בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה האמנותית

גלעד רטמן זכה במלגת קיפר לאמן מבטיח, דליה מנור תנהל את מוזיאון הנגב לאמנות, ועצומה לשינוי תנאי ההעסקה במוזיאון ישראל

תגובות

גלעד רטמן זכה במלגת קיפר לאמן מבטיח

האמן גלעד רטמן זכה השבוע במלגת קיפר ל-2010, מלגה המוענקת אחת לשנתיים על ידי קרן וולף לאמן ישראלי צעיר ומבטיח. חבר השופטים של המלגה, המסתכמת ב-4,000 דולר, כלל השנה את אלן גינתון, אמיתי מנדלסון וד"ר חיה פרידברג.

מבין עבודותיו של רטמן, בן 35, ציינו השופטים כבולטות את היצירות "פרויקט 588", מיצב וידיאו שהיה פרויקט הגמר של רטמן בלימודי התואר השני שסיים באוניברסיטת קולומביה והוצג במוזיאון PS1 בניו יורק וכן בגלריה ברוורמן בתל אביב, ו"מולטיפילורי", אף הוא מיצב וידיאו המתעד עבודת מיצג שמבוססת על "סד", מכשיר עינויים מימי הביניים.

ועוד בתחום הפרסים: בית האמנים בירושלים מסר כי האמנים מידד אליהו ואהרן בצלאל יקבלו בשבוע הבא את פרסי האמנות ע"ש שושנה ומרדכי איש-שלום ל-2011. שופטות הפרס, פרופ' זיוה עמישי מייזלש, מגדלנה חפץ וצילה איש-שלום, בחרו השנה בבצלאל, פסל ותיק מירושלים, כחתן פרס מפעל החיים ע"ש מרדכי איש-שלום ובאליהו כחתן הפרס לציירי ירושלים ע"ש שושנה איש-שלום. השופטות ציינו בנימוקיהן את חיבורו של בצלאל למסורת ויכולת הביטוי האמנותית שלו בחומרים השונים שהוא משתמש בהם. אשר לאליהו, הן הביעו הערכה ל"חיפוש הפורה שלו אחר שפה אישית עכשווית תוך כדי שיח עם מסורת הציור".

ספר מחווה למרדכי עומר עם פרישתו מהוראה

הפקולטה לאמנות באוניברסיטת תל אביב קיימה בשבוע שעבר טקס להשקתו של ספר מחווה שהוציאה לאור, המוקדש לפרופ' מרדכי עומר הפורש לגמלאות לאחר יותר מ-25 שנות הוראה ועשייה מגוונת. האנתולוגיה, "The Beauty of Japheth in the Tents of Shem" שמה, נערכה בידי ד"ר נסים גל וד"ר חנה טרגן. היא כוללת 780 עמודים באנגלית, שמשולבים בהם מחקרים, מאמרים וכן דימויי דיוקנאות של עומר שיצרו אמנים שונים.

עומר, המנכ"ל והאוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות, החל ללמד בבצלאל ובאוניברסיטת תל אביב עם שובו לישראל מארצות הברית בתחילת שנות ה-70. מ-1976 שימש באוניברסיטה כמרצה בכיר ומ-1986 כפרופסור, ראש החוג לתולדות האמנות. עוד ייסד עומר את הגלריה האוניברסיטאית לאמנות. המאמרים בספר, בין השאר מאת ארתורו שוורץ, ג'אד נאמן, משה ניניו ושרית שפירא, סובבים את נושאי עיסוקו הרבים של עומר כאחת מדמויות המפתח בשדה האמנות הישראלי. על עיצוב הספר הופקד מיכאל גורדון. בין דיוקנאותיו של עומר הנכללים בספר, בציור ובצילום, נמנים כאלה שיצרו האמנים אביגדור אריכא, מנשה קדישמן, מיכל רובנר ואברהם חי.

מיצג של האמנית תאי שני יועלה בטייט בריטן

האמנית הישראלית-בריטית תאי שני תציג בתחילת פברואר עבודת מיצג רבת משתתפים במוזיאון טייט בריטן בלונדון. שני, בת 34, שעשייתה נעה בין אמנות לקולנוע, עובדת בסוגי מדיה רבים: היא משלבת וידיאו, מיצג, סאונד ומיצב. בעשור האחרון היא מיעטה להציג בישראל - היא הציגה תערוכת יחיד ב-2001 בגלריה טל אסתר בתל אביב והשתתפה בתערוכת הביאנלה הקודמת לאמנות בהרצליה. בבריטניה, עבודותיה הוצגו לאחרונה בתערוכות בגלריה וייטצ'אפל, מוזיאון ויקטוריה ואלברט, בארביקן בלונדון ועוד.

בעבודתה החדשה, ששמה "The 144th Collapse of the Double Life Flexing Surface", ישולבו ציורים של האמנית האמריקאית אליסון כץ. שני תיארה את העבודה כ"מסע לקצות הטריטוריה הראשונית של הבדיה הבלתי מבוקרת... הד מצלצל שהוא השתקפות אינסופית בין שתי מראות".

עצומה לשינוי תנאי ההעסקה במוזיאון ישראל

עצומה שפורסמה בשבוע האחרון באתר האינטרנט "עצומה" מוחה בפומבי על תנאי העסקתם של מורי אגף הנוער ועובדים בלתי מאורגנים נוספים במוזיאון ישראל בירושלים. עובדי המוזיאון המועסקים בחוזים אישיים או דרך חברות כוח אדם החליטו לפנות להנהלת המוסד בבקשה לגבש הסכם קיבוצי להעסקתם. "ההעסקה באמצעות חוזה אישי יוצרת מצב המעמיד בסימן שאלה את המשך ההעסקה מדי שנה ומונע מהעובדים תעסוקה יציבה", טוענים העובדים ומנסחי העצומה, המעוניינים, לדבריהם, בשינוי תנאי העסקתם "זה שנים". עוד טענו העובדים, הזוכים לסיוע מעמותת מען, כי "צורת העסקה זו מונעת מהם גם את הזכות לבחור ולהיבחר לוועד העובדים של המוזיאון ובכך מדירה אותם מזכותם החוקית להתאגד ומזכותם להיאבק על שינוי צורת העסקה זו".

הנהלת המוזיאון מסרה בתגובה: "קיים פער בין אופן העסקת המורים במוזיאון לבין האופן שבו הוא מתואר בעצומה. המורים במוזיאון מועסקים על פי חוק ותנאי העסקתם משופרים בהרבה מעבר לנדרש בחוק. הנהלת המוזיאון מקיימת דיונים עם נציגי המורים בנושא תפקודם, מחויבויותיהם ותנאי העסקתם".

דליה מנור נבחרה לנהל את מוזיאון הנגב לאמנות

האוצרת והמרצה הוותיקה ד"ר דליה מנור נבחרה לתפקיד מנהלת מוזיאון הנגב לאמנות בבאר שבע. היא נכנסה לתפקידה השבוע ומחליפה את נגה ראב"ד, שמסיימת את תפקידה לאחר תשע שנים.

מנור, שמחקריה עוסקים בעיקר באמנות ישראלית ויהודית, מילאה תפקידים שונים בתחומי האוצרות וההוראה. עד שנת הלימודים הקודמת שימשה מרצה במחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל, וכיום היא מלמדת באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת תל אביב.

בתגובה על בחירתה לתפקיד אמרה מנור כי מוזיאון הנגב הוא "מוזיאון קטן ואתגר גדול". עוד ציינה כי מטרתה הראשונה היא "להביא אליו קהל רב ככל הניתן, מבאר שבע ומכל הנגב, באמצעות תוכנית תערוכות מגוונת". המוזיאון מנוהל על ידי חברה בת של עיריית באר שבע. ראש העיר, רוביק דנילוביץ', אמר שהוא "בטוח שניסיונה העשיר של מנור יסייע לה ולנו להוביל את מוזיאון הנגב לאמנות, כמו את כל תחום האמנות בעיר, להישגים רבים".

דור גז יציג תערוכת עבודות וידיאו בבריסל

בעוד חודשיים תיפתח במרכז האמנות Beursschouwburg בבריסל תערוכת יחיד של האמן הישראלי דור גז, ובה יוצגו עבודות וידיאו. ביניהן בולטת העבודה "אבטיחים מתחת למיטה", שהוצגה לאחרונה בתערוכתו של גז במרכז KW שבברלין.

התערוכה המתוכננת, שאליה הוזמן גז על ידי מנהל המוסד סיס בירנקס, תאפשר ככל הנראה צפייה אינטימית בכל אחת מהעבודות המוצגות, באמצעות חלוקתו של החלל לחמישה אגפים בעזרת מחיצות.

גז, בן 29, עוסק בעיקר בצילום ובאמנות וידיאו וכן משמש אוצר ומרצה במחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל. בנוסף, הוא לומד לתואר שלישי באוניברסיטת תל אביב. הוא מיוצג בישראל על ידי גלריה דביר בתל אביב ולצד זאת, הצטרף לאחרונה לגלריה קרלייה גבאואר בברלין, מחללי התצוגה הפרטיים הבולטים בבירת גרמניה. גלריה זו מייצגת גם אמנים ותיקים כברברה רוזה, פול גראהם וארנוט מיק. תערוכתו בבריסל תיפתח כעשרה ימים לאחר פתיחת תערוכתו במוזיאון תל אביב לאמנות, כאחד המועמדים הסופיים לפרס גוטסדינר ל-2011.

לואיז בורז'ואה בביתו של בלזק

מאזון דה בלזק - ביתו של הסופר והתיאורטיקאי אונורה דה בלזק בפאריס - מארח בחודש הקרוב תערוכה של האמנית הצרפתייה-אמריקאית המנוחה לואיז בורז'ואה. האמנית, שמתה במאי האחרון, בת 98, החלה לעבוד על תערוכה זו בשנותיה האחרונות במטרה להציגה בחלל אינטימי זה. "אני עובדת על תערוכה שתעסוק באז'ני גראנדה (גיבורת ספרו של בלזק בשם זה מ-1833). אני אוהבת את הסיפור הזה, הוא יכול להיות סיפור חיי האישי", תיארה בורז'ואה את התערוכה בראיון ל"גרדיאן" ב-2009.

האמנית הביעה הזדהות עמוקה עם דמותה של גראנדה, בתו של בעל יקב, שכן בספר מתמקד בלזק ביחסים בין הורים לבתם, נושא שבורז'ואה עסקה בו רבות בעבודתה. התערוכה תינעל ב-6 בפברואר.



גלעד רטמן, מתוך מולטיפילורי, 2010


הצבת תערוכה של שני שהוצגה בבארביקן בלונדון, 2010



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו