בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קליפ אינטראקטיבי, שיצר יוני בלוך, מאפשר לבחור את הסגנון המוסיקלי של השיר

הקליפ לשירו של בלוך "להיות עצוב יותר" טומן בחובו לא פחות מ-256 אופציות תסריטאיות שהופכות כל צפייה בו לחוויה שונה מקודמתה

תגובות

בשבוע שעבר השיק המוסיקאי יוני בלוך את "הקליפ האינטראקטיבי הישראלי הראשון". הקליפ לשיר "להיות עצוב יותר" מאפשר לצופה לתפוס את כיסא הבמאי ולבחור בלחיצת כפתור כיצד תתפתח העלילה. בתחילת הקליפ בלוך נראה מסתובב במסיבה כשאוזניות לראשו והצופה יכול להחליט בכל פרק זמן מסוים לאיזו דמות בלוך יעביר אותן ובכך יהפוך אותה לגיבורת הקליפ הזמנית. ישנם שם בחורה שתויה שמכונה "האלכוהוליסטית", חנון שקרוי "ההייטקיסט", בני זוג מתמזמזים המכונים "דובשנית" ו"פשוש" ועוד רבים ושיכורים.

הקליפ, שביים אלון בן-ארי, טומן בחובו לא פחות מ-256 אופציות תסריטאיות שהופכות כל צפייה בו לחוויה שונה מקודמתה. הרעיון נולד אצל בלוך לפני כשנתיים, אז הוציא סרט של 45 דקות שליווה את יציאת אלבומו "על מי אני עובד", שאיגד את הקליפים לשירים השונים באלבום לכדי יצירה קולנועית אחת. "אני אדם מעט מגלומן מטבעי וניסיתי למצוא רעיון עוד יותר מגלומני מהסרט שעשיתי", הוא צוחק. "סף הסבלנות של אנשים בכל העולם ירד בעקבות האינטרנט וסוגי המדיה שמתלווים לו. גם חיי המדף של להיטים הולכים ומתקצרים. כשאנשים צופים בקליפים ברשת היד שלהם מאוד קלה על ההדק. עוד לפני שהם מסיימים לצפות בקליפ אחד הם גם מעבירים לקליפ הבא. ניסיתי לחשוב על דרך שתגרום להם לצפות בקליפ יותר מפעם אחת. מכיוון שהם מעורבים בבימויו ומשפיעים על העלילה הם צופים בו שוב ושוב".

48 שעות מרגע שעלה הקליפ לאתר של בלוך (www.yonibloch.co.il/tobesad) צפו בו יותר מ-20 אלף בני אדם "ועשו לנו 1,800 לייקים", אומר בלוך בגאווה. "וזה רק דרך האתר שלי, בלי יוטיוב".

מאחורי הרעיון והביצוע עומדת חברת סטארט-אפ שבלוך הקים, יחד עם שותפו ליצירה ברק פלדמן, בשם אינטרלוד. החברה, שבה מועסקים כיום עשרה עובדים, פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת להפוך פרסומות, סרטוני רשת, סדרות וידיאו אינטרנטיות ומשחקי מחשב לקטעי וידיאו אינטראקטיביים. החברה סיפקה את הטכנולוגיה להפקת קליפ לזמר האמריקאי אנדי גראמר ולשירו "Keep Your Head Up" וזכתה לסיקור תקשורתי נרחב, בין היתר בכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל".

השליטה של הצופה בקליפ של בלוך לא מסתכמת רק בתסריט אלא גם בתפניות המוסיקליות; בנקודות מסוימות בשיר הצופה יכול לבחור באיזה סגנון הוא יבוצע. האפשרויות נעות בין סגנונות קונווצניונליים כמו "אקוסטי" ו"חשמלי" ועד לאניגמטיים יותר כמו "מוזר", "רובוט" ו"ג'אמפ". "הרבה פעמים יש ויכוחים באולפן ההקלטות בנוגע לכיוון שאליו השיר צריך ללכת, וכך מתאפשר בעצם יותר מכיוון אחד", מסביר בלוך. "אלה כמובן כולן אופציות שאני אוהב ולכן אני שמח על כל בחירה של הצופים. מה גם שזה מאפשר דיאלוג עם המעריצים. אני יודע מה הם אוהבים יותר וזה מעניין מאוד".

בלוך לא פוסל את האפשרות שערוץ התקשורת שפתח עם מעריציו ישפיע על הבחירות הסגנוניות של שיריו הבאים. ומה בנוגע לשידור הקליפ בטלוויזיה? "עוד לא הוצאנו אותו החוצה, אבל אפשר לתת לעורכים אופציה לבנות את הקליפ וכל עורך ישדר אותו אחרת, או שנחכה קצת ונראה מה אנשים בוחרים הכי הרבה ולפי זה נוציא. אבל הקליפ הזה מתאים הרבה יותר לאינטרנט. הטלוויזיה היא מדיום פסיבי מיסודה ואילו האינטרנט אקטיבי, ובתחום הקליפים אף אחד עוד לא ניצל את העניין הזה".



יוני בלוך, מתוך הקליפ ''להיות עצוב יותר''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו