המלחמה נגד הפלסטיק החד פעמי החלה, מכיוון בלתי צפוי בעליל

מקדונלד'ס מנהלת בימים אלה ניסוי במספר סניפים, בהם לא משתמשים בכלי פלסטיק חד פעמיים כלל. הציבור מגיב באהדה, אבל מבט אל חוקי האיחוד החדשים מגלה שבבסיס המהלך לא עומדת רק אהבת כדור הארץ

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מקדונלד'ס בלי פלסטיק
מקדונלד'ס בלי פלסטיק, אתם יכולים לדמיין?צילום: McDonald's

שתי אקסיומות מתנהלות להן בשני קווים מקבילים. האחת, העולם טובע בפלסטיק. בכל שנה מייצר האדם 260 טונות של פלסטיק. 91% ממנו לא ניתן למחזור, 10% ממנו מגיע לים – כשגם במקומות העמוקים או הנידחים ביותר מצאו משלחות חלקיקי פלסטיק. השנייה, תאגיד מקדונלד'ס, הסמל הגלובליזציה, הוא גם סמל תעשיית הבשר המזהמת, וסמלה של תרבות ה"כאן ועכשיו" שיש טוענים כי דרדרה את רמתו הקולינרית של העולם אל התהומות. כעת שתי האקסיומות הללו נפגשות, ואפילו מהצד הטוב של המשוואה.

מקדונלד'ס הודיעה על ניסוי רחב היקף, במגוון סניפים בינלאומיים שלה, במסגרתו היא תבחן חלופות אפשריות למוצרי הפלסטיק החד פעמי (והבלתי מתכלה) שהיא משתמשת בו בסניפיה. הסניף הראשון של Better McDonald's Store כבר פעל בגרמניה במשך עשרה ימים בחודש יוני, ושני סניפים נוספים פעילים כעת בניסוי בקנדה. מטרת החברה היא להפגיש את הקהל עם המוצרים החדשים ולשמוע את חוות הדעת של סועדיה, כדי להתכונן להחלפת כל כלי הפלסטיק החד פעמיים בכל החנויות שלה.

המוצרים החדשים של מקדונלד'ס כוללים ופלים אכילים שמתפקדים ככלי אחסון לרטבים, סכו"ם מעץ, קשים מנייר מתכלה, אריזות שעשויות מעשב ועוד פתרונות שמשלבים חומרים מתכלים וטבעיים. "בדרך כלל מקדונלד'ס יוצאת עם פתרונות מושלמים. הפעם אמרנו, 'אין לנו עדיין פתרונות מושלמים ... אנא עזרו לנו!'" אמרה דיאנה וויכט, ראש מחלקת הקיימות של מקדונלד'ס בגרמניה.

המבקרים בסניף הניסיוני נהנו מחנות ללא פלסטיק, והנהלת מקדונלד'ס קיבלה משוב על המוצרים שלה. הביקורות היו לרוב חיוביות, כשאנשים היללו את הוופלים האכילים ושקיות נייר העשב, אך התלהבו פחות מכפיות העץ שהיו בעלות "טעם עצי" מובחן.

המהלך הוא חלק מתהליך די ותיק של החברה להחליף את כלי הפלסטיק שלה. בבריטניה החליפה הרשת את קשי הפלסטיק בקשי נייר, אך הציבור הגיב בזעם. 53 אלף אנשים חתמו על עצומה שקוראת להחזיר את הקשים הישנים. מקדונלד'ס גילתה שקשי הנייר הדקים מתמוססים במשקאות מוגזים ובמילק שייק והרחיבה אותם מעט – מה שמקשה על אפשרות המחזור שלהם.

המהלך החד כיווני של הוצאת קשי הפלסטיק מהרשת הבינלאומית כבר הביא אנשים בבריטניה לרכוש קשי פלסטיק "למטרות אספנות", כפי שפורסם במגזין האוכל foodandwine, שאף ציין שהם נמכרים במחיר של אלף דולר. בגרמניה הרשת הפסיקה למכור קפה בכוסות פלסטיק, ואנשים שמביאים את הכוס מביתם מקבלים הנחה של 10 אחוזים בינתיים.

האם המהלכים של מקדונלד'ס הם אות לכך שהחברה הפכה למגדלור של איכות הסביבה? אי אפשר לנתק את המהלך, שמלווה גם במסע יח"צ לא קטן, מהתקנה בנושא של האיחוד האירופי שקובעת כי מספר גדול של מוצרי פלסטיק חד פעמי ייאסר למכירה בשטחי המדינות החברות בו החל מ-2021. בריטניה, שהפכה למובילה בנושא, אף מגדילה לעשות ודורשת לאסור את מכירת כל מוצרי הפלסטיק החד פעמיים. כך שלצד דאגה לשלומו של כדור הארץ, יש כאן גם מבט מפוקח אל העתיד, שאם מביטים על מקדונלד'ס כדוגמה - הוא יהיה נקי לחלוטין מפלסטיק חד פעמי. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ