בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאכול או לא

כוכבת הקופים

בננה היא מזון מפנק, מנחם ובריא להפליא, שסובל מדעות קדומות מופרכות. היא אידאלית לנשיאה מחוץ לבית, ומומלצת לשיפור מהיר במצב הרוח, וגם למי שרוצה לרזות

60תגובות

עכשיו, כשמדפי הפירות עמוסים בבננות יפות וטעימות, ראוי להפנות אליהן את תשומת הלב: יותר מכל הממתקים היקרים, העוגות המגונדרות וגם הקינוחים שכל כך משתדלים לפתות - דווקא הבננות ראויות לתואר מזון מפנק ומנחם.

אבל לפני שנכנסים לעובי הקורה של פינוק ונחמה, ראוי להקדים ולפזר כמה עננות, מן הקלה אל הכבדה, שמעיבות על שמה הטוב של הבננה.

העננה הראשונה והכי מופרכת היא זאת שלפיה בננה גורמת עצירות. הבלים. בננה בשלה אינה גורמת עצירות ואף מיטיבה עם העיכול. לכן גם אין שחר להמלצה על הגבלה חמורה של כמות הבננות הנאכלות.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

העננה השנייה והמטרידה למדי קשורה לשיטות ההבחלה (הבשלה מלאכותית) הבעייתיות הנהוגות, שגורמות לבננה לשנות את צבעה מירוק לצהוב. אין זמן, גם לא מקום, לבחון כאן את רזי הרזים של שיטות ההבחלה, הסיבות והתוצאות, אבל מי שרוצה לנקוט משנה זהירות יכול לקנות ישירות מן המגדל ולברר אצלו אם ואיך הוא מבחיל. לחלופין אפשר לקנות אשכול ירוק, לאחסן בטמפרטורת החדר ולחכות בסבלנות עד שהבננות מצהיבות.

העננה השלישית מיוצגת בטענה שהמגדלים פוגעים בפרי באמצעות ריסוס קוטלי עשבים. מי שרוצה להיות בצד הבטוח יכול לרכוש רק תוצרת אורגנית.

ועם זאת, גם בננה לא אורגנית טובה יותר כארוחת בוקר מכל מיני מאכלים תעשייתיים שאין שום קשר ביניהם לבין מזון, ודגני בוקר ממותקים מעובדים בכלל זה. גם בננה לא אורגנית טובה בהרבה כחטיף מאשר קרואסון רווי חמאה. גם בננה לא אורגנית טובה כקינוח מאשר עוגה עתירת קצפת.

כוחה של הטענה הזאת יפה בכל השוואה בין פרי או ירק לבין מוצר תעשייתי ממותק מעובד, או קינוח עתיר סוכר ושומן מן החי. למעשה, בכל ההשוואות בין תוצרת אורגנית ללא-אורגנית שוכחים שגם זו האחרונה עדיפה על תפריט מערבי רגיל.

אבל העננה הכבדה מכל אלה שרובצות על הבננה היא כנראה זאת שלפיה היא משמינה. ככה זה בתרבות שבה רזון הוא אידיאל נשגב. כדי להפריך אותה אין ברירה אלא לשוב ולדוש בתרמית הקלוריות הגדולה.

בננה בינונית מכילה רק 80 קלוריות. חטיף שוקולד ממוצע מכיל 240 קלוריות, חטיף מן הסוג שמכונה "בריאותי" בערך 120. וגם אם הבננה היתה מכילה פי שלושה קלוריות, היא היתה טובה משניהם. כי טיפשי להעריך מזונות על פי תכולת הקלוריות שלהן. בשביל גוף האדם חטיף האנרגיה הוא בדרך כלל לא יותר מאשר סוכר וכימיקלים שהוא אינו מסוגל לא לפרק ולא לעכל. העובדה הזאת תגרום לו לצבור פסולת ולהוסיף משקל. לעומת זאת, אל הבננה מתייחס גוף האדם כאל מכר ותיק וחביב ולכן מסוגל לפרק אותו ולעכל את כולה.

זאת ועוד: החטיף דל בערכים תזונתיים ולכן הגוף מגיב כאילו לא אכל כלל. הבננה, כמו האבוקדו או התאנה, עתירת ערכים תזונתיים וכך מי שאוכל אותם מרגיש שבע ומסופק. לכן אני ממליצה בלב שלם, גם לעצמי וגם לאחרים, לאכול שלוש או חמש או עשר בננות בכל פעם שתוקף אותנו חשק למשהו מתוק.

בדיוק כאן עולה השאלה, כמה בננות מותר או כדאי לאכול? התשובה תלויה בנקודת ההשקפה. אבל כדי שלא להפריז, כדאי לנסות ולהיווכח כמה בננות ביום מתאים לגוף הפרטי לאכול. בטיולים או בימים עמוסים כבר קרה שאכלתי 15 בננות והרגשתי נהדר. נסייני המדור מדווחים על עד 30 בננות ביום בלי שום תקלה.

אכילת בננות מומלצת מאוד למי שרוצים להשיג שיפור מהיר במצב הרוח. וגם למי שרוצים לרזות, מפני שאכילתן משככת מאוד את הלהיטות למאכלים מזיקים עתירי שומן.

אחרי שהשמים התבהרו מכל העננות אפשר לחזור לתכונותיה האמיתיות של הבננה: לפני הכל יש לה תגובה בסיסית חזקה, שהיא יקרת מציאות בשביל כל מי שניזון מתפריט מערבי; לפיכך היא מאזנת חומציות ומשפרת את הבריאות ואת ההרגשה.

ועוד: על כך שהבננה משביעה ונוחה לאכילה אין ויכוח. ראוי להדגיש שהיא ארוזה היטב ובחומרים טבעיים ולכן אידיאלית לנשיאה מחוץ לבית, בעבודה או בטיולים. בנוסף לכך היא זולה יחסית לרוב הפירות. היא עשירה בוויטמינים ומינרלים ובעיקר באשלגן וחפה לגמרי מכולסטרול. אשלגן חיוני לתפקודי השרירים, חילוף החומרים, תמסורת עצבית וספיגת סידן.

בשלב הזה ראוי לציין שוויכוח סוער ניטש בין מי שמסווגים את הבננה כפרי לבין אלה שמחשיבים אותה דווקא לירק. שני הצדדים חמושים בהסברים מפורטים, שרובם לא מעניינים ולא משנים.

בסוף טור מן הסוג הזה מקובל להציע כמה מטעמים לאירוח ולפינוק בכיכובה של הבננה. יש, למשל, אין-ספור גלידות ושייקים על בסיס בננה. הסיבה שאני נמנעת מלהציג אותם היא שלמיטב ניסיוני וטעמי, הבננה, כמו התאנה, הכי טעימה כמו שהיא במצבה הבשל והטבעי.

ולמי שמתעקש על מתכונים, הנה מסיכה שמבטיחה לחזק את השיער, לרככו ולהשיב לו את זוהרו:

* מסכת בננה לשיער

צריך: 2 בננות בשלות, 2 כפות שמן זית.

הכנה ושימוש: מערבבים במעבד מזון או במזלג עד שמתקבלת משחה חלקה, מעסים לתוך השיער ומחכים לפחות חצי שעה. שוטפים היטב ונהנים.

לפניות ושאלות: www.racheltalshir.com

ריזוטו טבעוני

מתכון של גל ברזילי ממסעדת "מזה" ברחוב אחד העם 51 א' בתל אביב, מנה טבעונית משביעה וטעימה.

שלב א': הכנת ציר ירקות. מאדים במעט שמן זית בצל בינוני קצוץ גס עם הקליפה, חמש שיני שום קצוצות גס עם הקליפה, גזר שטוף וחתוך לפרוסות, 4 גבעולי סלרי חתוכים עם העלים, 2 גבעולי רוזמרין, 2 עלי דפנה קרועים לחתיכות, כף זרעי כוסברה, חצי כפית פלפל אנגלי (שלם). מוסיפים ליטר וחצי מים, כף סוכר חום (כהה), כף מלח. מרתיחים ומנמיכים להבה, מבשלים לפחות חצי שעה. מסננים את הציר ומניחים בצד.

שלב ב': הכנת גוף הריזוטו. חורכים על מחבת עם טיפת שמן 250 גרם ארטישוק ירושלמי מקורצף או מקולף, פרוס דק. מוסיפים 2 בצלים גדולים קצוצים דק. כשהבצלים שקופים מוסיפים 4 שיני שום קצוצות, סלסילת פטריות שמפיניון (250 גרם) קרועות בידיים, 8 פטריות שיטאקה (20 גרם) שהורתחו בכוס מים, צוננו, סוננו ונפרסו דק. אחרי דקה מוסיפים 1 כוס אורז עגול מלא ושליש כוס אורז אדום, מערבבים היטב 2 דקות ומוסיפים מלח לפי הטעם ושתיים וחצי כוסות ציר ירקות. מבשלים על להבה נמוכה ומערבבים מדי פעם עד שכל הנוזלים נספגים (כ-45 דקות). אם הנוזלים נספגים מוסיפים מצקת מהציר.

שלב ג': גימור. טוחנים במעבד מזון 2-3 עגבניות (250 גרם), חצי כוס יין לבן משובח וחמש כפות שמן זית. מוסיפים לתבשיל ומערבבים. לפני ההגשה מוסיפים מעט ציר ומחממים תוך כדי ערבוב כדי שהריזוטו יישאר "נוזלי". מוסיפים 200 גרם פטריות יער מגוונות ובוחשים עוד פעם אחת אחרונה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו