בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שישה מיתוסים על אוכל נא

תפריט לא מבושל מעורר רתיעה בקרב רבים, ובמיוחד בחורף, אבל חשוב להפריך כמה מהמיתוסים שדבקו בו לפני שמחליטים לנסות. וגם: חנוכה בלי טיגון

27תגובות

עם בוא החורף מתגברת הרתיעה מתפריט נא (הכוונה כאן לתפריט טבעונאי: גם נא וגם מן הצומח). מי שבדרך כלל רק מתחלחל מן הרעיון לעבור לתפריט נא, מביע שאט נפש. ואילו מי שבדרך כלל מביע שאט נפש - נעשה נחרץ פי כמה וטוען שמדובר בשיגעון מוחלט. זהו אם כן העיתוי הנכון לנסות להפריך כמה מן המיתוסים שדבקו בתפריט הנא ומסרבים להרפות ממנו.

לפני הכל מן הראוי להתייחס למיתוס שלפיו כל מה שאוכלים בתפריט נא מבוסס על מזונות קרים. טעות. אפשר לחמם הכל ובתנאי שלא מעבר ל-42 מעלות. אפשר לחמם במייבש מזון או בתנור או בשמש.

המיתוס השני הוא זה שמתייחס אל התפריט הנא כאל שיטה של הכל או לא כלום. לכן, כביכול, צריך לדבוק ב-100% מזון נא כדי ליהנות מיתרונות השיטה. המציאות שונה לגמרי, מפני שיחסית לתפריט המערבי הממוצע גם מי שעושה שינויים קלים לכיוון תפריט נא יוצא נשכר. אפילו אכילת פירות טריים בבוקר היא צעד ענק למי שרגיל לאכול פנקייק או קרואסון. אפילו שינוי פשוט כמו סלט ענקי במקום המבורגר וצ'יפס בתוספת משקה ממותק לארוחת צהריים עשוי להיות שיפור ניכר ולזכות את הסועד בתוספת ערנות מיידית. נכון, המטרה היא להגיע לשיעור של 80%-90% מזון נא מסך התפריט, אבל אפשר להעלות בהדרגה: מתחילים בארוחת הבוקר, נהנים, מתרגלים, מוסיפים את ארוחת הצהריים, עוד צעד קטן לאדם, עוד צעד עצום לבריאות.

המיתוס השלישי הוא זה שתופש את התפריט הנא כמבוסס רק על פירות וירקות. זה נכון בערך כמו לחשוב שמי שאוכל תפריט מערבי ניזון רק מפיצה וקרמבו. התפריט הנא כולל, מלבד פירות וירקות, גם זרעים, אגוזים, דגנים, נבטים, אצות ומיצים. בנוסף לכך ישנה מחלקה רחבה של מאכלים שעשויים מאגוזים ובהכללה מזכירים מאוד חלב ומוצריו, כולל מעדנים וקינוחים.

מיתוס נוסף שאי אפשר בלי להתייחס אליו הוא זה הקושר בין תפריט נא לבין המיליונון העליון. כל תפריט, תלוי בסדר העדיפויות ובאפשרויות, יכול להיות זול או יקר. המאכלים היקרים ביותר אינם שייכים לעגלת הקניות של התפריט הנא. מספיק להשוות את מחירן של צלעות טלה או של פילה מיניון למחירם של פירות וירקות כדי להבין שמדובר בעלילת שווא. אין שום עלה ירוק אקזוטי או פרי נדיר שעולים כמו קוויאר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

המיתוס הכי פחות מופרך הוא זה הגוזר בידוד על מי שבוחר בתפריט נא. לפי המיתוס הזה, הדרך היחידה להקפיד על תפריט נא היא לאכול אך ורק בבית. יש בזה משהו, מפני שעד לפני חמש שנים היה קשה מאוד, כמעט בלתי אפשרי, ליהנות מתפריט נא גם בחוץ. אבל לאחרונה יש שיפור רציני ובכל מסעדה, בכל בית קפה, בכל בית מלון, מתרחב מאוד ההיצע של מזון נא: סלטים מגוונים ועשירים של פירות וירקות, סמות'י למיניהם, הם בהחלט אור ירוק למי שרוצה ליהנות מתפריט נא גם מחוץ לדלת אמותיו.

ולסיום מיתוס שיש בו ממש ולפיו תפריט נא הוא גם ריתוק למטבח: כל היום חותכים, מרסקים ומייבשים מיני מזונות ובעיקר ירקות. יש בזה משהו. העניין הוא שלומדים ליהנות מזה. ויש גם כמה דרכי מילוט. אחת מהן היא השקעה בפוד פרוססור משוכלל מן הסוג שיודע לחתוך גם קוביות וגם קיסמים. המכשירים האלה לא זולים, אבל בשביל מי שרוצה ליהנות מתפריט נא ולא בכל יום קם במצב רוח עמלני, הם ציוד חובה. מה עוד שבמעבר למזון נא מוותרים בהדרגה על סירים ומחבתות ואפשר להעביר את עודפי התקציב מטור הבישול לטור הנא.

חנוכה בלי טיגון

לקראת חנוכה מציעה חיה פיק, מורה לשיטת קינגסטון, לביבות בלי טיגון. לפני הכל היא מדגישה שכל דגן וירק, לא רק תפוחי אדמה, ישמחו להילבב ללביבה. ובמקום טיגון היא ממליצה על תבנית שקעים למאפינס.

והנה מתכון ללביבות בטטה מתוקות:

צריך: 3 בטטות בינוניות מבושלות ומקוררות מעט, 2 כפות גבינה רכה 5% (רצוי עזים), סילאן תמרים או תמרי מג'הול קצוצים להמתקה לפי הטעם, 1 כוס יוגורט עזים, 2-3 ביצים (תלוי בגודל), 20 גרם חמאה, מעט אגוז מוסקט, מעט קינמון, רבע כוס צימוקים, מעט קליפת תפוז מגוררת, מעט קמח כוסמין (רק במידת הצורך).

הכנה: מכניסים את כל המרכיבים חוץ מהצימוקים והקמח למעבד מזון. מעבירים לקערת עבודה, מוסיפים את הצימוקים ואם צריך אז גם קמח, מערבבים היטב עד לקבלת תערובת אחידה. יוצקים כף וחצי מהתערובת לכל אחד מהשקעים בתבנית ואופים ב-200 מעלות עד שהתערובת מוצקה.

הוופל הנכון

תיקון טעות: בשבוע שעבר נפלה טעות במתכון הוופל הבלגי. הנה המתכון הנכון:

מערבבים ביצה, שתי כפות קמח כוסמין, עד כף שמן קנולה, שליש כוס תפוח מרוסק. מתקבלת עיסה סמיכה, אבל אם היא יבשה מדי מוסיפים מעט נוזל (מים, מיץ תפוזים, חלב). שופכים את העיסה לתוך המכשיר הלוהט. היא מכסה רק ריבוע אחד. סוגרים את הכנף העליונה. הוופל מוכן כשהוא זהוב-חום. אוכלים חם וטרי עם יוגורט קר או גבינה לבנה ואגוזים קצוצים או פרוסות בננה ופתיתי קוקוס. גיוונים: קמח חיטה מלא במקום כוסמין, גזר מגורר או קישוא מגורר במקום תפוח.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו