בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

16 דברים בריאים 
לעשות ב–2016

גדולתן של הקטניות, סודה של הסודה־לשתייה, תחליף הבשר הכי מוצלח ויתרונותיו של האדם הנוסע לחווה. מבחר הצעות לשנה החדשה למתעניינים בטבעונות או לסתם משפרי תפריט

28תגובות

לקראת 2016 יש מי ששוקלים לעבור לטבעונות או לחצי־טבעונות או אולי לשפר את התזונה באמצעות הוספה משמעותית של מזונות מן הצומח. הנה 16 דברים שאפשר וכדאי לנסות:

1. קטניות, בגדול. להפסיק לפחד מקטניות ולהכניס אותן לתפריט. מי שאומר שאינו אוהב קטניות פשוט מקשקש, מפני שיש כל כך הרבה סוגים. יתרונותיהן התזונתיים ידועים ואין עליהם עוררין. גם לא על העובדה שהקטנייה ועונת החורף נועדו זו לזו. כדי שאכילת קטניות לא תלוּוה באי נעימות כדאי להשרות אותן במים לפני הבישול. הנבטה שלהן תקל עוד יותר על עיכולן. מומלץ לאכול אותן לצד ירקות, במיוחד עלים ירוקים, וגם אצות, שמקילים על עיכולן. גם תבלינים כמו ג'ינג'ר, כורכום ושומר נחשבים תומכי לחימה בקשיי עיכול של קטניות.

איור של בחורה מחזיקה על ראשה סלסילת פירות
איור: עמוס בידרמן

2. מזונות מהצומח במקום מוצרים מהחי. אבוקדו במקום שמנת מתוקה. אגוזים טחונים במקום חמאה. תמרים במקום סוכר, ביצים וקמח לבן. גם שבולת שועל, קוקוס, רסק תפוחים, בננה וטחינה עושים נפלאות בתחום הזה. הרשת גדושה במתכונים מצוינים.

3. סייטן במקום בשר. הסייטן עשוי מחלבון הגלוטן המצוי בחיטה, ומוכר בעיקר כתחליף בשר בשל דמיונו לבשר בטעם, במראה ובמרקם. רבים מהנמנעים מאכילת בשר בכל זאת מתגעגעים אליו, והסייטן מספק דרכים יצירתיות להמשיך להתענג על הזיכרון. מומלץ למי שראשם השתכנע שאסור אבל ליבם ובלוטות הטעם שלהם עדיין עורגים אל אותו מרקם צמיגי, שומני, אל הפיסות שנתקעות בין השיניים, אל תחושת הכובד וגם אל הריח שעולה מהמנגלים. מבחינה זאת הסייטן עוקף בקלות את כל תחליפי הבשר העשויים מפטריות, חצילים או עדשים. גם מטופו.

4. עוד עלים ירוקים. מלת המפתח היא "גיוון". מדף הירוקים צפוף וכל מיני עלים חדשים יחסית, קייל הוא רק דוגמה, גודשים אותו. כל העלים הירוקים גדושים ביתרונות בריאותיים בגלל תכולת הוויטמינים, מינרלים, סיבים, ונוגדי חימצון. נכון גם שמרוב מודעות בריאותית מועלות עכשיו טענות נגד אכילת יתר של עלה כזה או אחר. לכן מומלץ לאכול מכולם. מי שאוכל גם תרד, גם קייל וגם פטרוזיליה נהנה מבלי להסתכן. מי שמאמץ עלה אחד ומכין ממנו גם מיץ, גם סלט, גם שייק, גם מרק וגם פשטידה פשוט מגזים. הגזמה היא ההיפך ממידתיות, שהיא אחד הכללים הראשונים במטבח בריא.

5. סודה לשתיה במקום חומרי ניקוי מזיקים. אפשר לנקות איתה כיורים, אסלות, מברשות, מטליות מטבח ובעצם כל דבר שזוהרו הועם. יש בעיה אחת עם השקיקים האלה: הם קטנטנים. אבל ניתן להשיג אבקת סודה לשתייה גם באריזות של קילו.

6. פשתן טחון במקום ביצים. החלק המאתגר באפייה טבעונית הוא כמובן ההדבקה בלי ביצים. הנה עוד פתרון: כל ביצה = כפית פשתן טחון + כף מים + 5 דקות ערבוב והשרייה.

7. טופו במקום גבינות. הרשת מלאה מתכונים. על דבר אחד אסור להתפשר: איכות הטופו. תהום מפרידה בין טופו טעים לטופו פיגולים.

8. שיבולת שועל זה לא רק דייסה. אפשר להכין ממנה גם מנות עיקריות, גם תוספות, גם מאפים וגם מנות אחרונות. כולם יוצאים נשכרים מהשימוש בדגן שמיוחסות לו סגולות בריאותיות רבות והוא משרה תחושת שובע נעימה.

9. לקנות בחווה. יש מבחר נאה של מתחמים שבהם אפשר לקנות מזונות בריאים ישירות מהחקלאי. כול אחד מהם הוא המחשה יפהפיה לאפשרות להתקיים בלי להיכנס לסופר, וחווית הקנייה בהם מוכיחה שאפשר לחיות בריא ממה שגדל בישראל, לשלם ישירות למגדל, לשאול שאלות ולקבל תשובות ועל הדרך ליהנות מהטבע.

10. להזמין ארגז מהחקלאי. למה להזמין ארגז הביתה? ראשית, בגלל הטריות. לרוב מובאת בו תוצרת שנקטפה כמה שעות קודם לכן. החקלאים לא מחזיקים משאיות קירור וההזמנה מגיעה בלי קבלני־משנה ושאר חוליות מקשרות. שנית, בגלל סוג הקשר: רוב החקלאים מציעים אחריות אישית לאיכות התוצרת ולשירות. ושלישית, בזכות המחירים: קנייה ישירות מהמגדל חוסכת עלויות ופערי תיווך.

11. להמעיט בסוכר. סוכר הוא סוכר ולא משנה אם מקורו בתאגיד זדוני או במטבחה של בת־משפחה אהובה. לא משנה גם אם מקורו בדבש או בסירופ אגבה או בסילאן. נכון שהאחרונים יקרים בהשוואה לסוכר לבן ולסירופ התירס, וההנחה היא שלכן ישתמשו בהם בחסכנות. אבל במציאות זה לא בהכרח ככה. והיתרונות הבריאותיים של מקורות הסוכר הבריאותיים לכאורה, הם שוליים מאוד.

12. צ'יה במקום דגים. המודעות לחשיבותן של חומצות שומן רב־בלתי־רוויות מסוג אומגה 3 עלתה יחד עם המודעות לבעייתיות בצריכת דגים כמקורות לאומגה 3, בגלל החשש שהם מכילים חומרים רעילים, בגלל הנזק שגורם דיג מופרז, ועקב התחזקותה של המגמה הצמחונית. לכן יש עניין מיוחד במקורות צמחיים לאומגה 3, ובהם צ'יה. הצ'יה מגיעה באריזה קומפקטית של זרעים קטנטנים נוחים לשימוש ולאחסון, והיא ומשופעת ביתרונות בריאותיים נוספים ובהם סיבים, חלבונים, נוגדי חימצון וסידן.

13. גזר במקום סוכר. מתוק אבל במידה. דמוי חטיף מבחינת גודלו וזמינותו, והעמידות שלו, גם כשהוא מקולף ומחוץ למקרר — מצוינת. לכן הוא מתאים מאוד להרגיע געגועים למשהו מתוק. הגזר עשיר בבטא קרוטן, אנטיאוקסידנט רב־עוצמה בעל השפעה מבורכת על הבריאות בכלל ועל העור בפרט. הוא עשיר בסיבים, מיטיב עם העיכול ושומר על בריאות המעיים. אכילת גזר מאזנת במידה משמעותית את רמת החומציות בגוף ואת רמת הסוכר בדם. הוא מקור מצוין לאשלגן, שומר על בריאות השיניים, העצמות והשיער, מיטיב עם העיניים. הוא נחשב גם למפחית של כולסטרול רע.

14. להתפנק עם מזונות עיליים. ירקות זה נפלא. גם אגוזים. אבל כולם רוצים לפעמים לנסות גם משהו חדש. מדף המזונות העיליים הוא אפשרות מצויינת: ספירולינה וג'וגי ברי, גם אסאי ועוד רבים אחרים, מספקים את יצר ההרפתקנות הזה ועל הדרך מציעים שפע של יתרונות תזונתיים.

15. לקצר את המרחק בין הערוגה לצלחת. אפשר לקנות ערוגות מוכנות שהופכות את גידול הירקות לקל ונגיש לכל אדם. אפשר להכין לבד אדנית. כל מרפסת יכולה להפוך לחווה אורגנית קטנה, לגינת ירק או לבוסתן פירות בעציצים.

16. עוד משהו. תמיד יש עוד רעיון טוב ומועיל שאף אחד לא חשב עליו לפניכם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו