בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת אבי אמנות הווידיאו נאם ג'ון פייק

תגובות

אמן הווידיאו החשוב נאם ג'ון פייק מת שלשום בפלורידה. פייק, שנחשב לאבי אמנות הווידיאו, נולד בסיאול ב-1932, למד מוסיקה ואחר כך נסע לגרמניה להמשך לימודיו ושם הכיר שני אמנים שהשפיעו רבות על יצירתו: ג'וזף בויס והמוסיקאי ג'ון קייג.

בשנת 1962 הצטרף לתנועת פלוקסוס, תנועה מחאה אוונגרדית רב תחומית, והחל להשתתף בקונצרטים ובמיצגים שאירגנה. שנתיים מאוחר יותר עבר לניו יורק.

פייק פעל בתחום הווידיאו, המוסיקה, הפיסול והמיצג ובאמצעותם עיצב מחדש את הצורה שבה אנו תופשים דימויים באמנות העכשווית. הוא הבין את הפוטנציאל האמנותי של תחום הווידיאו והטלוויזיה וחזה את התפתחותו של המדיום.

בשנת 1965 רכש פייק את מצלמת הוידיאו הניידת הראשונה של סוני (פורטאפק) וצילם את הביקור של האפיפיור בשדירה החמישית בניו יורק. עוד באותו ערב הוא הציג את הסרט שצילם בבית קפה, אירוע שנחשב להקרנת הווידיאו הראשונה בהיסטוריה.

פייק היה גם אבי מיצבי הווידיאו. הוא התייחס לטלוויזיה כאל רהיט ויצר באמצעותה סביבות פיסוליות גדולות. ב-63' הציג תערוכה בגלריה בגרמניה, שבה מילא חדר בטלוויזיות שהוצבו בצורות שונות על צדן, על גבן, במהופך ועוד. המסכים בחלקם היו ריקים או שהציגו דימויים שעוותו על ידי מגנט המוצמד למקרנים, והסאונד שהושמע כלל רעשים מופשטים ובלתי מוגדרים. הוא גם שינה את הדימויים שבטלוויזיה באמצעות שימוש במגנטים, ועיבד את הדימויים באמצעות טכנולוגיות שהמציא.

פייק ניצל טכנולוגיות וידיאו חדשות, וכן פיתח כלים חדשים ליצירת דימויים, כמו סינתסייזר שאיפשר לערוך מניפולציה אלקטרונית על תמונת טלוויזיה.

"כל הדברים האלו מבטיחים לפייק מקום של כבוד בתולדות הווידיאו", אומר סרג'יו אדלשטיין, מנהל המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב. "הוא גם היה מאוד נבואי לגבי המקום שהטלוויזיה תתפוס בחיינו. הוא אמר, למשל, שמדריך הטלוויזיה יהיה בעובי ספר הטלפונים של מנהטן וראה הרבה מאוד דברים שאז, בשנות ה-60 וה-70, נשמעו מופרכים. יחד עם זאת, אני רואה בו דמות קצת טראגית. הוא אמנם המציא את הכל אבל מכיוון שהיה פורמליסט, ולא עסק בתכנים, הוא נשאר מאחור".

"פייק, כדמות מיתית, חולל לטלוויזיה את כל הדברים המבזים שהדמיון הקולקטיווי של עולם האמנות יכול היה לחלום לעשותם", כותבת אילנה טננבאום בקטלוג התערוכה "וידיאו ZERO הפרעות בתקשורת", שהוצגה לפני כשלוש שנים במוזיאון חיפה.

לדבריה, "הוא השחית, ליכלך ויצר פטישיזציה של מכשיר הטלוויזיה... התערבותו של פייק ב'קדושתה' של הטלוויזיה, באוירה הלא חומרית שלה, הציפה את אמצעי היצירה שלו ביצירתיות מוזרה וייחודית. פייק ייבא את הטלוויזיה לתוך עולם האמנות כשהוא מזהה אותה כאלמנט של חיי היום-יום".

אחד ממיצבי הווידיאו המפורסמים ביותר של פייק - מיצבים צבעוניים, מפתיעים, שגדלו והתרחבו עם השנים - הוא המיצב "יותר זה יותר טוב" שהציג בפתיחת האולימפיאדה בסיאול, וכלל מגדל של 1,003 מוניטורים.



משמאל: נאם ג'ון פייק על רקע המיצב "גן גלובלי 2004", שהציג במוזיאון גוגנהיים בברלין באפריל 2004; למעלה: עבודת אחרת של פייק. ייבא את הטלוויזיה לתוך עולם האמנות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו