בדרום אפריקה, שוק אפליקציות משלוחי האוכל עולה למהגרים בדם

אלפי אופנוענים, רובם מהגרים, עובדים כשליחים בחברות המפעילות אפליקציות מזון. העבודה מסוכנת ותנאי העבודה של השליחים אינם מוסדרים כיאות בחוק

ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שליח בקייפטאון, ביולי
שליח בקייפטאון, נתונים לסכנה מתמדתצילום: NYT

כריסטיאן הקומימאנה מסר את משלוח האוכל האחרון שלו בערב ה–5 בינואר והיה בדרכו הביתה מפיינלנד, פרבר של קייפטאון. לפתע סטתה מכונית שנסעה במסלול הנגדי לתוך המסלול שלו, והתנגשה באופנוע שלו.

כשמשפחתו וחבריו הגיעו למקום, כעבור 20 דקות, כבר לא היה בין החיים. הקומימאנה בן ה–20, מהגר מרואנדה, עבד כשליח עבור חברת Mr. D Food, המפעילה אפליקציית משלוחי אוכל פופולרית בדרום אפריקה. "המכונית התנגשה בו בעוצמה", אומר ידידו הקרוב קסבייר נשימיאמנה, "האופנוע התרסק לחלוטין".

מספר גדל והולך של שליחים המועסקים בחברות למשלוחי אוכל באפריקה מוצאים את מותם על הכביש. אלפי אופנוענים, רובם מהגרים, עובדים כשליחים בחברות המפעילות אפליקציות דוגמת Mr. D Food ו– Uber Eats. העבודה מסוכנת ותנאי העבודה של השליחים אינם מוסדרים כיאות בחוק.

בכל רחבי העולם נוטים מהגרים לעסוק בעבודות מסוכנות. מומחים מתריעים שה-gig economy (כלכלה המבוססת, בין היתר, על העסקת עובדי פרילאנס בעבודות זמניות) מקשה על הרשויות לפקח על תנאי העבודה ולאכוף חוקי עבודה.

"העבודה בשליחויות מזון בדרום אפריקה מסוכנת מטבעה", אומר מארק גרהם, מרצה לגיאוגרפיה באוניברסיטת אוקספורד ומומחה לכלכלה במדינות מתפתחות, "העובדים חשופים לסכנה בכל משלוח".

שליח בקייפטאון, גם תעשיית המסעדות צריכה לסייע בפתרון הבעיהצילום: NYT

לדברי המכון המקומי לבטיחות אופנוענים, שעורך סטטיסטיקה של תאונות, בשנת 2019 לפחות 70 שליחים מצאו את מותם בעבודה, ומאות נפצעו. רובם בתחום המזון. "במקביל לעלייה בביקוש למשלוחי האוכל ופריטים קטנים גוברת הסכנה שנשקפת לאופנוענים", אומר היין יונקר, מנהל המכון, "הנתונים מפחידים".

שליחים רבים רוכבים על אופנועים לא בטיחותיים בעלי פנסים שבורים וללא מראות. ברבים ניתן לראות תיקונים שאולתרו בעזרת נייר דבק וחבלים. רוב השליחים לא למדו לרכוב בצורה מוסדרת והם אינם משתמשים בציוד הגנה נאות. רק מעטים מהם מבוטחים. "בעלי העסקים אינם נושאים באחריות לשלומם של הפרילנסרים", אומר יונק, "יש כאן בעיה חמורה של ניצול".

חברת Mr. D Food, החולשת, לצד חברת Uber Eats, על 90% משוק משלוחי המזון המשגשג בדרום אפריקה, לא ענתה לשאלות שהוצגו לה. החברה, השייכת ל– Naspers, תאגיד גלובלי ענק בתחום התקשורת והטכנולוגיה, הודיעה באחרונה על עלייה של 170% בהכנסותיה ממשלוחי האוכל בתוך שנה אחת.

דוברת Uber South Africa סמנתה פולר, אמרה בתגובה לשאלות ניו יורק טיימס שהחברה מתכננת לבצע בדיקות בכל האופנועים המשמשים את שליחיה. הדבר לא נעשה עד כה, הודתה.

השנה החלה Uber Eats לבטח חינם את שליחיה בדרום אפריקה. הכיסוי הביטוחי כולל טיפול חירום רפואי, ביטוח חיים ונכות, אבל התשלומים מוגבלים ל–13 אלף דולר, והביטוח תקף רק בשעה שהשליחים בדרכם למסירת המשלוח, ולא בדרכם חזרה. חברת D Food אינה מפצה שליחים שלה שנקלעו לתאונות.

גם במדינות אחרות סובלים עובדי אפליקציות משלוחי האוכל מתנאי העסקה לא נאותים. בצרפת מעסיקים השליחים עצמם מהגרים חסרי אשרות שמבצעים את המשלוחים במקומם, וזאת תמורת חלק משכרם. במקסיקו מתו מאז נובמבר לפחות חמישה שליחים של Uber Eats בתאונות דרכים.

בדרום אפריקה נשקפת סכנה גדולה במיוחד לשליחים. שיעור התאונות הקטלניות במדינה גבוה במיוחד. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב–2016 היה גדול פי שניים מזה שבארה"ב. זאת ועוד, שליחים רבים במדינה משתמשים ברישיונות נהיגה ומסמכי רישוי מזויפים, ואינם מועמדים לדין.

הפונים לקבלת עבודה ב־Uber, אומרת הדוברת פולר, נדרשים לעבור תהליך קבלה מחמיר במיוחד, שבו הם מתבקשים להציג רשיונות נהיגה, תעודות רישוי רכב והיתרי עבודה תקפים לפני תחילת העבודה. עם זאת, הוסיפה, האחריות לזהות מסמכים מזויפים מוטלת על רשות התחבורה.

דוברת רשות התחבורה של קייפטאון, מקסין בזאודנהוט, מסרה שמשרדה עורך בדיקות קבע ומוריד מהכביש כלי רכב שאינם כשירים לשימוש, בהם אופנועים. נהגים שנתפסים עם מסמכים מזויפים מועמדים לדין, הוסיפה. עם זאת, אמרה, גם תעשיית המסעדות צריכה לסייע בפתרון הבעיה. "יש לקוות שהחברות מודעות לכך שיש להן אינטרס לדאוג לבטיחות הנהגים העובדים עבורן וגם אחריות לבטיחות הציבור. הן אמורות להפעיל מערכת של בלמים ואיזונים כדי להבטיח זאת".

דובר המשטרה אנדרה טראוט הודיע שהנהג שהתנגש בהקומימאנה נעצר והואשם ברצח ובנהיגה בשכרות. למכון לבטיחות רוכבי אופנועים אין נתונים בנוגע לטיפול המשטרה בתאונות אחרות שבהן נהרגו שליחי אפליקציות משלוחי האוכל. 

הכתבה המלאה בניו יורק טיימס

לוגו ניו יורק טיימס

ניו יורק טיימס

c.2020 The New York Times Company

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ