הארוחה שהעלתה בנו דילמה: מתי לגיטימי/מקובל/ראוי להחזיר מנה במסעדה?

מסעדת "חדר אוכל" יכולה להיות מקום נטול יומרה, שמאפשר למלצרית להמליץ בהתלהבות על כבד עם פירה. אבל אם רוצים שנבוא לאכול כבד או משהו לא יומרני אחר - הכל צריך להיות קצת יותר משתלם וקצת יותר מהוקצע

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

מתי לגיטימי להחזיר מנה במסעדה? הגיעה העת לתת את הדעת לסוגייה המטרידה הקושרת בין מוסר ומבנה אישיות, יחסי סועד-מסעדה, לבין הפסטה העשויה יתר על המידה שקיבלתם.

בניסיון לפשט את הסוגייה, נבחין בין שני ז׳אנרים עיקריים של מנות המועדות להחזרה: מנות שאינן טובות דיין (״הדג לא הכי טעים״) ומנות שקיים כשל מובהק בהכנתן (״הדג שרוף״). הסוג הראשון הוא הבעייתי יותר: מהי מנה לא טובה? האם מדובר בצירוף לא מוצלח של טעמים ומרקמים? בכמות מזון לא מספקת? אולי בכלל בחוויה שלא הביאה לריגוש המצופה ביחס להשקעה הכספית? כך או כך, מדובר באלמנטים סובייקטיביים של טעם, קיבולת וסף ריגוש, שלא ניתן להחיל עליהם פסקנות אחידה ומוחלטת. לכן, לכאורה, החזרה של מנות מז׳אנר זה - שאינן ערבות מספיק לחך סועד פלוני - כלל לא אמורה להיות על הפרק. יתרה מכך, אם מתייחסים לארוחה במסעדה כאל חוויה מעולמות תרבות הבילוי והפנאי (ואף יוצאים מנקודת הנחה שאינה רק לצרכי שובע בסיסיים), הרי שלא לא ניתן להבטיח מראש את ההנאה. בדיוק כפי שאם השתעממת בהצגה או נרדמת בסרט, שום תיאטרון לא ישיב את כספך או יציע כרטיס להצגה אחרת. אין הבדל של ממש בין תערוכה במוזיאון שלא עוררה יצרים לבין דבר מזון שלא הלהיב את החך. מדוע, אם כן, סוגיה זו בכלל על השולחן? כיצד החזרת מנה בעילת ״לא מספיק טעים״ נהפכה לדבר שבשגרה? על מה נשענת הלגיטימיציה של העניין? 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ