המלצר שפוטר טוען: "אני לא חצוף, אני צרפתי"

מלצר שפוטר ממסעדה בקנדה טוען כי פיטוריו הם "אפליה נגד התרבות הצרפתית"

רוני קשמין
רוני קשמין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
מלצר רושם הזמנה
צילום: Getty Images IL
רוני קשמין
רוני קשמין

המוניטין שיצא בעולם למלצרים צרפתים מגיע בימים אלה לבית המשפט ומסעיר בינתיים את קנדה, ובמרכזו ויכוח שיש בו הכל מכל: גזענות, פוליטיקלי קורקט ושירותיות. גיום ריי, מלצר במסעדה בוונקובר, פוטר מעבודתו בגין התנהגות תוקפנית, גסה ובלתי מכבדת כלפי אנשי צוות. בתגובה, הגיש הלה תביעה נגד מעסיקיו בבית הדין לזכויות אדם בקולומביה הבריטית, במסגרתה טען: "אינני גס רוח, אני פשוט צרפתי".

לגרסתו, פיטוריו הם "אפליה נגד התרבות הצרפתית" וכי המזג הצרפתי ככלל "פשוט נוטה להיות יותר ישיר ואקספרסיבי". גורמים מטעם המסעדה מצידם האשימו אותו בהפרת כללי ההתנהגות של המקום וטענו כי חרף ביקורות משמעתיות שקיבל, הן כדוחות בכתב והן בעל פה, הוא לא סר מהתנהגותו, ועל כן פוטר.

חרף טענותיו של ריי והניסיון להגן על גרסתו לפיה הפיטורין היו על רקע אפליה תרבותית אסורה, מעסיקיו ובעלי המסעדה, קארה אופריישן, התעקשו כי פוטר בנסיבות אישיות, בשל "טון הדיבור האגרסיבי שנקט וטבעו" במהלך עבודתו מול אחרים, בין אוקטובר 2016 לאוגוסט 2017. לפי תאגיד השידור הקנדי (CBC), באחת התקריות, התנהגותו של המלצר אף הובילה מלצרית אחרת מצוות העובדים במסעדה אל סף דמעות והיה זה מבין האירועים המרכזיים שסללו את הדרך לפיטורים. למרות זאת, טען ריי מנגד כי ברמה האישית, הוא חב את התנהגותו "הכנה והישירה" ואת "אופיו המקצועי" לתעשיית האירוח הצרפתית, בה התלמד. הוא אף הוסיף כי זכה למשוב נהדר ושבחים מהאורחים, על היותו ידידותי מאוד ומקצועי עם השולחנות ששירת ובאמת, שני הצדדים – הן התובע והן הנתבעים, הסכימו כי ריי ביצע היטב את תפקידו חרף התנהגותו הבלתי נעימה לכאורה.

הן המסעדה והן חברת האם המפעילה אותה ניסו לבטל את התביעה אולם דווין קוסינו, נציגת בית הדין, מנעה את הבקשה וההליך נמשך ועומד בפני שימוע שמועדו טרם נקבע. מאידך, סייגה קוסינו וציינה כי אף על פי שהבקשה לביטול נדחתה, אין בכך כדי להצביע על תוצאותיו הסופיות של ההליך המשפטי. "אדון ריי ייאלץ להסביר מה בדיוק במורשת הצרפתית הוא כזה שאנשים עלולים לפרש כהפרה של אופן ההתנהגות הנאות והסטנדרטים המקובלים במקום עבודה", חתמה.  

עם זאת, הרשויות הצרפתיות במדינה כנראה מודעות לבעיה השירותית ובשנת 2015 מועצת התיירות השקיעה מיליון יורו כדי לשפר את "היחסים הקשים" בין הקהל לבין נותני השירות. ומוקדם יותר באירופה, בשנת 2013 מועצת התיירות בפריז חילקה "מדריך נימוסין" עבור עובדים בתחום השירות ומינתה תושבים כ-"שגרירי חיוך" על מנת להיות ידידותיים לתיירים בעיר - ככל הנראה ללא הועיל.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ