עשבים שותים: איך מתיידדים עם מיצי עלים

איך לפתח יחסים עם מיצים שבסיסם עלים, ירקות ושורשים? באטיות. כמה פירות להוסיף למיץ כזה? ומה עם ערכות ניקוי־מיצים מוכנות? ומה תורמים הג'ינג'ר? הלימון? הקירור? הכינו בטנכם לקיץ

רחל טלשיר
רחל טלשיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
רחל טלשיר
רחל טלשיר

הולכים ובאים הימים החמים ועימם גוברת ההתעניינות במיצים טבעיים טריים. לכבוד הקיץ הזמנתי את אביגיל סוקניק, המייסדת והמפעילה של החברה הישראלית היחידה שמביאה ערכות ניקוי־מיצים טריות לבית הלקוח, לשיחה על היתרונות והחסרונות של מיץ ועל כללי אצבע שעוזרים להכין משקה טעים, גם מירקות, אפילו מעלים ירוקים, גם כאשר ההשראה העיקרית היא תכולת המקרר הביתי.

לפני הכל, הבסיס: כדי להתחיל צריך כמה רכיבים בסיסיים וביניהם תפוחים טעימים, עלים ירוקים רעננים, לימון עסיסי וג'ינג'ר טרי. לימון וג'ינג'ר משדרגים כל מיץ מפני שהם מעניקים לו טעם של קוקטייל אלכוהולי שממסך את הטעם העצי־בריאותי מדי. מעבר לזה ניתן להוסיף פירות מתוקים לפי ההעדפה, הדמיון והמצאי, וגם קוביות קרח. בהכללה, ככל שמיץ על בסיס עלים הוא קר יותר, קל יותר להשתכנע שהוא טעים.

צילום: תומר אפלבאום

ההתחלה: מומלץ לא לקפוץ גבוה מדי ולהתחיל עם כמות עלים ירוקים קטנה וממנה לעלות בהדרגה. מי שמתחיל עם כמות גדולה מדי של עלים ירוקים פשוט לא נהנה מהמיץ שלו. לכן כדאי להתחיל עם בסיס של מיץ פירות בתוספת חופן עלים ירוקים ועם הזמן לעלות לחצי ירוקים, אח"כ לשלושת־רבעי ובהמשך לעבור למיץ מירוקים בלבד. טעם הוא הרגל נרכש. מה שמר בהתחלה, הופך תוך כמה חודשים למתון ואפילו נעים. סבלנות. התרגלות איטית היא, לפחות בכל מה שקשור למיצים, ערובה, לקשר בר קיימא.

גיוון: חלק הארי של ההנאה מהכנה ושתייה של מיצים ירוקים נובע מניסוי וטעייה. מומלץ לנסות להוסיף מגוון של פירות ועלים שונים (ל"מיסוגי" יש מיץ שמבוסס על בטטה. נשמע נורא? דווקא טעים). בערכה שמציעה סוקניק יש סלק, סלרי, תפוח, ג'ינג'ר, לימון, מלון, קישוא, פטרוזיליה, מלפפון, מנגולד, תרד, קייל, גזר, ספירולינה וכאמור — בטטה.

לאמיצים בלבד: יש כמה תוספות שרצוי לנהוג בהן בזהירות יתרה. לא כולם, לשון המעטה, אוהבים אותן. זה נכון לגבי קייל וגם לגבי כרוב רגיל. שניהם עתירי סגולות בריאותיות אבל גם בעלי יכולת להבריח שותים עם כוונות טובות. זה נכון עוד יותר לגבי אלוורה, שאפילו סחיטת חתיכה קטנה ממנה עלולה להבריח נועזים עם תעודות.

אורגני או לא: נכון שעדיף לסחוט פירות וירקות ועלים אורגניים. ועדיין: כל מיץ שסוחטים בבית עדיף על משקאות תעשייתיים קנויים.

ניקוי מיצים: לניקוי מיצים (שתיית מיצים בלבד למשך כמה ימים) יש מוניטין שהוא עשוי להקל על תופעות חולי רבות. סוקניק סבורה שניקוי כזה מתאים לכולם חוץ מאשר במצבי חולי מסוימים (סוכרת ומחלות כבד למשל) שבהם מומלץ להתייעץ עם רופא לפני תהליך הניקוי. לגבי נשים בהריון ומיניקות, ההמלצה שלה היא להימנע מניקוי מיצים. הניקוי אינו מומלץ גם לילדים אבל כתוספת לתזונה היומית שלהם המיצים יכולים להיות נהדרים. לדעתי ניקוי מיצים מתאים מאוד לאנשים בריאים שרוצים לנסות לשנות את התפריט שלהם אבל מתקשים. במהלך תקופת הניקוי חווים את יתרונות הפרידה מהתפריט המערבי, ובסוף התקופה הזאת רוב האנשים הרבה יותר פתוחים לשינויים בתפריט. סוקניק גם מדגישה שרבים בוחרים בניקוי מיצים מתוך מטרה לרזות אבל הקילו או שניים שנושרים אינם המטרה אלא סוג של בונוס.

מיץ אדום, צהוב וירוק, על בסיס ירקות לחלקיהם השוניםצילום: תומר אפלבאום

לסחוט בבית או לקנות: מטבע הדברים סוקניק מסנגרת על קנייה של מיצים סחוטים כמו אלה שהיא משווקת. ההסבר שלה די משכנע ונובע מנסיונה האישי — כאשר החליטה להתנסות בניקוי מיצים היא דווקא התחילה לסחוט בעצמה, אלא שהרעיון התגלה כמסובך הרבה יותר משחשבה. גם לרוץ בין חנויות, גם לסחוב פירות וירקות, גם לחפש מתכונים, גם להבין מה טוב לשתות מתי, גם לקנות את המסחטה הנכונה, גם לנקות ולסדר אחרי כל כוס מיץ. מרוב עייפות היא התחילה לפנטז על מישהו שמביא מארז מיצים כל יום.

מצד שני, למרות שכל ההתחלות קשות, לדעתי אחרי כמה התנסויות שונות במיצים קנויים מגיע הרגע שבו כדאי לקחת אחריות. גם אני שתיתי שתיים או שלוש ערכות כאלה, גם נסעתי לצום מיצים במדבר, גם שתיתי בחנות המיצים ליד ביתי, אבל אחרי שקניתי מכונה והתחלתי לסחוט בעצמי גיליתי שזה הרבה יותר נכון וגם נעים לדעת מה בדיוק מכיל המיץ שלי. מה שנראה בהתחלה כמו בלגן עתיר־לכלוך הפך בהדרגה לסוג של כיף.

בקבוקי מיץ זולים בהרבה ניתן למצוא במרכולים. הבעיה איתם, סוקניק מכירה היטב את הנושא, שהם מפוסטרים. פיסטור המיץ (כלומר חימומו בטמפרטורה שמחסלת בקטריות) הורס את הוויטמינים, המינרלים והפיטו־נוטריאנטים שהוא מכיל ומשאיר משקה שעיקרו מים וסוכר.

בשורה התחתונה: מיצים טריים סחוטים עדיפים פני רוב סוגי המשקאות. למי שרוצה לסחוט מציעה סוקניק מתכון התחלתי מתון יחסית: סוחטים חצי ראש סלק בינוני, 10 גבעולי סלרי כולל עלים, 4 תפוחים בינוניים ירוקים, גזר אחד, 20 גרם ג'ינגר. המתכון הזה, כמו רוב המתכונים הטובים, הוא רק הרמה להנחתה: רוצים יותר אדום ומתוק? מוסיפים עוד סלק. יותר חריף? מגדילים את כמות הג'ינגר. יותר חמוץ? מוסיפים לימון. יותר ירוק? מוסיפים המון סלרי וגם צרור פטרוזיליה.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

רחל טלשיר

רחל טלשיר | לאכול או לא לאכול

בעלת טור "לאכול או לא לאכול"

racheltalshir@gmail.com

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ