הייתם משלמים על תות בודד 21 שקלים? האומקסה היפני משגע את ניו יורק

מתוקים מאוד, במרקם קרמי וזמינים כל השנה - הכירו את האומקסה, התותים היפניים שהגיעו לחופי ארצות הברית, ומאיימים להביא עמם גם את אופנת "פירות היוקרה" היפנית

איתן לשם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תות יפני
50 דולר לשמונה תותים ש"נבחרו ביד". תותי Omakase של oishii צילום: oishiiberry
איתן לשם

בסיום ארוחת הטעימות במסעדת Sushi Ginza Onodera בעלת שני כוכבי המישלן בניו יורק, חיכתה לאורחים הפתעה. כקינוח לארוחת הטעימות בת ה-19 מנות ובעלות של 300 דולר (לא כולל שתייה כמובן), הוגשו לסועדים ההמומים שני תותים. אין מדובר במליצה בסגנון עדות אייל שני, אלא במנה אמיתית ויוקרתית של המסעדה הניו יורקית המפורסמת. המגזין Eater עקב אחרי התות היקר וגילה שמיטב השפים בתפוח הגדול כבר הפכו מכורים אליו, כשחלקם מגיש אותו "בלתי נגוע" (כלומר, אפילו לא חתוך) מתוך כבוד לטעמו האלוהי.

הכירו את תות Omakase היפני, הבון טון הקולינרי החדש. השם Omakase הוא הגרסה היפנית ל"תפתיע אותי", מושג שנפוץ בתחום תפריטי הטעימות במסעדות יוקרה יפניות. התות המפתיע הגיע לניו יורק יחד עם חברת Oishii. החברה היפנית פועלת בניו ג'רזי בשנתיים האחרונות, ומגדלת שם בחוות בצורה אנכית את התותים הייחודיים (ולא על קרקע). הם שונים מתותי השדה המוכרים לנו מהסופר או מהשוק בכמה אופנים – החל מהצורה (מעט פחוסה והזרעים דחוסים פנימה), דרך העלים הירוקים (עומדים במקום נשפכים על התות) ועד הטעם (מתוק-מתוק-מתוק ללא חמיצות כלל). גם המרקם הקרמי-שמנתי שלו הפך למפורסם, רחוק מאוד מהסיבים העוקצניים מעט של התות הרגיל.

בזכות טעמו הייחודי, התות היפני התנחל בלבבות השפים והקונדיטורים המובילים של ניו יורק, בהם דומיניק אנסל (מי שהיה אחראי בזמנו על טירוף הקרונאט) בקונדיטוריה המפורסמת שלו וכן במסעדות היוקרה Atomix, Chefs's Table at Brooklyn Fare, Sushi Yasuda הם רק חלק מהשמות המובילים בניו יורק שהחלו להציע תותים כאלה לקינוח. 

בניגוד למרבית התותים שגדלים על הקרקע, שיטת הגידול שלו בחוות הפכה אותו לפרי שגדל כל השנה. החברה עשתה זאת על ידי "השוואת האקלים" בתוך בתי הגידול המקורים לזה השורר למרגלות האלפים היפניים. זאת בהשוואה לעונתיות המובנית של תות הנפוץ שגדל לרוב בשדות על הקרקע ובמנהרות קטנות. עונתיות תות השדה מקשה על הצבתו בתפריט המסעדות בכל עונות השנה, ולטענת השפים כבר מזמן אבדו התותים המוכרים מטעמם האהוב ומגיעים תמיד במצב בוסר או בשלים מדי.

נכון לרגע זה, מדובר בחברה היחידה בארצות הברית שמגדלת את התות היפני וכעת הגיעה שעתה גם לקצור את הפירות. אחרי מספר שנים בהן שיווקה את הסחורה שלה רק למסעדות שף נחשבות, כעת היא החלה לשווק את המוצר גם ללקוחות פרטיים, בינתיים רק בגבולות ניו יורק. 50 דולר ייקנו לכם חבילה של שמונה תותים, כולל משלוח "ביד" לאזור תחנת הרכבת של מרכז הסחר העולמי. "Oishii מציעה לניו יורקרים שמונה תותים מסוג Omakase שנבחרו ידנית אחד אחד, והם שופעי מתיקות וארומה ללא תחרות ובמרקם עשיר וקרמי. המוצר גדל ללא הדברה בצורה אנכית בחוות התות המקורה הראשונה בארצות הברית", כך נכתב בהודעת החברה.

הסגידה היפנית לפרי והירק, שמגיעה כמעט לרמות של פטישיזם שמתבטא באריזות נפרדות לכל פרי ופרי, מאמירה את מחירי הפירות לגבהים דימיוניים. תעשיית "פירות היוקרה" היפנית הגיעה לכותרות ב-2017 אחרי ששני מלונים נמכרו ב-27 אלף דולר. האם גם אמריקה, שיאנית יצרניות התותים העולמית, תחליף את הכמות באיכות ותתחיל לשלם הון עבור כל פריט? ניו יורק התנדבה להשתתף בניסוי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ