השופוני יורד לעם: 10 בקבוקי שמפניה מעולים לחגוג איתם את השנה החדשה

המכירות בעלייה, המחירים בירידה ויותר מקומות מאי פעם מוכרים שמפניה בכוסות. למרות שהמומחים מסכימים שהפער בינינו לשאר מדינות לוגמות הוא עצום, יש סיבה לאופטימיות בקרב חובבי הבועות

כוסות שמפניה
כוסות שמפניהצילום: itor / Shutterstock.com
ליבי שפרלינג
ליבי שפרלינג

כבר מאות שנים היא נחשבת אחד המשקאות היוקרתיים והחגיגיים בעולם. שליטים נערצים (ונשותיהם) שתו אותה, מלכים הוכתרו לצלילי השקת כוסות הבדולח וכוכבות עבר הוליוודיות נתפסו אוחזות כוס שמפניה דקיקה. בעולם שותים שמפניה בכל אירוע משמח ונדמה שאין חגיגה שתהא שלמה בלעדיה. בישראל, אמנם שותים שמפניה כבר שנים, אבל נדמה שהתקופה האחרונה סוף סוף מוציאה אותה מארון המשקאות השמורים לאירועים נכבדים בלבד. המגמה שהחלה בשנתיים האחרונות וסימנה את תנועתה כלפי מטה, הפכה אותה ממשקה נישתי לאלפיון העליון ליותר ויותר רווחת בעשירונים הנמוכים יותר.

"שמפניה נחשבה מאז ומעולם משהו אלגנטי מאוד, עוד הרבה לפני האינסטגרם, אנחנו מכירים תמונות שחור-לבן בהן כוכבות על ונשות אצולה אוחזות בכוס המשקה הנמוכה, כבר אז הוא היה משקה פוטוגני", אומרת שירה צידון, סומליירית של מסעדת אלנה ובר הלייבררי שבמלון נורמן. "אני לא יודעת איך קרה שהשמפניה הפכה כה מזוהה עם מלכים ושועי עולם, אבל כנראה שכבר לפני שנים מישהו עשה עבודת מיתוג מאוד חזקה בשמפאן. משמח לראות שבשנים האחרונות היא חוצה גבולות וגם צעירים מתחילים לגלות אותה ולהבין את סוד הקסם" היא מוסיפה.

צידון פורשת את יריעת המשקה, "שמפניה היא משקה אלגנטי וקליל, שנעים לפתוח איתו ארוחה. כדאי למסעדנים להתחיל להתייחס אליה ברצינות ולהציע אותה בכוסות כי היא מעניקה לסועד ערך מוסף אדיר. עצם העובדה שאתה יכול לשתות כוס עוד לפני שמגיעה המנה הראשונה ורק אז לחשוב איך להמשיך היא מעלה. הרי קוקטיילים הם מורכבים ולוקח זמן להכין אותם ופעמים רבות יגיעו לשולחן עם המנה הראשונה או לאחריה. שמפניה נפתחת, נמזגת קרה וזהו. האופי הייחודי שלה כבר יעשה את השאר", היא מסכמת.

שירה צידון: משמח שבשנים האחרונות השמפניה חוצה גבולות וגם צעירים מתחילים לגלות אותה ולהבין את סוד הקסם. שמפניה היא משקה אלגנטי וקליל, שנעים מאד לפתוח איתו ארוחהצילום: דיוויד לופטוס

אז צידון אמנם עובדת באחד המעוזים האלגנטיים והמבוססים בישראל, אבל השינוי בהרגלי הצריכה ניכר גם במקומות אחרים. אנשי מקצוע בתחום היין והאלכוהול מדווחים אף הם על המגמה בה קהל צעיר מגלה יותר עניין במשקה הזה, כשעוד ועוד מקומות בוחרים להיות קשובים לרוח הזמן ולהגישה גם בכוסות. בירור עם היבואנים הגדולים מעלה שהמכירות עולות בהתמדה ורבים מהם נשארים בלי סחורה, זמן קצר בלבד לאחר שהגיעה. אז האם גם ישראל בדרך להפוך לאומה לוגמת בועות קטנות ונמרצות ואיך זה קרה לנו?

פרסומאי המתמחה במותגי יוקרה ומלווה את התחום מקרוב שוטח את התובנות שלו באשר לשינוי שמתרחש בישראל בתחום צריכת השמפניה. "המון שנים לא הופנו תקציבים פרסומיים לשמפניה אבל זה מתחיל להשתנות וזה קורה כי הקהל מתחיל לשנות את דפוסי הצריכה שלו והיצרניות הגדולות מתחילות לגלות עניין בישראל. אני חושב שזה מגיע אלינו באיחור יחסי כי ישראל, על אף שהיא מדינת שופוני, היא אחרי הכל מדינה בעלת מורשת סוציאליסטית חזקה ואנשים אומרים לעצמם למה שאני אקנה בקבוק מבעבע ב-300 שקלים, כשאפשר לקנות ב-30 שקלים? כשברור לכל שזה לא אותו הדבר", הוא מבהיר.

"יש ירידת מחיר וזה גם משפיע. בעבר שמפניות נמכרו בכמה מאות שקלים", שמפנייה ברגעיה הטובים ביותרצילום: Shebeko / Shutterstock.com

הפרסומאי המומחה מביא דוגמה מתחום היין. "שאבלי (יין לבן מבורגונדי, ל"ש) הצליח לרחף מעל המשוכה הזו. אנשים שותים אותו כי אין לו באמת תחליף, זה לא שיש בנמצא שאבלי זול. כשישראלי לא מבין את הייחודיות של המוצר, קשה לו לשלם עליו כסף. אבל עכשיו זה מתחיל להשתנות ומבשרי השינוי הם ילידי דור ה-Z. אנשים מחפשים פחות לבזבז והם גם מחפשים סיפור בעל ערך ומשמעות. הם קונים פחות ופחות, צורכים פחות ומבזבזים פחות אבל מעריכים איכות ולכן יעדיפו לקנות בקבוק אחד במאתיים במקום שלושה במאה. זו מגמה עולמית ולכן אני חושב שזה זמנן של שמפניות היצרנים הקטנים לפרוח, הן הרבה יותר מעניינות מאלו של הבתים הגדולים", הוא קובע נחרצות.

נדמה שלא ניתן להתעלם מן הרפורמה במחירי האלכוהול שנכנסה לתוקפה לפני כשש שנים ומאז הלכו וצנחו מחירי המשקאות המיובאים משמעותית ועמן גם מחירה של המלכה המבעבעת מצרפת. "ירידת מחיר משפיעה בהחלט. בעבר שמפניות נמכרו בכמה מאות שקלים וכיום, במבצעים, אפשר למצוא רמות כניסה גם במחיר 130 שקלים. זה יפה, זה שינוי משמעותי ונדמה שהמגמה הזו רק הולכת להעמיק. אנשים בני 25 הם שמביאים את השינוי ומי מהיבואנים שייתן בשנה הקרובה בוסט של החדרה לשוק, גם ברמת המחיר, הוא שיקצור את הפירות. ראינו את זה קורה בעבר עם קוניאק ומוצרים אחרים ובישראל צמיחה של טרנדים היא כמו במבוק, יכולה לדגור הרבה מאד זמן אבל כשהיא מתרחשת, היא מהירה ומתפרצת", מסכם הפרסומאי.

אבירם כץ, ממסעדת הבסטה מצביע אף הוא על שינוי המגמה וחושב גם הוא שעתידה והמשך השפעתה, מצוי אצל המסעדנים וטמון גם במחיר, רצוי כזה שיעשה לאנשים חשק לשתות. "הבסטה לא מייצגת, בשום צורה, לצערי, תופעה רחבה אבל אנחנו אוהבים שמפניה וכן, גם דוחפים את זה וכן רואים עלייה בצריכה בשנתיים האחרונות. אנחנו קונים המון המון שמפניה ובכל זאת מצליחים להוריד את המחיר ולהציע שמפניה בכוס במחיר של 45 שקלים. אני כותב את זה על התפריט הרגיל ואנשים מזמינים כי שמפניה זה כיף. עכשיו יש לנו להיט אדיר וזה חצאי בקבוק במאה שקלים. זה מופיע על כל תפריט אוכל ובכוונה אני לא כותב מה המותג, כי זה לא מעניין, ואנשים סומכים עלינו שאנחנו מגישים דברים טובים. כשהמחיר מפתה קל להזיז סחורה ואז כששותים מימינך ומשמאלך גם אתה רוצה".

אבירם כץ: אין ספק שהפריחה התיירותית-קולינארית שתל אביב חווה בהחלט תורמת לעניין העליה בשתיית השמפניה , תייר שישן בנורמן ואוכל בבסטה זה מאד טבעי לו להתחיל עם שמפניהצילום: דניאל צ'צ'יק

לדברי כץ, לא רק דור האינסטגרם חובב הבלינג בלינג אחראי על העלייה בצריכה, אלא גם להמוני התיירים שמגיעים לתל אביב, יש תרומה של ממש. "אין ספק שהפריחה התיירותית-קולינארית שתל אביב חווה בהחלט תורמת לעניין, תייר שישן בנורמן ואוכל בבסטה זה טבעי לו להתחיל עם שמפניה. אז הם מזמינים והסועד הישראלי שיושב ליד על הבר או בשולחן רואה ורוצה גם וזה תופס. הרי שמפניה זה משקה מקסים, אז מי שטועם רוצה עוד. הצעירים היום שותים יפה, הם מפונקים במובן החיובי של המילה, יודעים להעריך דברים טובים וכבר לא רוצים להשתכר מצ'ייסרים של וודקה. הרבה אנשים עובדים בתחום ושותים את זה גם במקומות אחרים ואז קשה לחזור אחורה. מי שרוצה למכור חייב להציע שמפניה בכוס. פנטזיה על אוליגרך שיקנה בקבוק בתפריט ב-600 שקל זה טוב ויפה אבל לא מציאותי, הכוסות הן שתופסות ביומיום וזו הדרך לעשות את זה".

בר ניומן, ממנהלי מסעדת "טוטו" ומי שעבד בשנים האחרונות מאחורי ברים רבים ומובילים בתל אביב, מזהה אף הוא את השינוי. "אני לא יודע אם טוטו היא דוגמה מייצגת כי תמיד שתו פה שמפניה, מאז פתיחתה", הוא מסייג. "שמפניה נמזגת פה בכוסות מאז ומעולם ויש גם קוקטיילים על בסיסה. אני מרגיש שלגמרי יש שינוי ואנשים בהחלט שותים יותר. בעיר אני רואה יותר ויותר מקומות קז'ואליים שמציעים שמפניה בכוס במחירים נחמדים במיוחד, אם זה ברים, אם זה במסעדות של קבוצת R2M (קופי בר, בראסרי, הוטל מונטיפיורי ועוד, ל"ב) בצהרי היום. נדמה שאנשים מתחילים להבין ששמפניה זה יופי של דבר, לא רק לחגיגות. זה קליל, אלגנטי ואפריטיף טוב להתחיל איתו".

אלדד לוי, מי שמייבא ארצה שמפניות מגדלים בשנים האחרונות, נשמע פחות אופטימי. "מה שהתפתח זה קהל נאמן שמבין ומכיר את האיכויות של שמפניות היצרנים הקטנים, המגדלים. הקהל הזה מבין שבאותו הכסף הוא יקבל יותר בכוס, אבל הקהל הזה הוא לא גדול. מה שקורה פה עוד לא מיישר קו עם המצב באנגליה, צרפת או אפילו ארה"ב, שם אנשים שאוהבים יין הרבה מאוד פעמים פותחים ארוחה עם שמפניה כדרך קבע. אני חושב שזה קשור גם למחירים. בישראל אתה יכול למצוא יין מבורגונדי במאה שקלים אבל שמפניה לא. זה עדיין נתפס כמשקה חגיגי ולא כמשקה שולחני, אנחנו עדיין לא שם, אבל אנחנו תרבות השתייה פה צעירה ואולי זה עוד יקרה. מה שכן, מי שמציץ, נפגע. אנשים שטועמים, מתלהבים, נתפסים בזה ולא עוזבים. יש זליגה של אנשים שנחשפים לשמפניות הללו אבל היא איטית. שמפניית מגדלים זה קודם כל יין. זה לא מוצר וזה לא מותג וגם לא מותג יוקרה. זה יין שנעשה על ידי כורמים, כך שאתה מזהה את הטרואר שלו ונחשף לענבים הרבה יותר מעניינים. אלו שמפניות עם נשמה ואת זה לא ניתן למצוא במוצרים התעשייתיים".

רגע לפני פרוץ השנה החדשה, ערכנו טעימת שמפניה ואלו המומלצות שלנו. תמצאו פה שמפניה לכל טעם ולכל כיס(כמעט), משמפניות שמספקות תמורה אדירה למחיר ועד בתי השמפניה הנחשבים בעולם.

"גם להמוני התיירים שמגיעים לתל אביב, ולצעירים החדשים, יש תרומה של ממש לעלייה בצריכה". בקבוקי שמפניה בסופר באירופה צילום: ANDRIY B / Shutterstock.com

אלכסנדר בונה, גרנד רזרב ברוט – בית השמפניה "אלכסנדר בונה" הוא יקב משפחתי ששוכן בכפר לה ריסיי שבדרום חבל שמפאן. השמפניה פה מיוצרת בטכנולוגיה מודרנית אך נאמנה למסורות הוותיקות, תוך שימוש בכרמי ענבי הפינו נואר, שבבעלות המשפחה. שימוש נרחב בענבי הפינו לצד מעט שרדונה ושימוש בבלנד גם ביינות מתיישנים יצרו שמפניה קלילה שבולטים פה טעמים פרחוניים והיא יופי של אפריטיף. מעניקה תמורה מצטיינת למחיר ומומלצת למתחילים. 175 שקלים.

מואט ושנדון, נקטר אימפריאל רוזה: חובבי שמפניה מעריכים אותה כל כך, פעמים רבות, בזכות רמת היובש האופיינית לה, זו שמעניקה פריכות נעימה ומרעננת על הלשון. ואולם, יש מי שהולך גם נגד הזרם. לידיעת הגברת שרה נתניהו, האימפריאל רוזה היא שמפניה ורודה, חצי יבשה, עשירה בענבי פינו נואר ואך מעט שרדונה. הטעמים כאן פרחוניים למדי והיא מענגת בקלילותה. משקה מצוין למתחילים. 198 שקלים לבקבוק.

G.H MUMM cordon rouge – בית השמפניה שנוסד בשנת 1827 נחשב מאז ומעולם למוביל חדשנות ונועזות. ברבות השנים החליט מייסדה לחלוק כבוד ללקוחותיו, מי שהיו אצילים, מלכים ואנשי תרבות בכירים והטביע על הבקבוק את הסרט האדום האלכסוני, כמחווה לאות היוקרתי של הצבא הצרפתי 'לגיון הכבוד'. בטעימה בולטים בה טעמי משמש ואפרסק לצד שמרים ודבשיות נעימה. הסיומת חמאתית ומינרלית והיא אחת המהנות שטעמנו. 225 שקלים.

G.H MUMM cordon rouge

לואי רודרר ברוט פרימייר – גם בית "לואי רודרר" הוא מהבתים העצמאיים בשמפאן, שם השמפניה מופקת מענבי הכרמים שגדלים מסביב לבית האחוזה. שימוש בכל הזנים האופייניים לאזור; פינו מונייה, פינו נואר ושרדונה תוך שימוש ביינות מתיישנים מבצירים קודמים, יוצרים שמפניה מעניינת שבולטים בה טעמי שקדים וקלייה עד לסיומת של חמיצות נהדרת מרעננת. 275 שקלים.

שמפניה לואי רודררצילום: ללא קרדיט

וו קליקו רוזה NV: אחת מהשמפניות המזוהות ביותר בקטגוריה הוורודה שייכת לבית שהתחיל את הכל. האלמנה קליקו נחשבת למי שייסדה את יינות הרוזה בחבל שמפאן והביאה, מיידית, לשלל חיקויים מהבתים המתחרים סביבה. טעמנו שמפניה מסקרנת ועמוקה יותר מאחיותיה לז'אנר, שבולטים בה טעמי אפרסקים וחמיצות נהדרת. בת לוויה מעולה גם לארוחה שלמה כי מגיע לה יותר מלהיות רק אפריטיף. 299 שקלים.

"מה שקורה פה לא דומה למצב באנגליה, צרפת או אפילו ארה"ב", לשמפניה הישראלית יש לאן לשאוףצילום: Maksym Fesenko / Shutterstock.co

בולינג'ר, ספיישל קווה ברוט – הבית הוותיק שנוסד בשנת 1829 נותר עצמאי עד היום ולא נמכר לאחד התאגידים הגדולים, אלא נותר בבעלות משפחתית. מהשמפניה שכיכבה ב-13 מסרטי ג'יימס בונד והפכה לחביבה גם על בית המלוכה האנגלי, ציפינו למפגן אלגנטיות מרשים שמתממש היטב. שימוש נרחב בענבי פינו נואר, יצירת בלנד שבו בצירים ותיקים בני 15 שנה ושימוש מתון בעץ, יוצרים שמפניה מורכבת, מלאת רבדים ועסיסית. תמורה אדירה למחיר. 360 שקלים.

רינאר (Ruinart) ברוט – "רינאר" הוא בית השמפניה הוותיק בשמפאן והוא נחשב הבית הראשון הממוסד שם, עם פתיחתו כבר בשנת 1729. מראשיתדרכו הוא נחשב אלגנטי ומרשים והבקבוקים שלו שמנמנים ושונים מהאחרים. כאן, גם ביינות רמת הכניסה, תמצאו שמפניה נהדרת וחגיגית במחיר משתלם, יחסית. טעמנו שמפניה שמחה ומרעננת, זכר לרוב היחסי של ענבי השרדונה כאן, עושר של תפוחים ירוקים וטעמי בריוש מעניקים חוויה רכה ומתגמלת ובעיניי היא מספקת תמורה אדירה למחיר. 400 שקלים.

לורן פרייה רוזה – הגם שבית השמפניה הזה נוסד כבר בשנת 1812, הרוזה הושק שנים לאחר מכן בשנת 1968, לאחר שהסגנון הזה הפך פופולרי גם בשמפאן. אלא שבשונה מבתי שמפניה אחרים, כאן הצבע הוורוד העמוק מתקבל בעקבות השרייה של המיץ עם הקליפות לתקופה של עד 72 שעות. טעמי דובדבן וורדים הופכים אותה עולצת ושמחה והיא חגיגית מאוד. הבקבוק היפה הופך אותה מתנה מרשימה ורומנטית. 590 שקלים.

דום פריניון ברוט 2009 – גם היום, מה שמאפיין את בית השמפניה אולי הכי יוקרתי בעולם, הוא שהם מייצרים שמפניה וינטאג' בלבד, כך שכל שנת בציר תניב יין שונה מבצירים קודמים וכמובן, בבצירים חלשים במיוחד, לא תיווצר כלל. השמפניה שהיתה הראשונה אשר לגם המרגל הבריטי ג'יימס בונד, רלוונטית וסקסית גם היום, כוכבנית של מכירות פומביות. טעמנו שמפניה מהורהרת שבולטים בה טעמי גויאבה ואשכולית. כ-850 שקלים.

קרוג גרנד קווה ברוט – אחד מבתי השמפניה הנחשבים בשמפאן מציג מסורת גרמנית דווקא, נישואים של המייסד לאנגליה וסיפור מעניין על מיתוג והעלאת קרנו בצורה חדה. באשר למה שבבקבוק, מבראשית הוא נחשב איכותי ויוקרתי עד למאוד ועם השנים הפך הסמן הימני בחבל. נדמה שהוא נהנה מהענבים המובחרים ביותר באזור ושיטת העשייה הייחודית, בה היין תוסס בחביות עץ גדולות, מעניקה לו מורבות ייחודית. עוד מתגאים כאן בכך שכל בקבוק מכיל בלנד של בצירים שונים, חלקם עד בני 20 שנה. בהתאם זוהי שמפניה חגיגית ומורכבת, שופעת טעמי בריוש ומרציפן. כ-1,250 שקלים או לנסות להשיגו בכוסות במסעדות, בארץ או בעולם.

פופ-אפ שמפניה, פרי שיתוף פעולה עם מותגי השמפניה של Moët Hennessy, אחת מחברות המשקאות היוקרה המובילות .מלון הנורמן צילום: איתיאל ציון

עוד כדאי לדעת כי לראשונה בישראל, שבוע לקראת הספירה לאחור והכניסה ל-2020 מושק בבר הלייבררי שבמלון הנורמן פופ-אפ שמפניה, עם Moët Hennessy, אחת מחברות המשקאות המובילות בעולם. למשך ששה ערבים, בין התאריכים 26-31.12.19, סומלייה שירה צידון תגיש שישה בתים שונים, שייפתחו לכוסות. שמפניות של מואט, וו קליקו, רינאר, קרוג ודום פריניון המייצגות את המגוון הסגנוני של חבל שמפאן, החל מ-49 שקל לכוס. לצד המשקאות יוגשו מנות מיוחדות כמו אויסטרים טריים על קרח, טארט כרישה, תותים טריים עם קצפת. אם להרגיש כמו אוליגרך, אז עד הסוף.

לייבררי בר, נחמני 25, תל אביב.

ליבי שפרלינג | משקאות

כתבת אוכל, אלכוהול ומשקאות במדור האוכל של אתר "הארץ"

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

ח"כ רינאוי-זועבי ולפיד בפגישה, היום

חדשות היום, 22 במאי

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"