עלמא אליוט הופמן
עלמא אליוט הופמן
עלמא אליוט הופמן
עלמא אליוט הופמן

כשהתחלתי לפזול לכיוון תזונה טבעונית, אי אז לפני יותר מעשור, פתרונות קולינריים מרגשים לא היו בנמצא. גם תחליפים מושקעים היו דבר שקשה להשיג ברשתות המזון - מקסימום קוביית טופו וחלב סויה במחירים מופקעים. והנה כמה שנים אחר כך, ישראל כבר מעצמת טבעונות כמובן, שלא רק שניתן למצוא בה תחליפי חלב מכל הסוגים והמינים, אלא גם תחליפי הבשר הפכו פה לעניין שבשגרה. טופו פסטרמה, תחליפי בשר מסייטן ושאר רעיונות יצירתיים שמטרתם למלא את ה'מחסור' במנות בשר וגבינה כאלה ואחרות אפשר כבר למצוא בכל מקום. בגלל, ואולי בזכות הדלות שהייתה אז, סיגלתי עם השנים תפריט של מנות מזינות, המורכב בעיקר מחומרים מהצומח עשירים בברזל וחלבון, בלי להכניס מוצרים מעובדים - טבעוניים או לא, לתוך הגוף.  

כל טבעוני (וגם מי שאינו טבעוני) יודע לדבר בשבחי החומוס, ובאמת - אין עוד מלבדו, אבל מה עושים כשלפעמים גם הוא ממצה את עצמו? ובכן, במקום עוד מנת חומוס ביתית, שלוקח לא מעט זמן לבשל ולהכין אותה, שלא לדבר על זמני ההשריה וההמתנה המייגעת של 24 שעות, ניסיתי אלטרנטיבה מרעננת ומשביעה לא פחות, שעשויה מעדשים. המנה לא דורשת הכנות מקדימות שנמשכות נצח והרבה הרבה יותר קלה ליישום. בתיאבון ושנ"צ נעים.

חומוס עדשים (כ-2-3 מנות)

חומרים לחומוס:
כוס עדשים ירוקות
2 כוסות מים
2 כפות טחינה
2 שיני שום
חצי לימון
רבע כפית כמון
רבע כפית כורכום
רבע כפית מלח
קמצוץ פלפל שחור
אופציונלי:
חצי בצל בינוני
כף עדשים כתומות

להגשה:
שמן זית
עדשים מוכנות שהוצאו מהתבשיל
אופציונלי:
פטרוזיליה/כוסברה קצוצה
תבלינים לפי הטעם

אופן ההכנה:

1. בוררים את העדשים - מוציאים עדשים שחורות, פגומות וכן הלאה. שוטפים ומסננים.

2. בסיר בינוני מערבבים את העדשים הירוקות, שיני השום, הבצל והעדשים הכתומות. מוסיפים 2 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מומלץ לקפות את הקצף.

3. לאחר הרתיחה מוסיפים את התבלינים, מערבבים, מכסים ומנמיכים לאש קטנה לכ-30 דקות (אם המכסה קצת רוקד אפשר להניח אותו מעט באלכסון, עם חריץ קטן). רצוי לערבב מדי פעם על מנת לוודא שכל העדשים יתרככו ושהתחתית אינה מתקשה.

4. כשהעדשים רכות - אבל לא נימוחות כמו מחית - סימן שהן מוכנות. מכבים את האש, מורידים את המכסה ונותנים לתבשיל להצטנן כ-5 דקות.

5. מסננים את העדשים מתוך הנוזל לכלי נוח (שומרים את הנוזל שנותר), מוציאים מעט עדשים לפני שטוחנים ושומרים בצד להגשת המנה.

6. סוחטים פנימה את הלימון, מוסיפים את הטחינה וטוחנים לפי העדפה - בלנדר מוט למרקם גס, מעבד מזון למרקם חלק.

7. המחית מוכנה, כעת אפשר לשחק עם המרקם מעט - למעדיפים ממרח פחות סמיך, ניתן להוסיף את הנוזלים ששמרנו בצד בהדרגה עד לקבלת המרקם הרצוי. חשוב לציין שאם ההגשה לא מיידית ואתם מעדיפים לשמור במקרר, המנה תהיה סמיכה יותר לאחר קירורה.

7. מסדרים בצלחת הגשה, מפזרים עדשים מוכנות (שהוצאנו קודם) ויוצקים מעט שמן זית.

8. המתקדמים יכולים להוסיף פטרוזיליה, כוסברה או שתיהן, לסחוט לימון מעל, לקשט עם תבלינים (כורכום, כמון, סומק, פפריקה - לפי העדפה), וכמובן להוסיף צלחת בצל חתוך וחמוצים ליד.

עלמא אליוט הופמן

עלמא אליוט הופמן

עורכת מדור משפחה, העוסק בזוגיות ויחסים, הריון ולידה, חינוך וגידול ילדים.

לפני כן שימשה כעורכת עכבר העיר, שם החלה כעיתונאית ומבקרת מוזיקה. ב"הארץ" כותבת בין היתר את 'מאבדת מזון', מדור המגיש מתכונים קלים לאנשים עובדים ולהורים עסוקים.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ