בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיים כהן ואלי לנדאו מבשלים | מוציאים את המנה העיקרית והתוספות הישר מהתנור

הדרך האולטימטיבית היא צלייה או אפייה בתנור של מנה עיקרית יחד עם התוספות שלה, וכאשר בוחרים נכון את המרכיבים מתקבל מיזוג נעלה. קבלו ארבעה רעיונות למנות עיקריות עם התוספות שלהן

תגובות

"אתה יודע מה השאלה הכי נפוצה במסעדה?" - מאתגר השף בסוג של טריוויה למיטיבי לסת.

"מהי מנת היום?" - מנסה הדוקטור.

"גם, אבל במקום הראשון מככבת קושיה הרבה פחות מתוחכמת".

"???"

"עם מה זה בא?"

והשף מסביר: "על מנת היום מספר המלצר גם אם לא נשאל, אבל לא משנה אם המנה תהיה בשר או דג או מנה צמחונית או השד יודע מה, תמיד תמיד, בסוף תיאור התפריט והצעות היום, תצוץ השאלה 'עם מה זה בא'".

ברוב מדינות אירופה הנאורות מבחינה קולינרית, לא מתחבטים בסוג כזה של קושיות, שעליהן לא שמעו מעולם. שם נהוג להגיש מנה עיקרית חפה מתוספות וקומבינציות. התוספות מוצעות לחוד. אין חובה לצרוך. "אתה יודע", אומר הדוקטור, "ניסיתי פעם ללמוד ולהבין את מקורות התוספות למנה העיקרית בהיסטוריה הקולינרית של המין האנושי, ולא הצלחתי. במזרח הרחוק אין בכלל דבר כזה, אבל בכל רחבי הכדור המערבי יש ויש ואפילו מקובלות התוספות למנה העיקרית. לדעתי זהו מין צורך קמאי להשלמת הארוחה. כאילו ידעו האמהות כולן משחר בריאת העולם את החשיבות התזונתית של חיזוק המנה העיקרית. זו מורכבת בדרך כלל משפעת חלבונים ושומנים והיא זקוקה לתמיכה ותגבורת בצורת פחמימות ומיני ירק. בהדרגה התפתחה התובנה הגסטרונומית שתוספת למנה עיקרית במסעדה היא סוג של בחירה, אבל בבית זה כבר משהו אחר. שם זה הכרח אמהי.

"הבישול הכי נוח בבית הוא שילוב של עיקרית ותוספת - פחות כלים לרחוץ, יותר רושם בהגשה לשולחן, אבל לא פחות חשוב - יותר נכון מבחינה תזונתית ובעצם גם יותר טעמים.

"הדרך האולטימטיווית היא צלייה או אפייה בתנור של מנה עיקרית יחד עם התוספות שלה, וכאשר בוחרים נכון את המרכיבים מתקבל מיזוג נעלה. כמו שאמא היתה אומרת - פרפקט".

מתכונים

שוקי כבש בתנור עם אפונים בניחוחות הדר

מנה חיננית במיוחד שמשלבת בישול וצלייה בתנור. הבישול מעט מורכב ובכמה שלבים, אבל התוצאה מפצה על הטרחה.

המרכיבים: > 2 שוקיים לסועד (כדאי מאוד לבחור שוקי טלה או לפחות כבש צעיר) > קמח > שמן זית > כוס יין לבן > גרידת לימון > גרידת תפוז > צרור פטרוזיליה (עלים בלבד) קצוץ דק > שקית או שתיים (לפי הטעם והרעב) של אפונה קפואה > מלח גס > מלח ופלפל

הכנה:

מכניסים את שוקי הכבש לסיר רחב. מוסיפים כף מלח גס, ממלאים במים עד לכיסוי, מביאים לרתיחה ומבשלים שעתיים וחצי-שלוש (תלוי בגודל השוקיים). מסננים (שומרים את הציר), מצננים ומנגבים היטב את שוקי הכבש. מקמחים את נתחי הבשר ומנערים קמח עודף.

נוטלים מחבת גדולה (או סיר רחב) שאפשר להכניס לתנור. יוצקים שלוש-ארבע כפות שמן זית, מחממים ומשחימים בה את שוקי הכבש מכל הצדדים. ממליחים קלות ומפלפלים. יוצקים את היין הלבן ומניחים לו להתאדות ותוך כדי כך משפשפים בכף עץ את קרקעית המחבת לחלץ כל פרודת טעם שדבקה בה. יוצקים למחבת את ציר הבישול עד לכיסוי חצי הגובה של השוקיים. מכסים במכסה או בנייר אלומיניום ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות. צולים חצי שעה. מוציאים מהתנור אך לא מכבים אותו.

מניחים את המחבת על להבה בינונית. מסירים את המכסה ומוסיפים את גרידת הלימון, גרידת התפוז והפטרוזיליה. מבשלים תוך כדי הפיכת השוקיים חזור והפוך עד שהרוטב מצטמצם כמעט לגמרי. מוסיפים את האפונים, מכסים, מכניסים לתנור, מכבים אותו ומשאירים את השוקיים והאפונים להתבשל בחום התנור הכבוי.

פטנט - מי שלא כל כך מחבב את ניחוחות הכבש, יכול להמיר את שוקי הטלה בירכי הודו. הבישול יתקצר בשעה ועל הטעם אין מה להרחיב את הדיבור.

לוקוס ותפוחי אדמה בתנור

מנה חגיגית ואף דיאטטית. הלוקוס משדרג את יוקרתה. הכמויות לארבעה.

המרכיבים: > קילו פילה לוקוס נטול עור (שני דגים של קילו-קילו וחצי האחד. מפולטים באופן עצמי או על ידי מוכר הדגים. בכל מקרה, שומרים אדרות וראשים לעשיית ציר מפואר) > 3-4 תפוחי אדמה קלופים ופרוסים דק דק במנדולינה או בקולפן ירקות > 4 עלי מרווה קצוצים דק > כף עלי תימין > מלח ופלפל > שמן זית

הכנה:

מרפדים תבנית בינונית בנייר אפייה. משמנים את הנייר בנדיבות בשמן זית ומסדרים עליו מחצית מפרוסות תפוחי האדמה בשכבה אחת בסגנון רעפים. מטפטפים מעט שמן זית, ממליחים קלות ומפלפלים. בוזקים שליש מכמות התבלינים הטריים. מסדרים על תפוחי האדמה בשכבה אחת את הפילטים של הדג. שוב מטפטפים מעט שמן זית, ממליחים מעט ומפלפלים. בוזקים שליש של התבלינים ומסדרים מעל ברעפים שכבת תפוחי אדמה, עליה מטפטפים שמן זית, מלח, פלפל והשליש האחרון של התבלינים. מכסים הכל בנייר אפייה ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות. צולים חצי שעה.

סרדינים בתנור עם תוספת תפוחי אדמה וטעמי עגבניות

אפשר להמיר את הסרדינים באנצ'ובי, בהתאם למצאי ולטעם האישי.

המרכיבים: > קילו סרדינים מנוקים מראשים ואדרות (את הניתוח הזה מטילים על מוכר הדגים) > חצי קילו תפוחי אדמה קלופים ופרוסים דק-דק במנדולינה או בקולפן ירקות > שמן זית > 4-5 עגבניות קצוצות כמו לסלט > פלפלון שטה (או פלפל חריף ירוק) קצוץ > 2 שיני שום קצוצות > כף עלי פטרוזיליה קצוצים > מלח > פירורי לחם

הכנה:

יוצקים ארבע כפות שמן זית למחבת קטנה יחד עם הפלפלון, השום והפטרוזיליה. מחממים כמה דקות עד שהשום יתחיל לשנות צבע. מסירים מיד מהאש.

משמנים בנדיבות תבנית קטנה יחסית ומסדרים בה את פרוסות תפוחי האדמה בשכבה אחת בסגנון רעפים. ממליחים קלות. על תפוחי האדמה מסדרים בצפיפות את הדגים. יוצקים עליהם באופן שווה את השמן המתובל מהמחבת. ממליחים. על כל אלה מפזרים את העגבניות הקצוצות. בוזקים שכבה דקה של פירורי לחם. יוצקים עוד מעט שמן זית ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות. צולים חצי שעה.

עוף בתנור עם תפוחי אדמה

המנה הכי קלאסית והכי פשוטה בעולם. דומה כי לכל בשלן/ית מתחיל/ה יש מתכון כזה, אבל כאן מוצע פטנט מנצח.

הכמויות לארבעה, אף כי שני סועדים רעבים במצב רוח רומנטי (או רומנטיים במצב רוח רעב) יוכלו לכמות הזאת בנקל.

המרכיבים: > עוף אחד מחולק לשמיניות > קילו תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לשמיניות אף הם. את תפוחי האדמה הקלופים והחתוכים שומרים מכוסים במים > חצי כוס שמן זית > 2 שיני שום כתושות > כף מחטי רוזמרין קצוצות גס > מלח ופלפל

הכנה:

מתחילים עם השמן. מערבבים בקערה קטנה את השמן, הרוזמרין, השום, מעט מלח ופלפל. מניחים את הקערה בצד לשעה.

נוטלים תבנית בינונית ומרפדים אותה בנייר אלומיניום. מניחים בה את חלקי העוף ומברישים אותם בתערובת השמן. מסדרים את חתיכות תפוחי האדמה בצפיפות סביב נתחי העוף. מטפטפים עליהם בצורה אחידה את השמן הריחני. בוזקים עוד מעט מלח ומכניסים לתנור שחומם ל-200 מעלות, וכאן בא הפטנט: את התבנית עם העוף מציבים באמצע גובה התנור. בבסיס התנור מניחים סיר עם מים. המים יגרמו לעוף להיצלות, אך גם לשמור על עסיסיות. צולים שעה.

סטיילינג: עמית פרבר | כלים: בלו בנדנה www.mevashlim.com


אני רק שאלה רוני מתל אביב שואלת מהו ההרכב התזונתי האידיאלי של ארוחה שלמה?

כאן אנחנו חורגים מעט מעולם הקולינריה וגולשים לתחומי מדע, דיאטות ובריאות. אז ככה: מזונו של האדם בנוי באופן בסיסי מפחמימות, חלבונים ושומנים. כולם חיוניים באותה המידה לתחזוקה שוטפת, לאנרגיה ולבנייה נכונה של גוף האדם. זו בעצם רק שאלה של כמויות ויחסים. באופן כללי ארוחה צריכה להכיל את המרכיבים כולם בצורה מאוזנת ונכונה. הדגש צריך תמיד להיות על פחמימות, שמספקות את עיקר האנרגיה. מחצית מהארוחה צריכה להיות פחמימות, רבע ארוחה - חלבונים, ורבע - שומנים. הפחמימות הכי מצוינות יהיו פסטה, אורז ותפוחי אדמה. השומנים האידיאליים יהיו שמן זית, קנולה וטחינה. דגים, כך מקובל לחשוב, מכילים את החלבונים המושלמים, אבל ביצים ובשר טוב יעשו בהחלט את העבודה.

כל המתכונים במדור זה עושים שימוש בכל המרכיבים, והטעם - גן עדן.

eli@mevashlim.com



שוקי טלה ואפונים. קודם מבשלים ואחר כך מכניסים לתנור


לוקוס ותפוחי אדמה בתנור. מנה חגיגית ואף דיאטטית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו