בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחול הפגיונות של להקת המחול הקיבוצית

אווירת הפילוג ששררה לאחרונה בלהקת המחול הקיבוצית הובילה להתפטרות המנכ"ל, נתן טל, שיצא נגד שלטון היחיד האמנותי של הכוריאוגרף רמי באר. לעומתו, באר אינו מוצא פסול בזיהוי הלהקה עם יוצר מרכזי

תגובות

דרמה לא קטנה התחוללה באחרונה בלהקת המחול הקיבוצית. דווקא כעת, רגע לפני קבלת פרס שרת התרבות למחול לשנת 2010, הכל התפוצץ. מה שהחל כוויכוח על אופי ניהול הלהקה נהפך למשבר גלוי שהביא בסופו של דבר להודעת התפטרות של מנכ"ל הלהקה, נתן טל.

קודם ההתפטרות ניסה הוועד המנהל של ברית התנועה הקיבוצית להזמין את הצדדים לשימוע שלאחריו אמורה היתה להתקבל החלטה. אך טל, שהופיע ראשון, שלף מכתב שיועד לזאב שור, יו"ר הוועד המנהל ומזכיר התנועה הקיבוצית, וקרא מתוכו: "למרות הישגי הלהקה בראשותי", נאמר במכתב מ-15 בדצמבר, "לצערי אינני רואה כל מנוס אלא להודיע כי אני שוקל את צעדי, לפיהם בכוונתי לסיים את עבודתי בניהול הלהקה וכי כבר בתחילת 2011 אודיע על מועד סיום עבודתי, כמתחייב בהסכם שעליו אני חתום".

הודעתך הפתיעה?

"כולם היו מאוד מופתעים", אומר טל. "מלבד המקורבים לי ביותר. וזה הפתיע גם אותי שזה בער בי. ידעתי שהם מתכוונים להיעתר לפניותיו של רמי (באר) שהופיע בפניהם אחרי. אנשים שהגיעו אתי ביקשו שאישאר, אבל הוועד המנהל קיבל את החלטתי לסיים את התפקיד. ימים אחדים אחרי הודעתי כבר פורסם בעיתונים 'הדף הירוק' ו'ידיעות הקיבוץ' מכרז שהמשרד יעבור לקיבוץ געתון, שבו עובדת הלהקה. ומכיוון שמשרדי הלהקה ממוקמים כבר 30 שנה בתל אביב או בקיבוץ שפיים, גילו בעלי התפקידים האחרים שעובדים לצדי שאין להם מקום עבודה. זה קרה מבלי לעמוד על משמעות העניין בעבורם. כל זאת מתוך עמדה ברורה של רמי באר שהודיע: 'או אני או הם'. הבנתי שהמהלך של רמי לכפות את דעתו על כולם הצליח, ולמעשה החליטו שזו תהיה להקה של רמי באר".

האם גם רמי באר הופתע מהצעד שלך?

"לא, הוא יזם אותו. וזה בא לו די בקלות כי לא התנגדתי. אמרתי שאני לא במלחמה על מנת להרוג, אני בעד הסכמות, אבל ברגע שאין הסכמות - אין טעם בשיתוף הפעולה. אני לא מאלה שאומרים 'כולה שלי'".

באר הגיב מצדו על ההתפטרות: "הוועד המנהל של הלהקה קיבל את החלטתו של נתן טל לסיים את תפקידו כמנהל הלהקה. בחמש שנים וחצי האחרונות שבהן עבדנו יחד היה נתן שותף משמעותי לקידום להקת המחול ופיתוח כפר המחול. מטבע הדברים קיימים צדדים רבים של הלהקה הקשורים למצבה האמיתי ודרך ניהולה ומקומם לדיון אינו מעל דפי העיתונות. אני מאחל לנתן כל טוב והצלחה בהמשך דרכו".

ההתנגשות בין השניים היתה בלתי נמנעת. זה זמן רוחשות הרוחות בלהקת המחול הקיבוצית המתנהלת בשני מקומות שונים הרחוקים זה מזה: בקיבוץ געתון, מקום מושב הלהקה, ובקיבוץ שפיים, מקום מושב המנכ"ל והזרוע הניהולית של הלהקה. "השטח מבעבע זה כמה חודשים", אומר בכיר בהנהלת הלהקה, "הריחוק הפיסי בין הזרוע הניהולית לבין הזרוע המבצעת הביא לחוסר תקשורת עם הרקדנים והעובדים וקושי להעלות נקודות שזקוקות לפתרון. העובדים התלוננו שהם לא מנוהלים כמו שצריך, שיש נתק בינם לבין המנכ"ל טל, ושיש להביא מנכ"ל חדש ומקצועי שיצעיד את הלהקה לעידן חדש".

מנגד טוען בכיר אחר בהנהלת הלהקה כי באר התסיס את הרקדנים והעובדים נגד טל וש"אחת הבעיות המרכזיות של הלהקה היא כפל התפקידים של באר כמנהל אמנותי ובמקביל ככוריאוגרף היחיד והבלעדי של הלהקה. זוהי סתירה שיוצרת ניגוד אינטרסים מתמיד, כי כל החלטה אמנותית התחשבה אך ורק בצרכיו האמנותיים של רמי ככוריאוגרף יחיד".

כך או כך, הלהקה סובלת באחרונה ממחנאות של בעד ונגד טל או באר, מכתבי עובדים ורקדנים נשלחו לוועד המנהל, וגם ההנהלה הפעילה חצויה. אפשר להניח שהתפטרותו של טל תגרור אחריה מתפטרים נוספים.

טל מתעקש שעיקר המאבק נסוב סביב התנגדותו של באר להבאת כוריאוגרפים נוספים לעבוד עם הלהקה. "לפני בואו של רמי ללהקה הוזמנו לעבוד עם הלהקה ירי קיליאן, מאץ האק, ואפילו אוהד נהרין. אבל רמי רצה להקה של כוריאוגרף אחד, והיה אומר שגם פינה באוש היתה יוצרת יחידה", אומר טל. "זו היתה עמדה נחרצת שלו. שימי לב שבשנתיים האחרונות סיימו לעבוד עוד שני מנהלים של להקות מחול: נעמי פורטיס סיימה את עבודתה בלהקת בת שבע, ודן רודולף סיים את עבודתו בלהקת הבלט הישראלי. המנהלים האמנותיים נשארו. אולי כך מתנהל עולם המחול".

בתגובה לדברים אלה אומר באר: "דלתות הלהקה לא סגורות ליוצרים אחרים. השנה הזמנתי את איציק גלילי וכריסטינה דה שאטל מהולנד להעמיד בעבור הלהקה שתי יצירות שנכללו בערב אחד, 'שחור לבן', שהועלו בבכורה בארץ, וכך יהיה גם בעתיד. בנוסף, בעבור הלהקה הצעירה הזמנתי השנה את הכוריאוגרפית לימור בורקין שיצרה את 'דירה להשכיר' ובימים אלו עובדת על תוכנית חדשה ללהקה הצעירה. רוב להקות המחול בעולם מזוהות עם יוצר מרכזי שעומד בראשן וזהו ייחודן. עם זאת, גם אני כיוצר עובד עם להקות אחרות בעולם ומכיר בחשיבות שהרקדנים שלי ייפגשו עם יוצרים אחרים. בנוסף, המצב הכספי הבעייתי של הלהקה מקשה על הזמנת יוצרים".

טל אינו נשאר חייב והוויכוח בין השניים ממשיך: "איציק גלילי וכריסטינה דה שאטל לא באו לעבוד עם הרקדנים - קנינו את היצירות שנוצרו לפני 15 שנה. אלה אטריות מחוממות. האסיסטנטים שלהם הגיעו, וזה רק עורר צימאון לעוד דברים מהסוג הזה".

למעשה, מדובר בוויכוח ישן שמלווה את הלהקה ואת באר עוד מימי המנכ"ל הקודם, דן רודולף, שגם התפטר

ב-2005 מתפקידו על אותו הרקע, לאחר 17 שנות ניהול הלהקה. אז מה קרה כעת שהביא להתפוצצות?

"בספטמבר הוגשה תוכנית אסטרטגית לוועד המנהל שעוסקת בחולשות ובכוח של להקת המחול, מתוך הנחה שהלהקה נהפכת לעמותה עצמאית", אומר טל. "הסעיף המרכזי בתוכנית היה פתיחת הלהקה לכוריאוגרפים אחרים והתמודדות עם מעמד המנהל האמנותי. אף שהתוכנית הוגשה, היא לא נדונה כי רמי לא הסכים. הוא דאג לבטל את ישיבת הוועד המנהל כדי לעשות את הזעזוע בלהקה לפני שדנים בתוכנית. גם את ההחתמה של העובדים והרקדנים נגדי רמי יזם מאחורי גבי ומאחורי גבה של ההנהלה. רוב אנשי התנועה שלא חשבו כמוהו נאלצו לקבל את דעתו.

"בעבר, אנשים בוועד המנהל, כמו יאיר ורדי ושאול גלעד, לא קיבלו את הקביעה שהלהקה היא של יוצר אחד וקמו ועזבו. אם הניהול האמנותי מסתכם בזה שהוא מונע מאחרים לעבוד עם הלהקה, זוהי סתימה, זה לא ניהול. לפני כמה חודשים קיבלנו הצעה מפסטיבל מונפלייה ליצור עבודה עם כוריאוגרף זר שהם יעמידו לנו. רמי התנגד לכך וההצעה נפלה".

באר בתגובה: "כמנהל אמנותי לא קיבלתי פנייה מפסטיבל מונפלייה וממילא לא סירבתי לשום הצעה. בעניין ביטול הדיון על התוכנית האסטרטגית, זה לא מתפקידי או סמכותי לזמן או לבטל דיון של הוועד המנהל. השטח מבעבע מבפנים קרוב לשלוש שנים - לא נזקקתי ליזום פעולה כלשהי, הדברים זעקו מאליהם".

מרגיש בשיא

ישנן טענות כי טל בעצם הציע להיות מנהל אמנותי שותף. האם הוא לטש עיניים לתפקיד של באר? "חשבתי במלוא הרצינות שמנכ"ל הוא גם מנהל אמנותי שותף", הוא משיב, "בדומה למה שהיה בלהקת בת שבע. לא ראיתי בזה שותפות לעצם היצירה, אלא מעורבות בתוכני הסיורים, קבלת רקדנים ללהקה וקביעת הרפרטואר. אבל הצעתי נתקלה בדממה".

בנוסף נטען כי באר נפגש אתך בטרם הודעת ההתפטרות והציע שתתפטר?

"רמי אמר לי שהוא לא מרגיש שהוא יכול להמשיך לעבוד אתי, כי אנחנו לא רואים עין בעין את מעמדו בלהקה והוא רוצה להוביל אותה. הבנתי שאין טעם להמשיך, ממילא רציתי לסיים וגם עמדו על הפרק הכרעות חשובות על כיווני הלהקה. החלטתי לסיים את תפקידי בתקופה של שיא. לא לעמוד למכשול בתוכניות של רמי".

טל, בן 66, חבר קיבוץ שפיים, הגיע ללהקת המחול הקיבוצית אחרי שרודולף עזב, לפני חמש שנים וחצי. כיום מוזר לשמוע אותו אומר: "כשבאתי ללהקה אמרתי שבאתי לעמוד לרשותו של אמן מוערך וחשוב, ואני חושב שעשיתי את זה".

קודם לכן כיהן כמזכיר התנועה הקיבוצית וגם אז היה אחראי על להקת המחול הקיבוצית, "כך שאני מלווה את הלהקה ליווי צמוד 11 שנה. אני בהחלט רואה בלהקה ספינת דגל של התנועה. אבל ברגע מסוים צריך להיפרד.

"עם פרישתי אני מרגיש בשיא", מוסיף טל, "הקמנו את כפר המחול בגעתון עם פטרונית שתומכת בנו, רעיה שטראוס. ומדובר בקורסים בינלאומיים לרקדנים מקצועיים מכל העולם. פתחנו תוכניות לקידום המחול במגזרים שונים בגליל. השנה קיבלנו את אישור המל"ג לתואר ראשון לרקדנים במכללת הגליל המערבי. השלמנו את הסטודיו והפכנו אותו לאולם מופעים שנערכים בו שניים-שלושה מופעים בשבוע. החזון הזה הושלם, אבל רעיונות רבים אחרים נתקעו".

איזה רעיונות נתקעו?

"למשל, רעיון על פסטיבל ליוצרים צעירים - ספק אם מישהו ישים יד על האמביציה הזאת".

ומה יש לטל לומר על הנתונים הבעייתיים של הלהקה ב-2009, ולפיהם היא גוררת גירעון שוטף ונצבר של 1.8 מיליון שקל, שהם 17% מתקציבה בסך 10 מיליון שקל. "חסר מרכיב אחד", הוא משיב, "שאנחנו להקה שיש לה נכסים רשומים בהיקף של חמישה מיליון שקל, שכוללים שישה חללי סטודיו, פנימייה בגעתון וציוד תאורה, רמקולים וסאונד. לרוב הלהקות יש את מרכז סוזן דלל. אנחנו בנינו את הנכסים האלה מהתקציב השוטף. התנועה הקיבוצית שילמה את הגירעון כי היא היתה הבעלים של הלהקה, אבל זה השתנה עכשיו והלהקה נהפכת לעמותה עצמאית. במלים אחרות, נהיה עמותה עצמאית למחול בתוך התנועה הקיבוצית, כולל הבטחת תקציב קבוע של חצי מיליון שקלים בשנה, אבל עמותה שאינה קשורה לגופים אמנותיים אחרים בתנועה הקיבוצית".

בכל זאת, הגירעון העיק. חובות לספקים שולמו באיחור רב, באוקטובר האחרון עוכבו גם משכורות ושולמו באיחור של שבועיים.

"באוקטובר קיבלנו רק 60% מההקצבה המגיעה לנו ממשרד התרבות, ולכן בעיית התזרים הקשתה. אני הייתי האחרון שקיבל שכר. הרקדנים קיבלו ראשונים ללא עיכוב. אין לאף אחד טענות שאני הייתי בזבזן. משכורתי היתה 50% משכר מנכ"ל להקה על פי דו"ח ניצני. אין לזה אח ורע".

מה היו הקשיים שעמם נאלצה הלהקה להתמודד?

"אחת הבעיות הקשות של הלהקה היא שאין לנו גורם מממן שיכול לתת לנו מסגרת אשראי. המשכורות שולמו, אבל לא כל התנאים הסוציאליים שולמו בזמן. להפיק הפקת מחול זה מאוד יקר, וכשהיא מצליחה היא עולה 30 פעם. לרמי היו המופעים הכי מצליחים, תמיד היינו בחמישייה המובילה בדו"ח פילת עם מופעים כמו 'וכשהגיעה השמש', 'אקודום' ו'אינפראדום'. בחמש השנים האחרונות יצר רמי חמישה מופעים חדשים, שאני מאוד אהבתי - 'טרנספורם', 'אינפראדום', '60 הרץ', 'ייפוי כוח', ו'אקודום' - אבל אני יודע מה העלות שלהם. היינו בהפסדים כל הזמן".

כמי שמצהיר על עצמו כחסיד של רוטציה בניהול, יש להניח שאתה מכוון לא רק לעצמך אלא לכיוון החלפתו של באר.

"לא הלכתי רחוק בעניין הזה, ולא דיברתי על רוטציה של המנהל האמנותי, אלא רק על פתיחת הדלתות ליוצרים אחרים. בלהקת בת שבע יעבדו בעונה הבאה שלושה כוריאוגרפים, גם ללהקת הבלט הישראלי יש כוונה לפתוח בעונה הבאה את הדלתות לכוריאוגרפים. אמרתי לרמי שזה יעצים אותו אם יביא כוריאוגרפים נוספים. עם זאת, אני רוצה להדגיש ש'זיכרון דברים' שיצר רמי היא אולי היצירה החשובה ביותר בתחום המחול שנוצרה בארץ. יש לי הערכה רבה אליו כיוצר".

והרקדנים לא התמרמרו?

"רקדנים מתלוננים רק כשהם עוזבים. כשעזבו הם אמרו שהיתה חסרה להם התנסות בעוד סגנונות".

כמה משתכר רקדן?

"כ-4,200 שקל בשנה הראשונה שכר יסוד, והשכר עולה בכ-7% כל שנה. רקדן יכול להגיע אפילו ל-7,000 שקל ברוטו. הם גם מלמדים, והרקדנים של הלהקה הם המורים הכי מבוקשים".

אתה חושש לעתיד הלהקה?

"החשש הוא תמידי ומובנה. בשנים האחרונות התפרקה להקת ענבל אחרי לכתה של שרה לוי תנאי, שלא בנתה לה עתיד, וגם בת דור התפרקה. אני מקווה שיתעשתו עם סוגיות האמת של הלהקה".

מה הלאה?

"הבוקר הודיעו לי שהצעה שלי למשרד התרבות על פיתוח הפריפריה אושרה. התוכנית שהגשתי מיועדת לתחום המחול, אבל אפשר להעתיק אותה לכל אמנויות הבמה. בשנים קודמות הייתי בצוות המנהלים שטיפל אינטנסיבית בתקציבי התרבות. ראיתי בזה עניין חשוב בהעצמת היכולת התקציבית לתרבות. בגיל השלישי שלי אהיה מוכן לעזור במאבק הזה. מלבד זאת, אני צייר בוגר מכון אבני. הצגתי בצרפת, ארצות הברית וישראל. אני נחשב לרשם טוב. אני מתכוון להיכנס לסטודיו - חלמתי על הרגע הזה".

אתה כואב את מה שקרה בינך לבאר, או שאתה רגוע יותר?

"מצד אחד, אני יותר רגוע. להיות אחראי על גוף שבו עובדים עשרות איש - אתה כל היום משרד הסעד והרווחה. זה עול מאוד כבד. לא פעם הבאתי כסף מהבית כשמישהו לא קיבל משכורת. מצד שני, הלהקה היא די מפעל חיים. נתתי את הנשמה והצלחנו, וזה קצת מוזר שעל רקע ההצלחה אני צריך לפנות את הכיסא".



להקת המחול הקיבוצית ביצירה ''וכשהגיעה השמש''


נתן טל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו