בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רואים את הסוף: מבט על התערוכות הבולטות הצפויות בחודשים הקרובים

הגירה, ניצול, חושך ומוות - אלה כמה מהנושאים שיעסיקו את האוצרים והאמנים בתערוכות שיוצגו בארץ בתחילת 2011. בין האמנים הזרים הבולטים שיציגו: אדל אבדסמד, אדריאן פאצ'י, פיטר גרינאווי וקייט גילמור

תגובות

החודשים הראשונים של 2011 יכללו פעילות ענפה בשדה האמנות בארץ, אף שכמה מהנושאים שיעמדו במרכז התערוכות עלולים להיראות קודרים במקצת. הנה מבט ראשוני על כמה מהתערוכות הבולטות הצפויות בחודשים הקרובים.

* חשיכה נראית: מאז תחילת פעולתו בקיץ האחרון, מסתמן יפו 23 - אתר התצוגה של בצלאל במרכז ירושלים - כחלל המעודד גישות אוצרותיות חדשות ומרעננות בבירה. בעוד כחודש תיפתח במקום "I see Darkness", תערוכה מרכזית שתציג עבודות של חמישה אמנים מעניינים שזכו עד כה לחשיפה מועטה יחסית. בתוך חלל מוחשך יוצגו מיצביהם של דאגלאס פישבון (ארה"ב/בריטניה), ססקיה אולדה וולברס (בריטניה), בת שבע רוס (ישראל/הולנד), נועה גור ושי אזולאי (ישראל). כל העבודות נועדו מראש להצגה בחשיכה ועוסקות בעיקר בתקשורת בלתי שגרתית (כמו היפנוזה, דיבוק ותרגום בין-מילולי לוויזואלי). מרבית העבודות ישלבו מקטעים מעבודות קודמות של האמנים אך ייווצרו מחדש באופן תלוי מקום. "פלאסיבו", עבודת הווידיאו של אולדה וולברס מ-2002, היא עבודת מפתח בדרכה המקצועית של האמנית ותהיה למעשה העבודה היחידה שתשוחזר במקום לאחר שהוצגה באותו אופן בעבר.

* נותנים את אטון: האמנית מאיה אטון תציג שתי תערוכות יחיד, כשנה וחצי לאחר תערוכת היחיד המבטיחה שלה, "בין כלב לזאב", שהוצגה במוזיאון תל אביב במסגרת שלב הגמר של פרס גוטסדינר ל-2009. בשתי התערוכות חוזרת אטון לעסוק בתמטיקה ניאו-גותית אפלה ורומנטית. התערוכות ייפתחו בהפרש של כמה שבועות - הראשונה, "סף השמיעה", תיפתח בשבת הקרובה בגלריית קיבוץ לוחמי הגטאות והשנייה, "משוואות לגוף נופל", בסוף החודש בגלריה גבעון בתל אביב. התוכן של שתי התערוכות נע על הגבול שבין המדעי לספרותי-פנטסטי, ובעבודות דומיננטי הצבע השחור, שבו משתמשת אטון בסוגי מדיה שונים. התערוכה בלוחמי הגטאות מוצגת לציון קבלתה של אטון את פרס אוסקר הנדלר (המוענק מדי שנה לאמן בשלבים מוקדמים של דרכו האמנותית). היא תתמקד בהצגת סדרת תחריטים הסובבת את נושא הספנות ותורת הקשרים שנעשו לאחרונה במרכז גוטסמן לתחריט שבקיבוץ כברי, וכן עבודות רישום על קרמיקה מהשנים האחרונות.

* סדנת יזע לאמנים: גלריה קונטמפוררי התל-אביבית, בראשותו של איש העסקים וסוחר האמנות רוני פורר, מציגה לאחרונה קו אוצרותי חדש, שבו משתתפות האוצרות טלי תמיר ומעין אמיר. באמצע פברואר תיפתח שם תערוכה חדשה באוצרות של האמן אוהד מטלון, שזכה לאחרונה בפרס שרת התרבות והספורט בתחום האמנות הפלסטית. לדבריו של מטלון, הרעיון לתערוכה, ששמה "Sweat Shops", נולד בעקבות חישוב שערך לפני כמה שנים ובו חילק את סך כל הכסף שקיבל ממכירת עבודות ופרסים במספר השעות שהשקיע ביצירתו. לטענתו, התוצאה היתה זהה, פחות או יותר, לשכר שמשתכרים פועלים בסדנאות יזע במזרח אסיה. האמנים שיציגו בתערוכה, ובהם דורון רבינא, רועי רוזן, ליאב מזרחי ומעין אליקים, יוזמנו לעבוד בחלל הגלריה במשך יום עבודה שלם, שבסופו יקבלו שכר יומי ויותירו את עבודתם במקום לתצוגה ולמכירה כרכוש הגלריה. מטלון, שיתעד את התהליך במצלמתו, מקווה כי "מהלך זה יטעין את הצפייה בתערוכה במידה של חיוניות, שנובעת מהעובדה שהדברים נעשו במהלך של יום ולכאורה יש בהם דגש של האינטואיציות של האמנים".

* בין הקברים: לפני כשנה וחצי הציגה הציירת הריאליסטית הדר גד את התערוכה "גוש חלקה שורה" במשכן לאמנות בעין חרוד, ובה נכללו ציורים של בית הקברות בעין חרוד מאוחד, שבו קוברים סבה וסבתה. גד, שלמדה ציור במכון אבני, באקדמיה בצלאל וב"Academy Grand Chaumier" בפאריס, הציגה גם תערוכה אחרת במשכן לאמנות בעין חרוד, בשנת 2000, ותערוכות יחיד נוספות בפאריס ובלוס אנג'לס. לאחר שהמשיכה את תהליך העבודה בבית הקברות, תציג גד תערוכת יחיד ברוטשילד אמנות בתל אביב. תערוכה זו תסכם ארבע שנות עבודה רצופות שהיא העבירה בהסתכלות ממוקדת על החפצים, הפרטים הקטנים והצבעוניות המדויקת במקום. בתערוכה, שתיפתח באמצע פברואר, יוצגו כמה עבודות שהוצגו בתערוכתה הקודמת בעין חרוד בצד עבודות חדשות יותר שיצרה.

* היסטוריה שאולה: במוזיאון בת ים לאמנות תיפתח בסוף מארס התערוכה המסקרנת "הולדתה של אומה", שעליה עומלת כבר זמן רב אוצרת ומנהלת מוזיאוני בת ים, מילנה גיצין-אדירם. זו תערוכה קבוצתית שמבקשת לבחון באופן עכשווי וביקורתי את השינויים ההיסטוריים של העת החדשה. בין האמנים המשתתפים: קבוצת "Chto Delat?" הרוסית, אדריאן פאצ'י, עופרי כנעני ואריאל רייכמן. "החשיבה היא על אומות חדשות, כמו מדינות מזרח אירופה, או ישראל והרשות הפלסטינית - איך אנחנו מגיבים לחיים בהיסטוריה משתנה, שלא תמיד קיימת?" מסבירה גיצין-אדירם. היא מספרת כי "Chto Delat?" הם קולקטיב אמנות בין-תחומי, שחברים בו סופרים, פילוסופים, מוסיקאים ואמנים פלסטיים. "תוכניתם היא ליצור בתערוכה עבודת מיצג כמו-מקהלתית, הדהוד של 'קול העם' במדינות הקומוניסטיות". פאצ'י, אמן אלבני במקור שחי כיום באיטליה והציג תערוכות יחיד במוסדות בולטים באירופה, מתכוון להציג עבודה הקשורה להגירה. כנעני הישראלית מתכננת עבודה חדשה, שתעסוק בהשוואה בין שיטות לאיבוד זיכרון של הסי-איי-אי לבין טכניקות שאינן רחוקות מהן ושנעשה בהן שימוש בבניית האידיאולוגיה הקיבוצית בישראל.

* שי, אריה והבנות: בספטמבר האחרון הצהיר אריה פרנקו, מבעליה של גלריה שי אריה בתל אביב , כי הגלריה מאסה בתערוכות קבוצתיות ותציג מעתה ואילך רק תערוכות יחיד. בהתאם להבטחתו, בתקופה הקרובה תציג הגלריה שלוש תערוכות יחיד לשלוש אמניות צעירות ונועזות. בחודש הקרוב (מ-20 בחודש ועד 5 בפברואר) תתקיים הקרנה חגיגית של עבודת הווידיאו "בננה ספליט" של האמנית ורה קורמן. העבודה, המציגה את האמנית מכוסה בשוקולד כשלשון פרה מלקקת אותה, מוצגת בימים אלה במסגרת פרויקט של פיפילוטי ריסט בהולנד. בפברואר תיפתח "המלכה העירומה", תערוכת יחיד ראשונה של האמנית הרב-תחומית אריאלה פלוטקין, שאוצרת שרי גולן סריג. היא תכלול מיצג ובו מכירה פומבית סגורה למוזמנים. הפריטים שיימכרו יהיו פריטי הלבוש שתלבש האמנית - בגדים שייתפרו במיוחד על ידי מעצבי אופנה ישראלים. במארס תציג הגלריה תערוכת ציורים של האמנית שירה גלזרמן, תחת הכותרת "יום הולדת לאינפנטה" (כשם סיפור קצר מאת אוסקר ויילד). חיות מחמד ודובי קרקס בציורי שמן על בד, נושאים רגועים למראית עין, יקבלו תחת פרשנותה של גלזרמן מפנה חד, בהגדרתה אותם כ"החלש, הזר או הנואש שנועדו לסיפוק צרכינו".

* גרינאווי צולל למעמקים: משכנה החדש ורחב הידיים של גלריה שלוש ברחוב מאז"ה בתל אביב מאפשר לה ליזום פרויקטים מקיפים. שתי תערוכות יחיד מרכזיות, שייפתחו בזו אחר זו, יציגו עבודות של במאי הקולנוע הנודע פיטר גרינאווי ושל האמן הישראלי נדב וייסמן. גרינאווי מתכנן להציג בתערוכה, ששמה יהיה "Water - Heavy Water", פרויקט ובו 125 רישומים, 40 ציורים ו-15 עבודות וידיאו, כולם בנושא מים. עוד יתקיימו במסגרת הפרויקט, ככל הנראה, שיתוף פעולה של הבמאי עם להקת המחול "בת שבע" ועם הכוריאוגרף אוהד נהרין, וכן רטרוספקטיבת סרטים בסינמטק תל אביב, שתוצג במקביל לתערוכה. וייסמן, שתערוכתו "חפירות מאוחרות" תיפתח בגלריה במארס, עובד כעת על תכנונו של מיצב גדול ממדים, שממשיך את עיסוקו בעבודותיו הקודמות בעולם דמיוני-פסיכולוגי. המיצב, המורבידי באופיו, יכלול מבנה תלת ממדי המדמה בית, ספינה ומכונות שונות, תוך שימוש באלמנטים כעצמות, שיניים ושאר חלקי גוף דמויי ממצאים ארכיאולוגיים.

* אבדסמד בא לנמל: בחמש השנים האחרונות התבסס מעמדו של אדל אבדסמד כאחד האמנים הצעירים המרתקים והמשפיעים בשדה האמנות העכשווית. ב-2006 הוצגה תערוכת היחיד הראשונה שלו בגלריה דביר בתל אביב, וב-2007 חזר והציג בה תערוכה נוספת. במארס יציג האמן, האלג'יראי במקור, תערוכה חדשה בחללה הגדול ביותר של הגלריה: האנגר 2 בנמל יפו. עבודותיו, המצויות כיום באוספים המובילים בעולם, בהם זה של מרכז פומפידו בפאריס, מוזיאון ישראל בירושלים ומכון פרנסואה-פינו בוונציה, עוררו התעניינות רבה ונמכרו באופן מיידי בתערוכה הקבוצתית שהציגה גלריה דביר ביריד ארט-באזל מיאמי ביץ' האחרון. אבדסמד עובד בסוגי מדיה שונים, מווידיאו ועד מיצב ורישום, ובתערוכה הנוכחית כוונתו להתמקד במיצב.

* השתקפות כהוכחה: הצייר יוסף קריספל, שהציג בשנתיים האחרונות שתי תערוכות יחיד שאצר פרופ' מרדכי עומר במוזיאון תל אביב לאמנות ובפלאצו מדיצ'י ריקורדי בפירנצה, יציג במאי תערוכה חדשה בגלריה נגא בתל אביב. כהמשך לעבודותיו מהתקופה האחרונה, גם בסדרת עבודותיו החדשה יעסוק קריספל בנושא ההשתקפות ובשאלת "חלון הראווה כהוכחה לקיומו של העולם שמבחוץ", המהדהדת את רעיונותיו של מרסל דושאן. הוויטרינה, המופיעה באופן תדיר בעבודותיו, מפוענחת על ידיי קריספל כמשטח הדומה לציור עצמו: "אין אנו רואים בה עוד כלי מסתיר, אלא כלי מראה. הטעם ה'מחפצן' הזה, הקליפה האלקטרונית הזאת, כל אלה נהפכו בעבורנו לטבע". באמצעות פאלטת צבעים מצומצמת, שרובה נעה בין ירקרק לאפור כהה, שם קריספל דגש על תכונות מודרניות ועכשוויות של ייצוג, וכך עוסק גם בפער בין מקור להעתק במציאות של שיעתוק תמידי.

* שטח הפקר ירושלמי: בחודש האחרון הצטרף לצוות האוצרותי והניהולי של קבוצת "מוסללה" האמן והאוצר הצעיר סימון קרנץ. יחד עם מתן ישראלי וגיא ברילר עובדים עתה השלושה על תכנונו הסופי של פרויקט "מסלולמרחב #2", שיהיה המשך לתהליך שהחלה הקבוצה בשלוש שנות פעילותה: הצבתן של עבודות אמנות ברחבי שכונת מוסררה הירושלמית במטרה לבחון אפשרויות חדשות ביחסים בין חברה, קהילה ועיר. הפרויקט החדש יכלול שני חלקים מרכזיים, שעתידים להיפתח בשנה הקרובה. ראשית, יעבדו בארבעת החודשים הקרובים כ-20 אמנים, מעצבים ואדריכלים על עבודות חדשות המתערבות במרחב הציבורי, כשהצגתן המרוכזת של העבודות מתוכננת למאי. שנית, קבוצה של עשרה אמנים נוספים מתחומים שונים תחבור לפרויקט שנתי ומחקרי יותר באופיו, "תא שטח הפקר" שמו, שיעסוק באזור שבין מוסררה לעיר העתיקה - אזור החיץ שנוצר כתוצאה משביתת הנשק של 1967. בין האמנים שישתתפו בפרויקטים, ככל הנראה, יהיו ינאי טויסטר, ערן נוה, תום פורת, איילה לנדאו, הרן מנדל ויעל רוכמן.

* אחרי מות: לקראת סוף מארס תיפתח בגלריה מנשר לאמנות שבמכללת מנשר בתל אביב תערוכת יחיד יוצאת דופן לפסל סשה סרבר. התערוכה, שתאצור דנה גילרמן, תיקרא "פ"נ" (פה נטמן) ותכלול הצבה של שני קברים מדומים וכניסה פיסולית ומונומנטלית לאחוזת קבר משפחתית. להגדרת סרבר, קברים אלו הם מחווה: הקברים של אמו ואביו, שמתו בארץ בשנתיים האחרונות, כ-15 שנה לאחר שעלו מרוסיה לישראל. המצבות, מבחינתו, הן אלו שלא יכול היה ליצור להוריו בבית הקברות, בשל הטראומה שעבר ובשל החשש מההתנהלות הביורוקרטית והמעשית שמחייב תהליך זה. את המיצב כולו מכין סרבר מקלקר, חומר שכיח בעבודותיו. "הן יצאו הכי ישראליות, הכי מכוערות, חסרות תרבות קבורה. בניתי את הקברים שלהם מחדש בסגנון שאינו שייך למקום", הוא מתאר.

* גלריה בתוך גלריה: גלריה ברוורמן התל-אביבית הזמינה לשהות אמן קצרה את האמנית האמריקאית הצעירה והמצליחה קייט גילמור. גילמור, ילידת 1975, מהאמניות הבולטות שהציגו בביאנלה לאמנות עכשווית של מוזיאון ויטני בניו יורק ובתערוכת סיכום של חמש שנות עשייה אמנותית אמריקאית במוזיאון לאמנות מודרנית ובמוזיאון PS1, שניהם בניו יורק, תבוא במאי לישראל ותחל ביצירת עבודה תלויית מקום בחלל הדו-קומתי של הגלריה. בעבודתה עוסקת גילמור לרוב ביצירה של תהליך הכולל פעולות, שרובן בעלות אופי אסתטי צבעוני, מוקצן ולעתים אף ילדותי. את התהליך היא מתעדת בצילום וידיאו. בתערוכה בברוורמן היא מתכוונת להקים חלל משני בתוך הגלריה, קונסטרוקציה כלואה שתשרת את רצף פעולותיה. התערוכה תיפתח בחודש יוני ותאפשר למבקרים להתבונן בתהליך היצירה ולבסוף - בהנצחה המצולמת שלו.



מאיה אטון, מתוך הסדרה סף השמיעה, 2010. הגלריה בקיבוץ לוחמי הגטאות


ססקיה אולדה וולברס, מתוך פלאסיבו, 2002. יפו 23 בי-ם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו