בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאחורי הקלעים של ריאליטי הפטיסרי הצרפתי המוביל בעולם

בלי דרמות אישיות וסיפורים קורעי לב, הצליחה תכנית הריאליטי "מי יהיה השף פטיסייר הגדול הבא?" לכבוש את הצופים הצרפתים וליצור אמירה חשובה בתחום הקולינריה. שרון היינריך קיבלה הצצה נדירה לאחורי הקלעים והתבקשה להתנהג בהתאם

12תגובות
VU Laurent / FTV

טאצ' אחרון של מייק אפ על הפנים והאות מחדר העריכה ניתן. אלה מול אלה עומדים השופטים והמועמדים. השופטים, בכירי השף פטיסיירים הצרפתים, כאלה שכל אחד נושא את עיניו אליהם ומשתוקק לפגוש אותם ולו לרגע אחד. המתמודדים, צעירים שחולמים פטיסרי, חיים פטיסרי ועובדים בתחום. הם מוכרחים להיות בעלי ניסיון מוכח כדי להיכנס לתוכנית  Qui sera le prochain grand pâtissier או בעברית: "מי יהיה השף פטיסייר הגדול הבא?".

ההתרגשות ניכרת על פניהם והם משתדלים להסתיר אותה אל מול המצלמות. מחדר העריכה מבקשים לעצור את הצילום, מאחורי השופטים יש פינה מסוימת שלא מצטלמת נכון. תוך חלקיק השנייה קופץ צוות שלם של עובדים, מסדר את הדרוש תיקון, המצלמות מבצעות בדיקה נוספת ובינתיים המתח גובר. כל שנייה נראית כמו שעה והמתמודדים מנסים להכיל את המעמד. האות ניתן שוב, נראה שהפעם בחדר העריכה מרוצים מהזוויות שהמצלמה קולטת. כריסטוף מישלאק עומד להכריז על הקינוח הטוב ביותר שטעמו השופטים, שלא יודעים למי שייכת כל עוגה שהם טועמים. לכן, כל מתמודד מעניק לקינוח שלו שם ובעצם במעמד ההכרזה, נוקבים השופטים בשמות הקינוחים ולא בשמות המתמודדים. מישלאק מתאר את העוגה, נוקב בשמה וברגע אחד גורם לפרץ של דמעות אצל אחד המתמודדים: "זו העוגה שלי", הוא לוחש ודמעות מציפות את עיניו. אותו מתמודד יודע שהוא קרוב מתמיד לקטוף את התואר הנכסף שיינתן זו השנה השלישית.

"אז מי יהיה השף פטיסייר הגדול הבא?", שואלת המנחה וירג'ני גיום, שאלה שתישאר פתוחה עד צילום פרק הסיום של העונה השלישית של התכנית. היא ממשיכה ומסבירה שלצד האושר הגדול של המתמודד שזה עתה הקינוח נבחר שלו כטוב ביותר, יש גם מתמודד שיאלץ לעזוב את התכנית. את התפקיד הקשה של הכרזה על המתמודד שיעזוב את התוכנית, מקבל השוקולטייר המוכר פייר מרקוליני, הנמנה על צוות השופטים. אגב, מרקוליני הוא היחיד מבין השופטים שאיננו צרפתי, אלא בלגי והוא אולי אחד השוקולטיירים המפורסמים בעולם. מרקוליני השתלב בצורה מפתיעה בשוק השוקולד הצרפתי, ואין מדובר בעניין של מה בכך. השוקולד הצרפתי שונה מאוד מזה הבלגי, אך מרקוליני מצא את שביל הזהב והתחבב הן על הבלגים והן על הצרפתים. זו אחת הסיבות לכך שהוא אחד מצוות השופטים, שהרי היה מתבקש שהשופט על תקן השוקולטייר יהיה צרפתי. מרקוליני הוא אחד מצוות השופטים גם משום שהתוכנית פונהלכל פטיסייר דובר צרפתית. "אנחנו פונים לפרנקופונים, כל מי שמדבר את השפה ועומד בקריטריוני הסף, יכול להגיש מועמדות. בשלוש העונות היו לנו מתמודדים מצרפת, מבלגיה ומשווייץ", מסבירה סופי דוסולייה, במאית התכנית.

VU Laurent / FTV

המצלמה מתמקדת במרקוליני שמשתדל למצוא את המלים שמצד אחד יבהירו מדוע העוגה הפחות טובה לא עמדה בציפיות, ומצד שני יעודדו ויגרמו לאותו מתמודד מאוכזב להמשיך להאמין בדרך שלו, דרך הפטיסרי. ניכר שהמעמד לא פשוט לו, שהרי ברגע אחד הוא עומד לגדוע חלום של אדם צעיר שכל החיים לפניו, וכבר בשלב כזה חווה כישלון משמעותי (אולי ראשון) אל מול קהל של מיליוני צופים. מרקוליני מתאר את שתי העוגות שפחות הרשימו את השופטים ובסוף דבריו נוקב בשם העוגה שהכי פחות הרשימה את השופטים. המועמד מרים את ידו במבוכה קלה ומספר שהוא יוצר העוגה. בזה אחר זה נפרדים ממנו השופטים במלות עידוד. הדמעות מציפות את עיני המועמד המאוכזב והוא מודה לכולם על חוויה בלתי נשכחת, מפרגן לשאר המתמודדים ועוזב את האולפן.

"בתום כל עונה אנחנו פותחים את ההרשמה לעונה הבאה", מסבירה דוסולייה. "מתמודדים רבים פונים אלינו והם עוברים כמה שלבים של מיונים. בתחילה הם שולחים את קורות החיים שלהם. זה הסינון הראשוני. לאחר מכן הנבחרים מוזמנים למיונים נוספים. בשלב מסוים מקבלים המועמדים לתוכנית שתי משימות - האחת, ליצור קינוח שהוא המיטב שהם יכולים להוציא מעצמם. במשימה הזאת הם בעצם באזור הנוחות שלהם ויכולים להפגין את הכישורים שלהם בצורה לא מלחיצה. המשימה השנייה היא הכנת קינוח ללא הכנה מוקדמת על פי נושא הנקבע בשבילם. כאן כבר אפשר לראות אם המועמד מתאים לפורמט מסוג זה".

בתוכנית הזאת לא משודר שלב האודישנים. הדגש אינו על הסיפורים האישיים, על הדרמות המשפחתיות ועל הדמעות של המתמודדים ושל השופטים. המטרה - איתור השף פטיסייר הגדול הבא, ותו לא. לפיכך, שלבי המיון לא מצולמים לשידור והצופים רואים רק את שמונת המתמודדים שהתקבלו. כל אחד מהם עובד בתעשיית הפטיסרי. בשתי העונות הקודמות זכו בתואר שתי מתמודדות, שינוי מרענן בתחום הפטיסרי.

LEROUX Philippe / FTV

ביקרתי באתר הצילומים של התוכנית באחד מימי הצילום האחרונים של העונה השלישית. אנשי יחסי הציבור של ערוץ FRANCE2 שבו היא משודרת, מזהירים מפני חשיפה של פרטים על המשתתפים, על התכנים, על נושא התוכנית ועל האורח שקפץ לביקור וליווה את כל יום הצילומים. "הסודיות חשובה מאוד", מסבירה דוסולייה. גם סביב תאריך תחילת השידור, יש בזמן הביקור בסט, מסך ערפל, וגם על הפרומו שצולם עת התבקשתי לצאת לכמה דקות מחדר העריכה, כדי שהשופטים והמנחה יוכלו לעבוד עליו.

בהפסקת הצילומים, בין שלב הטעימה של השופטים לבין שלב מתן התוצאות למועמדים, אני משוחחת עם המבוגר שבשופטים, פיליפ אורקה. בינתיים מתרוצצים מסביבנו עשרות אנשי צוות שמפרקים תפאורה ומקימים חדשה, מעמידים תאורה ובודקים את זוויות הצילום. הכל מדוד ומתוזמן ואין זמן להתמהמהות. אורקה הוא אחד השף פטיסיירים המובילים בצרפת, בעל תואר ה MOF (תואר המוענק אחת לארבע שנים, על ידי נשיא צרפת, לטובים ביותר בתחומם בכל תחום של מלאכת יד) ונשיא צוות השיפוט של תחרות MOF הפטיסרי שהתקיימה לאחרונה. אני שואלת את אורקה מה דעתו על גל תוכניות הריאליטי בבישול ובאפייה. "אני בעד תוכניות הריאליטי בתחום הקולינריה כי הן מנגישות את העולם הזה לכולם. בעבר, תחום האפייה היה סוג של ברירת מחדל למקרה שבו לא היתה אפשרות לבחור מקצוע אחר. היום, גם בעקבות תוכניות הטלוויזיה והחשיפה באינטרנט, זו יותר בבחירה. צעירים בוחרים במקצוע ורואים את האמנות שבו, את היכולת להגיע לרמה גבוהה מאוד ובכך לעשות טוב לעוד ועוד אנשים. מובן שיש גם חסרונות, העולם נהיה יותר אינסטנט ומהיר ולעתים מדלגים על התהליך. אבל במקרה שלנו אלה מתמודדים המגיעים מהתחום, הם כבר מוכיחים את יכולותם בשטח, כך שאין כאן קיצור דרך".

במשך ההפסקה באים גם המתמודדים אל מתחם הצילומים, שם הם העבירו את כל הבוקר בהכנת הקינוחים במסגרת המשימה שצולמה. לאחר מכן הוצאו המתמודדים מהמתחם אל מקום אחר, אז התקיים שלב הטעימות, והוא מרתק ומרגש. עוד קודם, בשלב ביצוע המשימה, היה זה אורקה בליווי האורח המכובד והסודי, שבילה את הבוקר עם השף פטיסיירים הצעירים. במסגרת המשימה, נדרשו המתמודדים ליצור קינוח בהשראת אחד הקינוחים המפורסמים בפטסירי הצרפתית ולתת לו פרשנות אישית. כדי להראות עד כמה החוקים פה נוקשים, אורקה שנכח בשלב יצירת הקינוחים, היה בשלב הטעימות חלק מצוות הטועמים אך לא יכל להיות שופט. "בתוכנית יש משימות שבהן שופט אחד מלווה את המתמודדים בשלב המשימה, והוא בעצם מעין מנטור בשבילם ולכן הוא לא יכול לשפוט בשלב הטעימות. לעומת זאת, ישנם פרקים שבהם המתמודדים לא מלווים על ידי אחד מחברי הצוות ואז כל הצוות משתתף בשיפוט המנות", מסביר אורקה.

שרון היינריך

בין המתמודדים יש בכל עונה גם נשים, עניין שאיננו מובן מאליו. בעבר, היה תחום הפטיסרי מאוד גברי וגם כיום רוב בעלי חנויות הפטיסרי בפריז הם גברים. אחת מפורצות הדרך בתחום היא השף פטיסייר קליר דמון, הראשונה שפתחה בוטיק פטיסרי משלה, לאחר שעבדה לצד פייר ארמה במעדניית העלית פושון והיתה כסו שף של כריסטוף מישלאק במלון פלאזה אתנה היוקרתי. לא רק שיש נשים בכל עונה, אלא שבשתי העונות הקודמות הזוכות היו נשים. זוכת העונה השנייה, אופלי ברס, עובדת כיום לצד מישלאק במאסטר קלאס שלו והיא גם זכתה בתואר השף פטיסייר הטוב ביותר בצרפת לשנת 2014. הסיפור שלב הוא סיפור סינדרלה קלאסי. היא אותרה על ידי השופטים של התוכנית עת צילמו את אחד הפרקים של העונה הראשונה בעיירה שאנטיי שליד פריז (העיר שבה הומצאה השאנטיי, הלא היא השמנת המוקצפת). באותה התקופה עבדה ברס במסעדה בעיר, והשופטים שטעמו את מעדניה ביקשו לשוחח עמה והזמינו אותה להשתתף בעונה השנייה של התוכנית.

התוכנית מצולמת באתרים שונים ברחבי צרפת ולעתים גם מחוץ לה. כך למשל צולם פרק בדיסנילנד פריז, בעיירה שאנטיי, וגם פרק שהוקדש לקינוח המפורסם פרי-ברסט, צולם בתחנת הרכבת מונפרנס וברכבת מפריז לברסט. "המטרה שלנו היא להעביר את התרבות הצרפתית, את הקשר בין הקולינריה לבין אזורים שונים בצרפת ואת הייחוד של כל אזור", מסבירה דוסולייה בהתלהבות.

VU Laurent / FTV

אני מתבוננת במתמודדים הצעירים והנרגשים שממש עוד רגע עומדים לקבל את פסיקת השופטים, וחושבת על שלב הטעימות שהסתיים זה מכבר. בשלב זה, טעמו השופטים את שלוש היצירות של המתמודדים שהגיעו לשלב זה של התוכנית. בתחילה, התייחסו השופטים לצורה החיצונית של הקינוח, כשכל אחד בתורו מתייחס למראה ולהתאמתו לנושא עליו נדרשו המתמודדים לעבוד, וגם לוויזואליות של השכבות, לשילוב הצבעים ולטכניקות הניכרות ממראה בלבד. לאחר מכן עוברים השופטים לשלב הטעימה. אחד השופטים פורס את הקינוח וכולם טועמים את היצירה. הרחש היחיד שנקלט במצלמה הוא רחש החיתוך והלעיסה, וגם המבטים המסגירים של השופטים. לאחר כל טעימה מתייחסים השופטים לטעמו של הקינוח, למרקמים, לחומרי הגלם בהם נעשה שימוש ולטכניקות שנעשה בהן שימוש. בשלב זה, השופטים לא חוסכים במלים וניכר שהרוחות נושבות לאותו הכיוון, יש קינוח שהוא הכוכב ללא עוררין, והוא מנצנץ בשמי האולפן.

אז מי יהיה השף פטיסייר הגדול הבא? את זה אי אפשר לגלות, אבל בקרוב מאוד חובבי הפטיסרי הצרפתי יגלו זאת בעצמם.

העונה השלישית של התוכנית Qui sera le prochain grand pâtissier תשודר בערוץ FRANCE 2 החל ב-30 ביוני בשעה 20:55 גם בישראל.

_

שרון היינריך היא קונדיטורית ישראלית שחיה בפריז כמה שנים ומשם כותבת את הבלוג Paris Chez Sharon

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו