בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוסף התזונה הזה עולה בארה"ב 13 דולר. לא תאמינו מה מחירו בישראל

ידוע שתוספי מזון יקרים בישראל הרבה יותר מאשר בחו"ל. אבל כשזה מגיע לתוסף אקזוטי הפער ממריא לחלל. היבואן והחנות נמנעו מלהגיב על המחיר המופרך והמרתיח והם יודעים למה

195תגובות

כרוח סערה נכנסתי לביתו של חברי ק' והובלתי אותו למחשב. מצאתי את תוסף התזונה באמזון וגיליתי את מחירו - 12 דולר ו-79 סנט. ידעתי שזה בערך המחיר. ואז חדתי לק' את החידה הבאה - "קניתי את זה עכשיו בחנות שמתחיייבת 'למחירים הנמוכים ביותר' במרכז תל אביב, ישראל. אתה רוצה לנחש כמה זה עלה לי?"

"13 דולר זה בערך 50 שקל", חישב חברי בראש. "80?". "יותר", השבתי. "מאה". "יותר". "אני לא מאמין לך", הוא אמר. פני נשארו חתומות. "140". "יותר". הוא התחיל להשתולל. "180". סימנתי עם היד תנועה של "למעלה".

"240", הוא אמר. סימנתי עוד למעלה. הוא לא האמין לי והפעם באמת. לקחתי את המיכל הקטן של תוסף המזון מתיקי והצגתי אותו לפניו. תוית המחיר אמרה "299.9". או, אם תרצו, 77 דולר ושלושים סנט.

תוסף התזונה: מימין המחיר בישראל, משמאל - המחיר באמזון

המדור הזה עוסק בדרך כלל במזון, אבל הפעם אני רוצה לעסוק בתוספי המזון ובמחירם המופקע בארץ. על תוספי המזון הפופולריים ביותר - ויטמין סי, אומגה שלוש ודומיהם, נדמה שיש תחרות מסוימת, אם כי המחירים בישראל עדיין גבוהים. ניקח למשל תוסף מזון די קלאסי של חברת סולגר, מולטיויטמין מסוג V-75. באתר "דראגסטור" הישראלי שמתיימר להציע מחירים תחרותיים הוא נמכר ב-89.9 שקל למיכל של 60 כמוסות. באתר התוספים האמריקאי החביב עלי, iherb.com, מחירו 21.92 דולר (85 שקל) ל-90 כמוסות - בערך שני שלישים מהמחיר בישראל.

הפער במחירי תוספי המזון הפופולריים סוקר בהרחבה בעבר ב-TheMarker, שמצא פערים של 250-100% בשלל מוצרים שבדק, עם פערים מהקצה העליון של הסקאלה במוצרי NOW. אבל כשזה מגיע לתוספי מזון אקזוטיים יותר נדמה שהשמים הם הגבול. התוסף שרציתי לקנות הוא "ל-תיאנין" של NOW, חומצה אמינית כלשהי שמופקת מתה ירוק. זה חומר פשוט שכנראה לא עולה הרבה לייצר, ובהתאם מחירו בחו"ל לכמות כזאת הוא בערך 18-12 דולר לאריזות בגודל דומה, למוצרים של שלל חברות שונות ובשפע של אתרים.

בדרך כלל אני לא צריך להתמודד עם המחירים בישראל. אני מזמין ישירות מארה"ב ושמח בחלקי. אבל רצה הגורל ובאותו יום שחור רציתי את תוסף המזון הזה יחסית מהר, ובהתחשב במצבו הרעוע של הדואר הישראלי החלטתי לא לחכות. "כמה זה כבר יכול לעלות כאן, נגיד כפול?", אמרתי לעצמי וסרתי לסניף עדן טבע מרקט (רשת המתחייבת כאמור "למחיר הנמוך ביותר" במסגרת "מהפכת הוויטמינים") הקרוב למקום מגוריי. את ההמשך אתם כבר מכירים, רק אספר לכם שכשאמרתי למוכרת כמה המחיר מופקע היא אמרה לי בלי להתבלבל - "למה אתה לא מזמין מחו"ל?".

חיפשתי בזאפ ומצאתי שהמחיר הנמוך בישראל הוא - 179 שקל, רק קצת פחות מפי ארבעה בארה"ב. איך המחיר קופץ ככה, מ-50 שקל ל-179, ואז ל-299.9? בעבר כשנשאלו על מחירי התוספים, הטילו היבואנים את האחריות על משרד הבריאות, עלויות יבוא, תקינה, מסים וכו', וגם על הקמעונאים. הקמעונאים מצדם חבטו ביבואנים. אני לא מזלזל בעלויות המושתות על עסקים בישראל, אבל נדמה לי שהן לא מסבירות את מלוא פער המחירים. ההנחה שלי היא שכשהיבואן הישראלי של מוצרי NOW, מרשל, גילה שצרכנים קבועים של תוספי מזון נוהגים להזמין מחו"ל, הוא יכול היה לקחת את המחירים שלו לשני כיוונים. האפשרות הראשונה היא להוזיל ולנסות להתחרות. ברור שאי אפשר להגיע למחירי הרצפה שמוצעים באתרים הגדולים בחו"ל, אבל יש להניח שאם המחיר יהיה גבוה אפילו ב-30-20 אחוז, עדיין יהיו לא מעט קונים שיעדיפו את הנוחות והמהירות של קנייה בישראל על פני הזמנה מחו"ל, בעיקר נוכח מצב הדואר, כאמור. זאת, בעיקר כשההפרש האבסולוטי לא יהיה מאוד גדול. הרי אם משהו עולה בארה"ב 50 שקל וכאן 70, באחוזים זה לא מעט אבל בפועל זה 20 שקל, ופעמים רבות זה עשוי להיות שווה את החיסכון בכאב הראש.

האלטרנטיבה היא ללכת לכיוון ההפוך ולהפקיע את המחירים כדי למקסם את הרווח מאלה שלא יכולים להזמין באינטרנט משיקולי זמן או חוסר ידע. כנראה שהחברים במרשל בחרו בפתרון השני. הקמעונאי עדן טבע ממשיך באותה מגמה וגוזר את הקופון שלו, ואנחנו, כפי ששורר בשעתו דני רובס, משלמים את המחיר. לומר שזה מעצבן? פער של 50% הוא מעצבן. פער של 100% הוא מרתיח. אבל על פער של 500% מה אפשר לומר? במקרים כאלה באמת שנגמרות לי המלים.

תגובת חברת מרשל: "אתה צודק. אין סיבה שנסתתר מאחורי סיסמאות, אנחנו חברה עסקית ולא בית תמחוי. החלטנו פשוט לגבות את המחיר המקסימלי האפשרי מאותם לקוחות שאינם מיודעים מספיק, שולטים באנגלית או כאלה שממהרים וזקוקים לתוסף המזון עכשיו ולא בעוד חודש. שכל השאר יקנו בחו"ל".

מחלקת הוויטמינים ותוספי התזונה בסופר פארם
דודו בכר

תגובת עדן טבע מרקט: "אנחנו מוסיפים על המחיר של מרשל עוד פער תיווך גבוה ככל האפשר ממי שלחוץ לו לקבל את התוספים או שלא יודע להזמין באינטרנט. כעת כשאנחנו בבעלות טיב טעם, באמת שאנחנו לא רואים שום סיבה להתחרות בגזרת המחיר. שיהיה לכולנו לבריאות".

סתם. אלה לא התגובות האמיתיות של היבואן והרשת הקמעונאית. למרות פניות חוזרות ונשנות, תגובה אמיתית לא הגיעה בינתיים. נמשיך לחכות.

נ.ב -

בעניין נוסף, שממש לא קשור לאוכל אבל כן קשור לנושא הטור: בימים האחרונים חיפשתי מדרסים מתוצרת "שול", שמתפרסמים כעת בטלוויזיה. הסניף המקומי של "רקיט בנקיזר", בעלת המותג המשווקת אותו בישראל, לא טרח להפיק פרסומת מקומית, ובסרטון מוצגים ארים נאים דורכים על נהרות של ג'ל כחלחל בכל אשר יילכו. נשמע רך ומפתה. גם המחיר באמזון גרמניה שווה לכל נפש - 12 יורו. המחיר באמזון בריטניה? 12 פאונד. המחיר באיביי כולל משלוח? 74 שקל. מחירם המומלץ לצרכן בישראל הוא 149.9 שקל. למה זה עולה ככה, למה, ירחם השם? הייתי מת להיות זבוב על הקיר בישיבה שבה הוחלט על המחיר הזה. נראה שלכך לא אזכה אז הצגתי כמה שאלות לרקיט בנקיזר:

א. מי ומדוע החליט לתמחר את הרפידות בארץ ב-149.9 שקל, כשהן עולות באמזון באירופה (למשל בגרמניה) כ-12 יורו?

ב: האם המוצר טעון אישור של משרד הבריאות? האם יש מכס עליו?

ג. איך הולך בקמפיין? איך המכירות?

ד. האם ייתכן שבמידה שהייתם מתמחרים נמוך יותר היו יותר מכירות?

ה. באופן אישי, האם אין לכם תחושה של אי נוחות נוכח העובדה שהמחיר משולש לעומת אירופה?

כשקיבלתי את התגובה שלהם לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. מה שנקרא - לא נגענו: "לא ניתן לערוך השוואה עם מחירי אמזון שהצגת שכן לא ברור מהנתונים שהעלת מיהו הגורם העומד מאחורי המכירה. האם אלו הרפידות המקוריות, מיהו הגורם המסחרי העומד מאחורי המכירה, מה מידת האחריות והשרות לצרכן שניתן לאחר המכירה".

זו תגובה מדהימה בכל כך הרבה מובנים. קודם כל, מה הסיכוי שאמזון יסכנו את המוניטין שלהם במכירת מוצר מזויף? חוץ מזה, כמה בדיוק שירות צריך לרפידות לנעליים, אלוהים יעזור לכם? מתקלקל להן המנוע? צריך לשדרג להן את הקושחה? כמה קוראי "הארץ" אידיוטים לדעתכם?

יודעים מה, נלך עם הקו שלכם עד הסוף. בדקתי מה המחיר באתר boots.com, שאליו מפנה "שול" עצמה באתר שלה - 15 ליש"ט. זהו המחיר המומלץ לצרכן בבריטניה - 87 שקל. אבל אין ספק שהקונים הבריטיים לא זוכים לרמת האותנטיות ולשירות העילי שמקבלים הצרכנים בישראל, שעליהם הם צריכים לשלם פרמיה של 72% נוספים. עם תגובה כזו, היה מוטב לעשות מה שעשו "מרשל" ו"עדן טבע" ופשוט לא להגיב. לפחות אל תבזו את עצמכם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו