בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך אוכלים ירקות ופירות?

13 דרכים פשוטות שעוזרות להפוך את הפירות והירקות לחלק מן התפריט היומי

39תגובות

לכאורה יש הסכמה מקיר לקיר ובין כל שיטות התזונה הבריאה, שהכלל הכי בריא הוא שלפחות 70% מהתפריט היומי יהיו פירות וירקות. אלא שכללים לחוד ומציאות לחוד, ורוב האנשים חוזרים וטוענים שקשה, כמעט בלתי אפשרי, להפוך את ההמלצות לשגרה.

עמוס בידרמן

הנה, לטובת מי שרוצים אבל לא מצליחים, 13 דרכים פשוטות שעוזרות להפוך את הפירות והירקות לחלק מן התפריט היומי:

1. לפני הכל. כן, גם לפני המנה הראשונה כדאי למלא את הצלחת בפירות וירקות ורק אחרי שגומרים אותם להמשיך לטעום את שאר המאכלים. הכלל הזה הוא גורף ועובד בכל מצב: לכן, לפני שאוכלים גלידה או עוגה, אוכלים אבטיח ועוד הרבה פירות. מתמלאים בהם וממשיכים לקינוחים רק אם נותרו מקום וחשק.

2. קרוב לעין ולפה. הדרך הבטוחה להתאים בין ירקות ופירות לבין סגנון החיים הוא להניח אותם בקערות בכל מקום אפשרי: תפוחים ועגבניות שרי על שולחן העבודה, בננות ומלפפונים ליד הטלוויזיה, גזרים ואפרסקים ליד הכיור, צנוניות ואגסים בחדר הישיבות. ככל שהם נגישים יש יותר סיכוי לאכול אותם ולא לחפש במעבה המקרר איזו גלידה או בירכתי הארון שקית של חטיף מלוח.

3. להוסיף עניין. לצלות אותם על האש, לשפד אותם, לייבש אותם בתנור או לטבול אותם ברוטב. כל האמצעים כשרים.

3. להציף. למלא את הבית, גם את המקרר, גם את המשרד, בכמויות של ירקות ופירות. ואז, לפחות אצל מי שלא אוהבים לזרוק, חייבים לאכול. נשמע מופרך? זה עובד.

4. סדנת מרק. כמעט מכל ירק ופרי אפשר לייצר בקיץ מרק קר. מתכון זריז: חצי כוס אגוזי לוז, כוס וחצי מים, 3 כוסות גזר חתוך לקוביות, תפוח עץ מתוק מקולף וחתוך לקוביות, 1 תמר מגולען, גינג'ר לפי הטעם. מכניסים הכל למעבד מזון עד לקבלת מרקם מרקי סמיך. הממליחים והמפלפלים, מפלפלים וממליחים.

5. אפויים. כדאי לקנות קדירה גדולה של טרה קוטה ופשוט להכניס אליה כל מה שעולה על הדעת. מומלץ לרפד אותה בטימין או ברוזמרין ולתת לה לעשות את העבודה. העיקרון הוא להביא את כולם לאותה מהירות הכנה (את תפוח האדמה חותכים לפרוסות ואת הבטטה משאירים שלמה) ולהכניס לתנור חם מאוד למשך שעה. מה עוד? כרובית, תירס, בצלים שונים, דלעת, שומר, סלק, גזר, גם תפוח עץ מפוטם במקל קינמון.

6. להכיר אותם לעומק. לעתים קרובות כדאי להכיר כדי ללמוד להעריך וגם לאהוב. לכן כדאי לקרוא על תכונותיהם של הפירות והירקות. איכשהו ההיכרות הזאת מפתה להעמיק את הקשר.

7. לבשל בבית. איך שלא מסובבים את זה, בארוחות שמכינים לבד אפשר להכניס יותר ירקות ופירות. הרי אפילו במסעדות שקוראות לעצמן "שוק" רוב התפריט בנוי על קמח ובשר. למה? כי יותר קשה לאחסן ירקות, לשטוף ולקלף. ואז גם גובים עליהם מחירים מפוצצים.

8. להתחיל בעיקר. את הקניות במרכול מוטב להתחיל במחלקת הירקות והפירות ורק אחרי שהעגלה מלאה להמשיך הלאה. כולנו הרי קונים גם בעיניים. כולנו גם מחשבים ביציע המוח את הסחיבה והאחסון וככל שהעגלה מתמלאת כך מקצרים בקניות.

9. להתרגל לסמות'י. הקיץ הוא זמן מצוין להתחיל לשתות משקה קר על בסיס פירות, שקוראים לו שייק או סמות'י או רשק. כך או כך הוא מורכב מהרבה פירות, לפעמים גם ירקות ועלים וקרח. אפשר לקנות ואפשר להכין בבית.

גלי איתן

מתכון קליל: כוס פרוסות בננה קפואות, כוס קוביות אננס קפואות, 2 כוסות עלים ירוקים (תרד או חסה), כוס מים. מכניסים הכל למעבד מזון עד לקבלת משקה קר וסמיך.

10. בעורמה. למתקשים באמת כדאי לנסות לשתול ירקות ופירות בתוך מאכלים אהובים. קציצות למשל לא מתלוננות אם מכניסים לתוך התערובת שלהן הרבה כרישה, גזר, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה ועוד כהנה. בהדרגה אפשר להגדיל את האחוזים על חשבון הבשר. גם קרניבורים מושבעים מתקשים להבחין. פתרון מצוין אבל רק למקרים קשים.

11. ברטבים. אין גבול לשינוי שניתן לחולל באמצעות ירקות ופירות במחלקת הרטבים. אפשר לקרוא להם סלסה או מטבוחה או צ'אטני אבל כולם שופעים ירקות וטעימים יותר מהתעשייתיים.

אחת הדרכים הפשוטות להכנת רוטב כזה היא על בסיס טחינה גולמית טובה ולימון: במעבד מזון עם סלק מתקבל רוטב סגול מצוין, עם עשבי תיבול נוצר רוטב ירוק, עם גזר וג'ינג'ר רוטב אסיאתי כתום, עם פלפל אדום - אדום, ועוד כיד הדמיון.

12. סדנת ייבוש. מי שאוהב ניסויים ומכשירים יכול לשחק עם מייבשי המזון שהופכים אפילו אבטיח לקרקר. ילדים מתלהבים מאוד ומבוגרים ילדותיים עוד יותר.

13. סדנת הקפאה. ארטיקים מפירות, גלידות מפירות ועלים. סתם ענבים קפואים, קוביות מנגו קפואות. בקיץ זה עובד מצוין. גם מפני שההקפאה משנה לא רק את הטעם והמרקם אלא גם את החוויה.

הכי פשוט: מכניסים למעבד מזון כמויות שוות של קוביות מנגו ויוגורט משובח, קפואות, ומפעילים עד קבלת מרקם של גלידה.

מכשפה על נקניקייה

ברוח המחאה ששוטפת גם את הרחובות ואת הלבבות, וגם לקראת פתיחתה של שנת הלימודים, אני מוחה נגד הקלות הבלתי נסבלת שבה מאכילים ילדים בזבל. יש לנהוג משנה זהירות בכל הג'אנק פוד שמתחפש למזון, בעיקר בזה המיועד לילדים, בדיוק כמו בסיגריות ולצרף לכל אריזה אזהרה.

יותר מזה: מכיוון שחלק גדול מן האריזות מיועדות לילדים שעוד לא למדו לקרוא, אני מציעה סימון ויזואלי ברור, למשל גולגולת או מכשפה רעה. הילדים ישאלו למה, ואמא או הגננת או המטפלת יסבירו: מפני שאני עומדת להאכיל אותך במזון שיזיק לך. בעיקר בטווח הארוך.

כולם, ילדים ומבוגרים, יודעים היטב כמה סיגריות מזיקות. ומי שלא לגמרי מאמין או בדיוק לא זוכר, לא יכול להתחמק מהאזהרות על הקופסאות. מעטים, אם בכלל, יודעים עד כמה ג'אנק פוד, למשל נקניקיות מהס וג שילדים אוכלים בלי סוף, מזיק.

ראוי לשוב ולהדגיש שנקניקיות הן רק דוגמה אחת מני רבות, שהמכנה המשותף לכולן הוא שאלה מזונות מעובדים, חסרי ערך תזונתי, המוגשים לילדים יום-יום כמזון ולא כפינוק, גורמים נזק בריאותי עצום ובעצם הורגים באטיות וברכות.

ארוחות שמבוססות על בשר מעובד כמו נקניקיות עלולות להגביר את הסיכון ללקות בסוכרת, מחלות לב וסרטן. בניגוד לסיגריות, לא רק מבוגרים צורכים אותן אלא גם ובעיקר ילדים. גרוע מזה: רובם כלל לא מודעים לסכנה. לכן מן הראוי שכל המאכלים האלה יוגשו בלוויית פתק אזהרה שמובן גם לילדים. סמיילי בוכה הוא אפשרות לגמרי סבירה.



איור: עמוס בידרמן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו