בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם הכיבוש הטבעוני מתרחב?

אחרי ההצלחה של ספרו "טבעונות עד 6", חוצה עיתונאי־האוכל האמריקאי מארק ביטמן את הקווים אל מיזם מסחרי חדש המציע ארוחות בריאות וטריות עד הבית

9תגובות

מארק ביטמן, עיתונאי אוכל מוערך ומפורסם ב"ניו יורק טיימס", הודיע לאחרונה שהוא נפרד מ"ג'וב חלומות בעיתונות", ומצטרף למיזם המסחרי "The Purple Carrot" (הגזר הסגול) שמציע ארוחות בריאות עד הבית. תפנית כזאת מעוררת כמה שאלות על הדרך שבה מרחיבה הטבעונות את מעגל המתעניינים בה ועל המאמץ להנגיש אותה גם למי שנרתעים מעבודת המטבח, מהכנות, מקניות וכו'.

במאמר מוסגר אעיר כי בתערוכת האוכל "BBC Good Food" שנערכה השבוע בלונדון בלטה מאוד המגמה הזאת: לצד נוכחות בולטת של אוכל בריא בלטה גם ההשתדלות להוכיח כמה זה פשוט וקל וקצר — עם המון מכשירים שמעבדים מוצרי גלם במהירות, משקאות מוכנים ממלפפונים ושאר ירוקים, אבקות בן־רגע מאצות, משלוחי ארוחות עד הבית, חטיפים מוכנים שמבוססים על שבולת שועל ושאר דגנים הנחשבים בריאים, אפילו אגוזי קוקוס שהקש לשתייה כבר מוצמד אליהם ואת החור ניקבו במפעל.

ציור

ובחזרה לביטמן: הרומן שלו עם אוכל בריא החל בשנת 2011, אז החל לקדם שיטה חדשה שהמציא: טבעונות עד 6 בערב. ביטמן, אז כתב אוכל מוביל בעיתונו, פרסם את שיטתו בספר המוכר בשם "טבעונות עד 6" (Vegan Before 6, או בשמו הרשמי: "Food Matters: A Guide to Conscious Eating With More Than 75 Recipes"). הרעיון המרכזי הוא להקפיד על משטר אכילה טבעוני במשך כל היום, אבל אחרי שש בערב לפרוץ את כל החוקים והאיסורים ולאכול מה שמתחשק.

עיקרו של הספר הוא הסבר מפורט מדוע הגדלת חלקם של ירקות ופירות בתפריט היומי, תוך הפחתה דרסטית של מזונות מעובדים, משמעה בריאות טובה יותר לגוף הפרטי וגם לכדור הארץ. ביטמן טוען כי שיטת "טבעוני עד 6" היא עסקה שכל אדם יכול לעשות עם עצמו. הוא מציע לאכול עד ארוחת הערב רק ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות. עד אז, גם לחם לבן למשל, משאת נפשם של רבים, הוא מחוץ לתחום.

את השיטה גיבש ביטמן אחרי שגילה בבדיקות שהוא סובל משפע בעיות: עודף כולסטרול, רמת סוכר גבוהה, בעיות מפרקים ושינה וגם עודף משקל. הרופא שלו, בניגוד לרופאים רגילים שממליצים על תרופות, הציע לו להימנע ממוצרים מן החי.

בשביל ביטמן, אז כתב אוכל ותיק, הרעיון נראה מאיים ולא מציאותי, וההחלטה לגזור על עצמו טבעונות עד שש בערב היתה סוג של פשרה. בשפע ראיונות שהעניק אז הוא סיפר עד כמה קשה בשבילו הפשרה הזאת אבל היא בכל זאת רעיון ששווה לנסות. השינוי היה דרמטי: בתוך פחות משלושה חודשים הוא הפחית ממשקלו 17 קילוגרם וגם בעיות השינה שלו נמוגו. העובדה שדברים טובים קרו במהירות ובעצם ללא סבל גרמה לו להמשיך, וההצלחה גרמה לו לרצות להציע את השיטה לכולם, בעיקר לאלה שהרעיון לוותר על בשר מזעזע אותם.

ביטמן משוכנע שהשיטה שפיתח היא שביל זהב בין המצוי לרצוי: היא מאפשרת לו להמשיך לאכול מוצרים מן החי, מאכלים מעובדים וג'אנק פוד, אבל מגבילה אותם, ומבטיחה עם זאת שהוא אוכל די מזונות מן הצומח. בסך הכל מדובר בהרבה פחות בשר והרבה יותר ירקות מדי יום.

שיטת ביטמן היא חלק ממגמה כללית, אטית אך יציבה, שבה הצמחונות והטבעונות נהפכות מכתות מבודדות, מסגנונות חיים שמקושרים למיני תמהונים מרושלים, לאופציה שפויה המאפיינת דווקא את מי שלוקחים אחריות על חייהם. שינוי התדמית הזה כרוך בין השאר בביטול ההפרדה החדה בין מחנה הצמחונים והטבעונים לבין מחנה הקרניבורים, כשגם השילוב ביניהם הופך לאופציה: ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הצמחונות והטבעונות מבלי להיפרד ממנעמי החיים כפי שהורגלת לראות אותם וכפי שהרגלת את טעמך אליהם.

מיזם "הגזר הסגול" הוא חלק מהרצף הזה ואפילו צעד קדימה. הוא מנסה להתמודד עם הבעיה העיקרית מבחינת הצרכנים: טריות המזון שנשלח אליהם — כי טרי זה בריא. באתר המושקע של המיזם, תחת הכותרת "איך האוכל נשאר טרי במהלך המשלוח?", עונים לחשש הזה עם אריזות באיכות גבוהה השומרות על האוכל קר וטרי. לא מצאתי שם תשובות מספקות על השאלה מה משך הזמן שעובר מרגע הכנת המזון המוכן ועד האכילה או מרגע קניית הירקות ועד האכילה. לא בטוח שיש תשובות. אבל ראוי לציין בהקשר זה כי משלוחי מיצים עד הבית, גם לפרקי זמן של שלושה ימים, נחלו הצלחה עצומה בארצות הברית. חברות כמו "אורגניק אווניו" ראו ברכה גדולה בעמלן, גם כספית, ומשלוחי מיץ וטלטולם הם כנראה הרבה יותר בעייתיים מאשר משלוחי אוכל.

האתר מתייחס גם לציוד הנדרש להכנת הארוחות: מטבח רגיל עם סירים, מחבתות וסכו"ם, קערות בגדלים שונים, משטח חיתוך, כפות עץ, לקקן ומסננות. לעתים נדרשים גם מערבל ומעבד מזון. כדאי שיהיה גם שמן זית.

אז ביטמן מצא דרך להפוך את האוכל הבריא מעבודה סיזיפית למשחק פשוט, וכעיתונאי ותיק אפשר לסמוך עליו שהוא בדק קודם שזה יעבוד. המיזם שלו מציע גם לעצלני בישול ולאנשים עסוקים מדי אפשרות ליהנות, לפחות חלקית, מהיתרונות שמציעה תזונה המבוססת על הצומח. היתרונות? באתר המיזם החדש מציינים כי תזונה כזאת מבטיחה, בין השאר, 55% הפחתה בסיכון ללחץ דם גבוה, 32% הפחתה בסיכון למחלות לב, 23% הפחתה בסיכון לסרטן קיבה ועוד יתרונות בריאותיים ואף מוסריים.

בשבוע שבו התעמקתי בתפריט המוצע הוא כלל פאד תאי, מנה מקסיקנית של צ'וריסו מטופו, פסטה עם ירקות וצנוברים, פאייה אדומה עם קטניות ושקדים. איזה פינוק. כל המנות, לפחות כפי שהן נראות באתר, מעוררות תיאבון גם אחרי שש. נותר לברר איך הן ייראו במטבח הפרטי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו