בניגוד לישראל, בארה"ב מבטלים עמלות ומתחשבים במסעדות

המסעדנים שיגרו "קריאה לעזרה" אבל וולט הבהירה שאין הנחות. אלא שמתברר שעבור שופרסל דווקא יש תעריפים שונים ובארה"ב מוותרים לגמרי על העמלה בימי הקורונה

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
וולט
שליח של וולט בדרך לעוד לקוח מרוצה, אבל מה עם המסעדות?צילום: אייל טואג

השבוע ניסו מסעדני ישראל לשגר אות מצוקה ולנסות לכרוך בה את וולט ישראל, ענקית המשלוחים שגוזרת עמלה של כ-25% (ולעיתים אף יותר) מכל הזמנה. המסעדנים השיקו קמפיין וניסו לשכנע את וולט להוריד את העמלה בתוך התקופה הקשה שעוברת על המסעדות, מתוך הבנה כי "אם המסעדות כולן יקרסו, גם וולט תיפגע". למרות הכוונות הטובות, וולט הגיבה מיד והבהירה כי אינה עומדת להפחית את העמלה. אלא שבמקומות אחרים, ארה"ב למשל, העניינים נראים אחרת לגמרי.

חברות המשלוחים Uber Eats ו- Grubhub הודיעו כי הן מקלות – כל אחת בדרכה – על המסעדות המקומיות והעצמאיות. Grubhub  הודיעה על הפסקת גבייה על קידום באתרה, צעד שספג ביקורת, ואחר כך הציעה החברה להפחית עמלות ולספק למסעות מענק כספי ישירות ליד. Uber Eats, גם בארה"ב וגם בבריטניה, ביטלו לחלוטין את דמי המשלוח, בגלל המצוקה הקשה אליה נקלעו עסקי המזון בתוך סערת הקורונה. בנוסף, הפסיקה Uber Eats  לגבות עמלות קידום שונות עבור מסעדות באתר שלה, כמו גם עמלת הצטרפות. שתי חברות המשלוחים הודיעו כי ההנחה תחול על כל העסקים המקומיים והעצמאיים, ותהיה זמינה ללקוחות בארה"ב ובקנדה.

"בשעה שיותר אנשים נשארים בבית, מסעדות מקומיות זקוקות להזמנות שלכם יותר מתמיד. זו הסיבה שאנחנו מוותרים על דמי המסירה על כל ההזמנות מכל מסעדה עצמאית ב - Uber Eats. מדובר בלמעלה ממאה אלף מסעדות מקומיות באפליקציה", כך מסרה החברה אתמול (שלישי). אובר גם הבהירה כי היא תעודד בכך את המזמינים דרכה "לאכול מקומי", בעזרת בחירה במסעדה עצמאית ומקומית שעליה תחול ההנחה המשמעותית.

יש לציין כי מסעדני ישראל – כולם נחשבים "עסקים עצמאיים ומקומיים" – לא ביקשו ביטול של דמי המשלוח אלא רק הנחה עד ל-15% מכל משלוח שישולמו לוולט. השבוע התראיין אורי וטרמן, מנכ"ל רשת Be השייכת לקבוצת שופרסל והבהיר כי "הגענו איתם להסכמים אחרים. ברור שלא נעבוד באחוזים כמו שהם גובים מעסקי ההסעדה כי אנחנו בסוף קמעונאים". בכך הבהיר וטרמן כי יש הנחות שבחברת וולט מוכנים לעשות, עבור חברות מסוימות.

בתגובה לקמפיין של המסעדנים הגיבה וולט כי "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות. לצד זאת, המסעדנים הם השותפים שלנו ולכן נקטנו במספר צעדים על מנת להקל עליהם, ביניהם העברת התשלום למסעדות פעמיים בשבוע, ביטול עמלות להזמנות באיסוף עצמי וקידום עסקים מקומיים באפליקציה ובסושיאל.". האם בעקבות הביקורות והפרסומים האחרונים, על סולידריות בעולם האוכל האמריקאי ועל סכומים נמוכים בהרבה שוולט גובה מענקיות קמעונות – תוריד החברה במעט את התעריפים שהיא גובה מהמסעדות העומדות בפני קריסה? לא בטוח אם יש לה ברירה אחרת.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ