו מותר יהיה לשוב ולזלול, ועל עשרות מיני מאכלי תאווה שיעלו על שולחנו. הרצון גדול, היכולת לא יכולה לו. אחרי שעות רבות של צום אפשר לאכול רק במשורה.

מתנחמים בכנאפה מעשה בית - למתוקים, יודע כל בר דעת, דאג הבורא לייצר מקום נוסף בקיבת בני האדם - והולכים לקונדיטוריה היחידה בכפר, כדי לקנות עטאייף, כיסוני בצק ממולאים באגוזי מלך וטבולים בסירופ סוכר מתוק. מאכל עתיר אנרגיה שיבטיח לפחות כמה שעות שלווה בצום שלמחרת. בשמונה וחצי בערב חוזרים החיים לרחוב הראשי, בתי הקפה הומים אדם וכמעט כל תושבי הכפר יוצאים להתרועע בחברותא.

רמז מטרים

את הסיורים הנערכים בג'יסר א-זרקא בתקופת הרמדאן, בשיתוף עמותת סיכוי לשוויון אזרחי, מדריכים עוואד ג'ורבאן ומוחמד עמאש. שני צעירים אינטליגנטיים ושופעי ידע היסטורי וגיאוגרפי שנולדו בכפר שבו שיעור האנאלפבתיות והנשירה מבתי הספר הם מהגבוהים בארץ. הסיור המרתק, המגולל את סיפורו של הגשר הכחול ותושביו, נפתח בכניסה לכפר, במרומי רכס הכורכר שנפערו בו שרידיהם של מחצבות וסכרים רומיים, ובנקודת תצפית לרכס הכרמל ולשטח רחב הידיים שפעם השתרעה בו ביצת כבארה. מדוע בחרו בני שבט ערב על-ע'ווארנה, שהגיעו לאזור בסביבות שנת 1500 לספירה, להתיישב בלב ביצה - לא יודע איש לומר. בהיעדר מסורת כתובה נולדו אגדות ושמועות פרועות, אבל גם צאצאי אותו שבט, שעד לפני שני עשורים נאלצו להתחתן בינם לבין עצמם, ואפילו תושבי כפר פרדיס הסמוך סירבו לבוא עמם בברית הנישואים, יודעים שרק מי שנדחק לשולי החברה בוחר להתיישב באזור הרה אסונות, מחלות וקללות.

משם הולכים למרכז הישן של הכפר, יחד עם בני השבט שקיבלו את האדמות בתחילת המאה ה-20 בתמורה לסיוע במפעל הציוני של ייבוש בירת כבארה, מלאכה שגם חלוצי העבודה העברית לא יכלו לה. ממשיכים לתל תנינים הקדום ולחופו של כפר הדייגים, כדי לחזות בשרידי עולם הולך ונעלם, ומקנחים בארוחת רמדאן מסורתית ונפלאה בבית משפחת ג'ורבאן.

סיורי רמדאן בג'יסר א-זרקא מתקיימים בימי חמישי, שישי ושבת של חודש אוגוסט, החל מהשעה 17:30. מחיר למבוגר 90 שקל, לילד 50 שקל. לפרטים ולהרשמה מוחמד 3750705-052, עוואד 7656294-050



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו