בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבורגר והים: אילו רשתות מזון מהיר הן המזהמות ביותר?

מסטארבקס וסאבוויי עד לדומינו'ס פיצה ובורגר קינג: חברות המזון המהיר הגדולות בארה"ב יכולות (וצריכות) לעשות הרבה יותר כדי לזהם פחות

4תגובות

הנה משהו לחשוב עליו רגע לפני שאוכלים עוד המבורגר, מזמינים את משלוח הפיצה הבא או מנהלים שיחת סלון על כמה המזון המהיר מזיק לנו – ההשפעה שיש לו על הסביבה. פעמים רבות, אם נקלענו לשיח על מקדונלד'ס למשל, סביר כי נדבר על בריאות או יותר נכון הנזק לבריאות והקלוריות, על תזונה והשמנה. אפשר שנדבר גם על אמריקניזציה והשתלטות הרשתות על השוק, אולי על טבעונות ועל המאבק לשחרור בעלי החיים. אבל נושא שלא עולה הרבה או כמעט נדחק הצדה בכל השיח הזה הוא הסביבה. חבל, כי בזמן שאכלנו - בארצות הברית, שבה תעשיית המזון המהיר הגדולה ביותר בעולם, 11.4 מיליארד דולר נזרקים בכל שנה לפח על אריזות ופסולת לא ממוחזרת.

בלומברג

ובכן, בראש הבשורות הפחות מזהירות: המועצה להגנת המשאבים הטבעיים (NRDC) שהיא ארגון בינלאומי הפועל למען איכות הסביבה, בחנה את פרקטיקות האריזה והמחזור של 47 רשתות קמעונאות ומזון מהיר בארצות הברית ו"תרומתן" לשמירה על איכות הסביבה. לפי ממצאיה נראה כי אף לא אחת מהן עמדה בתקן שקבעה המועצה ל"פרקטיקות ראויות", לדוגמה: שימוש בפלסטיק שחור ופלסטיק גמיש שאינם מתכלים, ובכלל את מדיניות ההפחתה בשימוש באריזות לא מתכלות ועוד.

בראש הרשימה של מה שהוגדר כ"פרקטיקות עדיפות" (ביחס לשאר הרשתות) נמצאו מקדונלד'ס וסטארבקס, חרף כל אריזות הטייק אוויי של ההמבורגר והצ'יפס, המק-פלורי וכוסות הקפה, הבוחשנים, הפרפוצ'ינו והמכסים הנערמים. ואם אלה הממצאים היותר טובים, כמעט מבעית לחשוב על הגדרת המועצה ליישום "פחות טוב" או "רע". בין הרשתות שנמצאו המזהמות ביותר צוינו לרעה ברגר קינג ודומינוס פיצה.

אשר לקריטריונים שהובילו לדירוג ולהגדרות השונות, נבחנו רשתות המזון המהיר והחברות השונות לפי סוג האריזות והחומרים בהם הן משתמשות (פלסטיק או קרטון, נייר ממוחזר וכדומה), האם הם ניתנים למחזור או כשירים לקומפוסטציה ואם הם עשויים מחומרים ממוחזרים ומתכלים (עניין בו דווקא בתי קפה קטנים ומסעדות פרטיות מסמנים שיפור משמעותי). קריטריון נוסף שנבחן היה הצעדים שנעשו על ידי הרשתות עצמן כדי לקדם מחזור של המוצרים שהן מציעות לצרכנים  - האם ישנם שלטים ופרסומות במקומות המעודדים פעולה זאת, או לא. בנוסף, נבדקו גם בזבוז חומרי גלם יקרי ערך, מספר האריזות שנמצאו באגמים, בנהרות ובאוקיינוסים וכן מהן החברות המחמיצות או המקדמות את ההזדמנות כדי ליצור מקומות עבודה ירוקים כאג'נדה עסקית.

רויטרס

דארבי הוּבר, מומחית משאבים טבעיים ובכירה במועצה, מסבירה במחקר כי אריזות מוצרי המזון והמשקה של חברות אלה הן המחולל המרכזי בזיהום הפלסטיק באוקיינוסים, המוביל לתמותת בעלי חיים ימיים רבים והרס אקולוגי של בתי הגידול. כאחת התעשיות הגדולות בארצות הברית השפעתה על המדדים הכוללים היא מכרעת - כך ניצבת ארצות הברית עם אחוזי מחזור נמוכים ושימוש גבוה יחסית באריזות בלתי תקינות, הרחק מאחורי מדינות מפותחות אחרות.

לדברי הוּבר, המפתח לעתיד ורוד יותר ומזהם פחות, נמצא באריזות טובות יותר וכן באימוץ, תמיכה ויישום של שיטות מחזור. בכך, למעשה, תימנע זריקה עודפת, בזבזנית, מזהמת ומיותרת לפח.

בהמשך לכך אומר אנדרו בכר, מנכ"ל As You Sow (ארגון אמריקאי המקדם היבטים של אחריות תאגידית בכל הנוגע לאיכות הסביבה), כי האשמה המרכזית בשיעור המחזור הנמוך (רק 14%) בקרב תעשיית המזון המהיר היא הסחבת הממשלתית בחקיקה ואכיפה, כך אל להסיר את האחריות מהחברות עצמן.

מנגד, לא מעט חברות הצהירו בעקבות פרסום המחקר כי הן מחויבות לשיפור המדדים. וולמארט, למשל, שניצבה במקומות הנמוכים בדירוג קבעה יעד של הגדלת האריזות הניתנות למחזור ל-3 מיליארד ק"ג בשנה עד 2020.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו