בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לקראת יום כיפור: לצום, לנוח, להתרפא

התשובה לשם הטור הזה היא "לא לאכול" (אך כן לשתות). לפחות על פי יצחק בן אורי המנוח, מחבר הספר "הצום כדרך ריפוי"

5תגובות

בחודש אלול הלך לעולמו יצחק בן אורי, בן 83. הוא היה מורה לתזונה טבעונית, מרפא ומחברם של ספרים משפיעים בתחום. אל אורח החיים הטבעוני הגיע בן אורי בעקבות מחלת פרקים שממנה סבל ובהמשך השתלם במדעי הטבע, בביוכימיה של התזונה, בחקלאות אורגנית, תזונה טבעית והתעמלות רפואית. לא פגשתי את בן אורי אבל קראתי את ספריו, למדתי מהם, פגשתי אנשים שהוא ריפא ושוחחתי עמו בטלפון.

במקום הספד אביא כאן את עיקרי ספרו האחרון "הצום כדרך ריפוי" המבוסס על סדנאות הצום שקיים במשך 30 שנה ברחבי הארץ. אלה, אזהרות והמלצות, עשויים להיות מזון למחשבה גם למי שצמים ביום הכיפורים ולעזור להם במשך 24 השעות שבהן פורשים מזלילה וסביאה.

מוקד הספר הוא הצום הרפואי. על פי בן אורי, הוא אינו זוכה למקום הראוי לו ואינו מקובל על רופאים ומרפאים בעיקר מפני שהממסד הרפואי נסמך על תעשיית התרופות ואילו המרפאים האלטרנטיביים מצדם מקדמים את תעשיית תוספי המזון.

צום רפואי, מסביר בן אורי, הוא הימנעות מוחלטת מכל מזון אבל לא ממים למשך תקופה שבין ימים אחדים לשבועות אחדים במטרה לשפר את הבריאות ולהחלים ממחלות. כל החיות בטבע, בלי יוצאת מן הכלל, נוהגות לצום כשהן חולות. בתקופת הצום ניזון הגוף בתהליך מורכב ששמו אוטוליזה (אוטו - עצמי, ליזה - פירוק) שבו רקמותיו נהפכות למזון.

בן אורי מבדיל בין צום רפואי לבין הרעבה ומדגיש כי כדי להימנע ממצב שבו צום נהפך להרעבה יש להקפיד על כללי זהירות ובתוכם שתיית מים והימנעות מעישון ונטילת תרופות.

את הקרדיט לגילוי יתרונותיו של הצום הרפואי הוא מעניק לקודמיו: בשנת 1900 הופיע ספרו של ד"ר דיואי "The no Breakfast Diet and the Fasting Cure" ובו תיעד צומות שלו ושל מטופליו. בין השנים 1930-1985 התקיים בטקסס מכון לצומות בהנהלתו של ד"ר הרברט שלטון שהפיץ את הנושא בארצות הברית. חלק הארי של הספר מוקדש לתיאור המנגנון שמאפשר ריפוי באמצעות צום. העקרונות המרכזיים הם מנוחה לאיברי הגוף במטרה לאפשר להם התאוששות והחלמה וסילוק גורמים שליליים כמו עודפי שומן שמפריעים לספיגה של חומרים חיוניים.

בן אורי ממליץ על צום רפואי מכמה סיבות, שהעיקריות ביניהן הן ניקוי רעלים שהגוף צבר במשך השנים ומנוחה למערכות הגוף (בהכללה מזכיר העיקרון הזה את הרעיון של שנת שמיטה לאדמה). הצום גם מאפשר שיפור היכולת הקוגניטיבית וגמילה מהרגלים רעים.

בטווח הקצר מבטיח בן אורי כי אחרי הצום הרפואי משתפר המראה החיצוני וכך גם העיכול, הכושר הגופני והכושר המיני. הוא אף קושר בין צום לאריכות ימים. בין הדוגמאות הרבות שהוא מביא נמצאת גם התופעה הידועה כ"הנשרה": כאשר תרנגולות מזדקנות ומפסיקות להטיל ביצים, מונעים מהן מזון במשך שבועיים. התוצאה היא שהן משירות את נוצותיהן ומצטמקות. כאשר חוזרים להזין אותן, הן מגדלות נוצות חדשות, משמינות וחוזרות להטיל ביצים.

הקושי העצום לסנגר על הצום ולהמליץ עליו נובע בראש ובראשונה מן ההנחה הרווחת אך השגויה שלפיה חולים זקוקים למנות מוגדלות של מזון. ככל שאדם סובל מחוסר תיאבון כך חזקה על מטפליו שיפתוהו ויאנסוהו לבלוע עוד ועוד מאכלים.

הצום מומלץ בסוגי המחלות הבאים: קלקול קיבה, כיב קיבה, קרוהן, קוליטיס, טחורים, עצירות, אבני מרה, יתר לחץ דם, מחלות לב, אסתמה, מחלות עור, מחלות מפרקים, מיומה, אין אונות, בעיות פוריות, דלקות, מגרנות.

כדי שצום יעבור בשלום וישיג את מלוא התועלת, בן אורי ממליץ על התנאים הבאים, שהם הכרחיים: מקום הצום צריך להיות נעים, נקי, שקט ומאוורר. כדאי לצום בחודשי הסתיו והאביב ובהשגחה של אנשים מנוסים ומוסמכים. הצום אינו מומלץ ובעצם אסור במקרים הבאים: תת משקל קיצוני, הנקה, אי ספיקת כליות, סוכרת ועודף משקל קיצוני. רחצת הגוף בזמן הצום צריכה להיעשות רק במקלחת ולא באמבטיה, אין להשתמש בסבונים, שמפו, משחות שיניים ושאר מרעין בישין שמצטיינים או סובלים, תלוי בנקודת ההשקפה, מריחות בלתי טבעיים. את הלשון מנקים במגבת קטנה. ריח נעים משיגים באמצעות עלים של עצי לימון ואקליפטוס, צמחי לבנדר ורוזמרין, מקלות קינמון. כולם ריחניים ולא מזיקים.

הצום צריך להתקיים תוך הקפדה על איכות מי השתייה: נקיים, פושרים ונשתים בלגימות קטנות ורק על פי צורך.

בזמן הצום יש להימנע מכל פעילות העלולה לגרום כעס, דאגה או תסכול. פעילויות מומלצות הן קריאה, האזנה למוסיקה, כתיבה, תרגילי התעמלות ומלאכת יד.

גפילטע בלי פיש

הנה גרסה טבעונאית לגפילטע פיש (מתוך מדריך של חוות הבריאות "מצפה אלומות" שעליה נכתב כאן במדור הקודם):

צריך (ל-6 קציצות): כוס שקדים ששרו במים במשך 12 שעות, כוס גרעיני חמנייה ששרו 5 שעות, 1/2 כוס קוביות גזר קטנטנות, 4 כפות פטרוזיליה קצוצה דק, 1/2 בצל קטן קצוץ דק, 1/4 כפית מלח, 1 כף מיץ לימון, מעט מים לפי הצורך, 1/4 כפית קארי, 1/4 כפית פפריקה מתוקה, 1 כף סלרי קצוץ דק, 3 כפות אצת ואקאמה ששרתה 1/2 שעה במים חמימים ונקצצה דק, 1/4 שן שום קצוצה, כפית שמיר טרי קצוץ, 6 פרוסות גזר דקות לקישוט.

הכנה: מסננים את השקדים והגרעינים ושוטפים היטב. קוצצים את 5 המרכיבים הראשונים במעבד מזון. מעבירים לקערה ומוסיפים את שאר המצרכים. יוצרים את הקציצות. אם יש צורך מוסיפים מעט מים. מקשטים בגזר. טעים לפחות כמו הדבר האמיתי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו