בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שופרסל יצאה למלחמה חסרת טעם בקוקה קולה

מותג הבית החדש של רשת המרכולים הצליח לא רע במבחן הטעימה, אבל המבחן אינו רק של טעם אלא גם של דימוי. "קוקה קולה" היא נעורים — וקולה שופרסל היא חיסכון של שקל וחצי

114תגובות

ובסוף אתה נשאר עם הטעם בפה. במובן המוחשי, זה טעם של קולה. במישור המצפוני, זו תחושה פנימית עמוקה שעשית לעצמך משהו לא טוב. בריאותנים נוהגים לומר שהגוף שלך הוא מקדש של אלוהים, ולא בור ביוב. את גינת המקדש הזו כדאי כנראה להשקות בנוזלים אחרים.

מבחן הטעימה - דלג

אבל השאלה עם צאתה של הקולה של שופרסל אינה אם היא יפה יותר לבריאות, אלא אם ההבדל בינה לבין המשקה המקורי מצדיק את ההפרש המשמעותי במחיר. אם משווים שישיית בקבוקי ליטר וחצי של קוקה קולה לשמיניית קולה שופרסל, מגלים שהמשקה המקורי נמכר כעת בכ-3.7 שקל לליטר (מחיר לדוגמה מאתר האינטרנט של רמי לוי), והחיקוי ב-2.1 שקל לליטר. מחירו של החיקוי נמוך כעת גם בסניפי שופרסל במרכזי הערים, שם קשה להשיג קוקה קולה בזול, וכך ההפרש במחירים שם גדל. למשל — את הקולה לטעימה קניתי בסניף שופרסל אקספרס, שמתחרה במגרש של אמ:פם, ולמרות זאת הם היו במחיר המבצע הרגיל בכל הרשת — 8 בקבוקים ב-25 שקל.

למבחן טעימה עיוור, שערכנו מול מצלמה במערכת "הארץ", גויסו ארבעה שתייני קולה משופשפים ומנוסים מעובדי העיתון. שניים מהם שותים דיאט וזירו, והשניים האחרים הם חסידי קולה אדומה. מקצה הדיאט כלל שלושה משקאות — דיאט קולה שופרסל, דיאט קוקה קולה וקוקה קולה זירו. המקצה הרגיל כלל שני משקאות — המקור והחיקוי.

פתחנו בדיאט. אחד העורכים והכתבים, שבמשך לפחות עשור מחייו שתה 5-4 ליטרים של דיאט קולה ביום, טעה לחשוב שדיאט שופרסל היא היא אלופת נעוריו — "דיאט קולה" המקורית, ובחר בה כמשקה הטעים ביותר. עורכת אחרת, שנהר של קולה דיאטטית זרם דרך מערכת העיכול שלה לאורך השנים, הבחינה בקלות בדיאט קוקה קולה אבל התקשתה להבחין בין הזירו לבין הדיאט־שופרסל. היא אמרה שההבדל ביניהם אינו משמעותי והיא היתה מעדיפה את הזול שבהם. כלומר את שופרסל.

אחרי שתי הטעימות האלה אמרתי לעצמי שהסרטון שאנו מצלמים ייראה כמו פרסומת לשופרסל, אבל אז עברנו למקצה הקולה האדומה והטעימה הבאה היתה בבחינת מקלחת קרה ותוססת למותג הבית. עורך שנאבק שנים בהתמכרות לקולה אדומה זיהה מיד את המשקה המקורי וגילה העדפה ברורה כלפיו. הוא משתדל למעט בשתיית קולה, אבל ברור לו שכאשר השדים הפנימיים ידרשו זאת ממנו, הוא יבחר ב"קוקה קולה" ולא בשום תחליף. עוד עורכת הבחינה די בקלות בין הקולה המקורית והחיקוי, אך בעיניה, הקולה של שופרסל היתה פשוט אחרת, לא בהכרח גרועה יותר.

כשהסתיים המבחן מול המצלמה החלטתי לנסות גם, במבחן עיוור. אני שתיין קולה קטן מאוד, אבל בכל זאת הצלחתי להבדיל. כששתיתי "קוקה קולה" בעיניים עצומות, בלוטות הטעם לחשו לי "זה רע", וכששתיתי את הקולה של שופרסל ההרגשה היתה "זה עוד יותר רע", לא רע במובן הטוב. גם "זירו" נמצאה בעיני איכשהו יותר מהודקת, או עם פחות טעם לוואי, לעומת הדיאט של שופרסל. בעיניים פקוחות התקשיתי לעמוד על ההבדלים.

האתגר שעומד בפני שופרסל הוא גדול ורב. לפי הדיווח ב"דה מרקר", "קוקה קולה" חולשת על 90% מקטגוריית הקולה בישראל ומגלגלת 1.6 מיליארד שקל בשנה. משקאות שניסו לכבוש להם נתח שוק משמעותי כמו RC ופפסי לא הצליחו לעשות זאת גם כשחתכו במחיר.

מהמבחן הקטן שערכנו עולות שלוש מסקנות: 1. לא כל אחד מזהה. 2. מי שמזהה, לא תמיד מעדיף את המקור. 3. יש עדיפות מסוימת לדיאט קולה של שופרסל לעומת הקולה האדומה, כלומר היא חיקוי יעיל יותר. לכאורה, אלה תנאי פתיחה לא רעים לתחרות; אבל בעולם הקולה שולט שיח הדימויים והמיתוג ללא עוררין. קוקה קולה היא נעורים, היא התענגות, היא ביקיני בחוף ומוזיקה קצבית. מהי קולה שופרסל? חיסכון של שקל וחצי? פאר טכנולוגיית המזון היפנית בייצור טורקי? הפילוסוף סלבוי ז'יז'ק כינה את קוקה קולה "המוצר המושלם", שנוכחותו תמיד משקפת "טרנסצנדנטיות בלתי נראית". היא מייצגת בעיניו באופן עמוק את התשוקה להשתוקקות בתרבותנו, כי היא מרווה ומצמיאה בעת ובעונה אחת. טמונה בתוכה גם דיאלקטיות, שמשתקפת במעבר החד בין סגולותיה האלוהיות כשהיא קרה לבין השטניות שבה כשהיא פושרת. תתחרו עם המטען הזה, שופרסל.

Ideology, Desire and Coca Cola - דלג

בדרך כלל אני לא נוטה לנסות לחזות את העתיד של מוצרים, אבל הפעם אסתכן: אני מנחש שרבים יטעמו את הקולה של שופרסל מתוך סקרנות, אבל כשהעניין ידעך לא ייווצר הביקוש שיתדלק הצלחה לאורך זמן. רוב רובם של השתיינים יאמרו לעצמם — אם אתה כבר עושה את זה לעצמך, עדיף להערות אל תוכך את המשקה השחור המקורי. לפחות לא חסכת על עצמך. או, כמו שאומרים במחלקת המשקאות הקלים פינת מחלקת הנקניקים: אם כבר — אז כבר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו