בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם מותר לשלב בין פירות וירקות?

וגם: האם הירקות ממשפחת הסולניים ראויים? האם תוצרת לא אורגנית מומלצת? התשובה חד משמעית: כן

52תגובות

לעתים קרובות אני נשאלת על תקינותם - ליתר דיוק אי תקינותם - של פירות וירקות מסוימים. השאלות מופנות אלי בעיקר מפני שהמדור נתפש, ובצדק, כמליץ יושר של אכילת פירות וירקות למנת פתיחה, מנה עיקרית, קינוח וגם חטיף.

השאלה השכיחה ביותר עוסקת בשילוב בין ירקות לפירות ובאפשרות שהציוות הזה הרה אסון; כמה שילובים נחשבים משום מה בעייתיים במיוחד. הדרך הגורפת ביותר לפזר את החששות האלה היא להזכיר, שלעתים קרובות ההפרדה בין ירקות לפירות מתעתעת ואף שרירותית.

אחת מההגדרות הבוטניות - המיועדת ליודעי ח"ן ובכל זאת היא המוכרת מכולן - קובעת שפרי הוא שחלה של צמח שהבשילה עם הזרעים בתוכה. לפי ההגדרה הזאת עגבנייה, מלפפון, אבוקדו, חיטה וגם אפונה הם פירות - ואילו תות שדה לא. לכן יש מי שטוענים שתפוח אינו פרי, מפני שאת הפרי שנמצא בליבה רובנו משליכים, מבלבל.

למיטב הבנתי, לירקות אין הגדרה בוטנית ברורה. הם בסך הכל החלק האכיל בצמח. זה הרבה יותר מבלבל מכפי שזה נשמע. לגבי הבננה, למשל, ניטש ויכוח: האם היא פרי, ירק או בכלל עשב.

ההתפלפלות הזאת נמשכת ומתפתלת. יש חלוקה שמנסה לפשט וקובעת שכל מה שגדל על עץ הוא פרי, ומה שגדל על הארץ - ירק. אלא שגם היא מערימה קשיים, וגם לפיה תות שדה הוא ירק. עוד חלוקה שמנסה לפשט לשווא היא זאת שלפיה מה שמתוק הוא פרי ומה שלא - ירק. גם היא בעייתית, כי לפיה גזר הוא פרי. והכי מבלבל: אבטיח ומלון נחשבים פירות; מלפפון, דלעת וקישוא - ירקות. אף על פי שכולם דלועים.

התלבטות מיותרת

ההתפלפלות הטרחנית הזאת חשובה מפני שהיא מבהירה עד כמה ההתלבטות אשר לסכנות שבאכילת ירקות ופירות יחד מיותרת. ההתלבטות גם מאפילה על העיקר - לאכול כמה שיותר פירות וירקות בכל צורה ובכל הרכב אפשרי. ההסתייגות היחידה היא אישית ונוגעת למי שבאמת ניסה צימוד כלשהו כמה פעמים ושם לב שהוא גורם לו אי נוחות במערכת העיכול.

אלא שגם במקרה הזה רוב הסיכויים שמה שבאמת מטריד ואולי מתסיס את מערכת העיכול הוא מוצרי החלב, הקמח הלבן, הבשר או הקפה שנאכלו בסמוך. אלא שמפרסמים ומשווקים משקיעים כסף רב בניסיון לעודד אנשים לאכול אותם מסביב לשעון, ועם כל דבר.

השאלה השכיחה השנייה עוסקת במשפחת הסולניים. על אכילת ירקות ממשפחת הסולניים רובצת עננה כבדה, המחשידה אותם כרעילים או לפחות כמחריפים מחלות בדרכי השתן או במערכת העיכול. לכן רבים נמנעים מהם. מניסיוני, חבל להימנע באופן גורף מהסולניים, שלהם יתרונות עצומים כמשפחה וגם כפרטים. בפלפל אדום, למשל, יש כמות גדולה של ויטמין C. תפוח אדמה, עוד דוגמה, הוא תחליף מצוין ללחם ולפסטה. עוד יתרון עצום של הסולניים נעוץ בכך שלרובם תגובה בסיסית, לכן הם מאזנים את התפריט המערבי שרובו מייצר תגובה חומצית.

ואם לא די בכל אלה, ראוי להזכיר שהסולניים פשוט טעימים, שחקני חיזוק שמוסיפים הרבה חשק וכיף לחוויית האכילה של ירקות ופירות. חבל להוציא את החציל מהתפריט בגלל הטיעון הסולני. הרבה לפני שמנסים לסלק אותו כדי לשפר את מצב הבריאות, כדאי לוותר על קפה, קמח לבן, בשר אדום, מוצרי חלב וסוכר (ובקיצור, קקבח"ס). מי שיימנע מהקקבח"ס, יראה כי טוב. מי שיסלק אותם יגלה קרוב לוודאי, שלא הסולניים הם מקור הבעיה. למי שבכל זאת חושש, כדאי לנסות לאכול מהם במשורה ולהגדיל את הכמות בהדרגה.

השאלה השלישית בסדר השכיחות עוסקת בפירות שנחשבים מגבירי לחות ומואשמים כאחראיים למצבים של אסטמה, סינוסיטיס, נזלת, שיעול ודלקות. על מקום בולט בדוכן הנאשמים ניצבת הבננה ולצדה - בהתאם לצו האופנה - אבוקדו, תפוזים וקלמנטינות.

שוב, כמו בסעיף הסולניים, אני מציעה לסלק לפני הבננה את מאפי הקמח הלבן, דברי חלב, סוכר לבן ומוצרים שמכילים אותו ומאכלים מטוגנים. בדרך כלל זה עוזר. חבל שברוב המקרים אנשים מעדיפים לוותר דווקא על הבננה. היא לא אשמה.

השאלה הרביעית עוסקת בירקות ופירות שגורמים לעצירות. נו, באמת. התשובה שלי, ממש כמו בשאלות הקודמות, היא שהאפרסמון לא אשם. נסו תחילה לסלק את הקקבח"ס - או אז תמצאו את האשם האמיתי.

ומעל לכל אלה מרחפת, כבדה ומציקה, שאלת השאלות, על כשירותם של ירקות ופירות לא אורגניים. התשובה שלי ברורה: ירקות או פירות אורגניים עדיפים על לא אורגניים. אבל כל הבלתי אורגניים עדיפים על מוצרים תעשייתיים מעובדים. במלים אחרות, כרובית לא אורגנית טובה פי כמה משניצל כרובית מעובד קפוא ובוודאי מדגני בוקר בקופסה.

ועוד משהו: ירקות ופירות טריים עדיפים על קפואים, אבל הקפואים עדיפים על כל המוצרים התעשייתיים שלא ממש ברור מה הם מכילים. גם על שוקולד.

www.racheltalshir.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו