בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צפו: יוצר הסריראצ'ה חושף את הסוד מאחורי הרוטב

האיש שאחראי על התמכרות המערב אל הרוטב החריף - סריראצ'ה, מגלה בסרט תיעודי את הסודות מפס הייצור של המפעל

25תגובות
עומר שוברט

קטשופ, טבסקו, ווסטרשייר, ברביקיו וחרדל שבו לרגע בצד ופנו את הבמה לטובת הסריראצ'ה. בפיצות, בכריכים, בפסטות, בקוקטיילים ועל בשר – נראה שרוטב הסריראצ'ה הוותיק, מעולם לא היה כה פופולארי כמו בשנים האחרונות. בדומה למקרים אחרים בעולם האוכל, נדמה שעם השפים שגילו אותו במעדניות אסיאתיות והחלו לדבר עליו, להשתמש בו ולהכניס למנות, התפשט הרוטב למרכולים הגדולים (דוגמה אחת  היא יותם אוטולנגי שהביא את הרוטב לבריטניה ובעקבותיו גם טסקו החלו לשווק את הרוטב, בארצות הברית היו אלו פסטיבלי המוזיקה שסייעו בהתמכרות ושילוב אותו עם צ'וריסוס ונקניקיות), הבאזז רק הלך וגבר: דיברו על הטעם הממכר, השוו חריפות וחמיצות עם החלפניו והטבסקו, אך בסופו של דבר כולם התמכרו לרוטב הסרירצ'ה (הוויכוח כיצד מכנים אותו סיראצ'ה או סריראצ'ה עוד ניטש) ולראייה יוכיח ייצור של יותר מ-20 מיליון בקבוקים החל משנת 2012.

מהו בעצם הSriracha? ובכן, מדובר ברוטב המבוסס על פלפלים חריפים מותססים בחומץ ושום, שמוכר יותר לעולם המערבי בזכות המותג - Huy Fong , שהוקם בלוס אנג'לס ב-1980 ומתבסס על המתכון אותו הביא מהבעלים המייסד והבעלים – דיוויד טראן, בן ה-66 שנחשב לווילי וונקה של הרטבים החריפים. Huy Fong שם המותג שייסד, הגיע תודות לספינה שנשאה את טראן הסיני, מוייטנאם להונג קונג ומשם לארצות הברית. טראן שחיפש עבודה לא מעט זמן עם הגעתו לארצות הברית, החל לייצר את הרוטב לשימוש עצמי – לאחר שלא מצא רוטב חריף אחד טוב באף מרכול או מעדנייה. בד בבד גילה שחבריו לקהילה הדרום מזרח אסיאתית סובלים מאותה הבעיה והחליט לייצר עבורם את הרוטב. משם זה כבר היסטוריה והיסטריה. שם הרוטב, אגב,  חוזר למקורות הגיאוגרפיים של הרוטב ונובע משמה של עיירת חוף תאילנדית (המונה בקושי 20 אלף איש). בתאילנד וברחבי המזרח נפוצו גרסאות שונות ומתכונים שונים לרוטב, משחקים כולם על הקשת הרחבה שבין החמיצות לחריפות, אך הגרסה האמריקאית אותה ייצר טראן לראשונה בצנצנות גרבר והביא עמו אותן באוניה היא הנפוצה בעולם.

טראן, האחראי האמיתי על התמכרות המערב אל רוטב, חשף לאחרונה בסרט תיעודי לאתר הייפביסט את הסוד מאחורי הכנת הרוטב וגם נותן הצצה אל פס הייצור של המפעל. בסרטון לא רק חושף טראן באילו פלפלים רצוי להשתמש, הוא גם מסביר מדוע סימן ההיכר של בקבוקו הוא פקק ירוק ומדוע הלוגו שבחר הוא תרנגול.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו