בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאכול או לא לאכול

מתוק בלי דבש

לקראת מתקפת האכילה הגדולה של החגים, כדאי להיזכר בתאנה: טרייה וטבעית, בריאה ועונתית, היא תוספת מצוינת לכל מנה וגם קינוח מעולה

14תגובות

בכל סתיו, קצת לפני ראש השנה, אני נערכת למגננה ומתחילה להשמיץ פה בכל דרך את המנהג להפריז באכילת מתוקים, כולל דבש, מולסה, סילן, ממתיק סטיביה, סירופ אגבה וגם - לא עלינו - ממתיקים מלאכותיים. השנה, במקום זר אזהרות, המלצה אחת גדולה על תחליף טבעי, בריא ועונתי: תאנים.

כדי שלא לטבוע בשפע מידע משמים על ערכים תזונתיים, ניתן לקצר ולסכם שהתאנה מכילה כמות גדולה של סיבים מסיסים, חלבון, ברזל, סידן ואשלגן ויש לה תגובה בסיסית גבוהה ביותר. לבסיסיות הזאת יש משמעות מוגברת בהקשר של התפריט המערבי, שרובו ככולו בעל תגובה חומצית חזקה. לכן כוחן של התאנים הוא גם ביכולת שלהן לאזן את פגעי התפריט המערבי.

זה המקום להזהיר מפני התאנים המיובשות, שכמעט כולן עברו טיפול כימי בעייתי ולעתים מכילות תולעים וביצי תולעים שדומות מאוד לגרעינים הקטנטנים שהן חלק ממרקם הפרי.

זאת ועוד: רמת השובע שלנו מושפעת ישירות מנפח האוכל שאנחנו צורכים. משום כך, ככל שצורכים מזון בעל נפח, כך עולה רמת השובע. מבחינה זאת דומות הדבלים לגלולות המרכזות בתוכן את ההרכב התזונתי החיוני שמכילה התאנה אבל ההשפעה שלהן שונה ואף פחותה.

הדיון בפירות מיובשים לעומת טריים הוא סלע מחלוקת בפני עצמו. נכון שיש מסמכים רבים שלפיהם פירות יבשים טובים כמו הטריים, אבל סביר שרובם ככולם הם פרסומים מטעם. מבחינה מסחרית למיובשים יש יתרונות גדולים, בעיקר בגלל אורך חיי המדף שלהם. העובדה הזאת הופכת אותם למפתים יותר גם לצרכנים שמחשיבים מאוד נוחות וזמינות. פירות יבשים עדיפים על ממתקים אבל בשום אופן לא על פירות טריים.

דורעם גונט

ובחזרה לתאנים הטריות: ניתן להפריך באמצעותן כמה מיתוסים משמיצים שדבקו באכילת פירות. הראשון שבהם הוא התלונה החוזרת ונשנית שלפיה אכילת פירות מרגיזה את הקיבה. כאשר בודקים את התלונה הזאת מתגלה עובדה פשוטה: המתלוננים אוכלים פירות על קיבה מלאה. כך קורה שלפעמים גם מי שאוכל פירות בבוקר, אחרי ארוחת ערב דשנה מאוד, חש אי-נוחות, מפני שהוא בעצם מכניס אותם לתוך מצב שלא מתאים להם והם בסך הכל הגורם שמצית את המדורה. לכן, מומלץ לאכול פירות על קיבה ריקה. מי שעושה זאת יכול לאכול קערת תאנים או מלון שלם לארוחת בוקר ולהרגיש נפלא.

עוד תלונה נפוצה היא שהפירות בכלל והתאנים בפרט מרעיבים במקום להשביע. שורשיה של התלונה הזאת במנהג למדוד פירות לפי הערך הקלורי שלהן ולכן לאכול אותם במשורה. פעמים רבות כבר דשתי באיוולת שיטת הקלוריות. הפירות, גם אלה כמו התאנה שנחשבים למשמינים, הם בעלי צפיפות קלורית נמוכה ביותר. יש מי שמתייחסים למושג צפיפות קלורית כאילו היה מיסטי, הנה לטובתם הסבר קצר וממצה: צפיפות קלורית משמעה מספר קלוריות ביחס למשקל המוצר; צפיפות קלורית נמוכה משמעה מעט קלוריות בכמות גדולה, ולהיפך. לכן כל פרי, גם התאנה, הוא מזון ראוי בהרבה מכל מיני חטיפים מעובדים, שערכם הקלורי נמדד כנמוך אבל הוא צפוף ביותר.

במלים פשוטות: התאנה מכילה שפע של חומרים מזינים חיוניים ולכן היא עונה על צורכי הגוף ומתאימה להם. כמו כל הפירות, זמן העיכול שלה קצר והיא נספגת בקלות. פירות הם מענגים ומשביעים בתנאי שאוכלים אותם בשפע ועל קיבה ריקה.

סיבה נוספת ושכיחה להימנעות מתאנים היא הרתיעה הגורפת מפחמימות. זוהי תוצאה מעציבה של ספרי דיאטה ששטפו את מוחם של הקוראים ויצרו בלבול ומבוכה בקשר לערכן הבריאותי של הפחמימות. ממצאים מדעיים רבים מוכיחים את ההיפך וטוענים שהתזונה המיטבית דווקא עתירת פחמימות. השאלה היא כמובן איזה סוג של פחמימות. אלה שמקורן בפירות - ובהם תאנים טבעיות ולא מעובדות - מתפרקות לאט במערכת העיכול והן מזון שונה בתכלית מהפחמימות הנפוצות בתפריט המערבי שכולל בעיקר לחם לבן, חטיפים מעובדים, מאפים מתוקים, חטיפי שוקולד ומשקאות קלים עתירי סוכר. העובדה שפירות מקוטלגים יחד עם כל אלה תחת השם מזונות עתירי פחמימות היא מוטעית ומטעה.

ואחרי המליצות וההלצות מגיע תמיד השלב שבו מציעים כמה מתכוני תאנים. אבל התאנה, בגלל יופיה ומרקמה, היא אחד הפירות שממחישים עד כמה עודף מאמץ עלול לקלקל. אין שום מתכון או טכניקת בישול שהופכים תאנה טובה ליפה וטעימה יותר מכפי שהיא עצמה. לכן המתכון הכי פשוט ונכון הוא פשוט לשלב אותה בכל דרך שעולה על הדעת, בכל מאכל, ליד כל מנה. לכל היותר אפשר למלא אותה (בגבינה טובה, באגוז, בדגנים), אבל בלי להשחית את צורתה במיני חימום ומעיכות. אפשר גם לחתוך אותה לחצאים או לרבעים ולהיווכח שבמקרה שלה היופי הפנימי עולה אפילו על זה החיצוני. צלחת יפה שעליה רבעי תאנים, ריבועי גבינות טובות ואגוזים היא מנה אחרונה מעולה.

חופשה בריאה

תשכחו כל מה שאתם יודעים על חגים, תשכחו מארוחות כבדות וויכוחים משפחתיים, ותחשבו על צ'י קונג ויוגה, מסלולי הליכה ועיסויים, ארוחות על טהרת הצומח ומדיטציה. במקום לנסוע בחגים לחופשה מהסוג הרגיל אני ממליצה על חוות הבריאות במצפה אלומות.

כשמגיעים למצפה אלומות נעטפים מיד בנוף הכנרת. יש הרבה מקומות, חלקם יקרים ויוקרתיים במיוחד, שמפרסמים את עצמם כחלק מנוף מרהיב. אבל הסיטואציה במצפה אלומות היא ייחודית מפני שהנוף ממש מחבק את החדרים ואופף אותם.

אפשר לשבת על ערסל מול הנוף ולהירגע ואפשר גם לעקוב, לפחות לנסות, אחרי סדר היום של החווה, הכולל בין השאר הרצאות של מומחים (ד"ר פנינה בר-סלע, ד"ר חיים רוזנטל, עדנה מינץ), שיעורי תנועה ועיסויים מסוגים שונים.

עיקר החוויה הוא התנסות בתזונה טבעונאית (טבעונית נאה - בלי בישול). אוכלים יחד בשעות קבועות מסביב לשולחן גדול. כל ארוחה מתחילה בהתכנסות במעגל ונמשכת בהרפתקה של טעמים חדשים: נבטים ונבטוטים מכל הסוגים, חלה משקדים ותפוחים, יין מצימוקים, המבורגר מאגוזים, חומוס מקישואים, פסטה מקולורבי, קרקרים מפשתן, שפע עצום ומגוון של סלטים בכל צורות החיתוך ומכל סוגי הירקות. לארוחת בוקר מוצע חלב שקדים עם גרנולה על בסיס כוסמת, או סמות'י (שייק, או רשק) של עלים ירוקים, תפוחים, מנגו ופפאיה.

זה רק חלק מתפריט מקורי, יצירתי, טעים ומשביע. האוכל מעניין, צבעוני ומעורר השראה עד שממש לא חושבים ולא זוכרים את התפריט הרגיל. פשוט לא נזקקים לו.

במצפה אלומות, לפחות בסוף השבוע שבו אני התארחתי, גם אין שמץ מן האווירה הסנטוריומית שמיוחסת לחוות בריאות. להיפך: האווירה סובלנית וכיפית. חרדים לצד חילונים, מעשנים מושבעים לצד בריאותנים ותיקים, כל אחד בא כדי להשיג מטרה אחרת. נשמע כמו תשדיר פרסומת? לפעמים אפילו אני נהנית. לפרטים נוספים: http://tinyurl.com/6f3y53q.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו