בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנאנסת מקיבוץ שמרת תובעת את הקאמרי

יעל גרינברג דורשת מהתיאטרון חלק מרווחי המחזה "משחקים בחצר האחורית", שכתבה עדנה מזי"א, ומבוסס על פרטי הפרשה

תגובות

יעל גרינברג, קורבן האונס הקבוצתי שאירע ב-1988 בקיבוץ שמרת, תובעת את תיאטרון הקאמרי ואת המחזאית עדנה מזי"א בגין פגיעה על פי חוק הגנת הפרטיות. מזי"א כתבה את המחזה "משחקים בחצר האחורית" המתאר השתלשלות אונס קבוצתי "בהשראת פרשת האונס בשמרת", כפי שפרסם הקאמרי עם עליית ההפקה. המחזה הועלה לראשונה בתיאטרון חיפה בשנת 1993, טרם סיום הפרשה, ובמרוצת השנים עלה בתיאטראות שונים בארץ ובעולם.

לטענתה של גרינברג, המחזה חשף את סיפור חייה ועשה שימוש בפרטיה האישיים לצורכי רווח. גרינברג, שנחשפה לקיומו של המחזה רק לפני כשלוש שנים כשהועלה בתיאטרון הקאמרי, תובעת מהתיאטרון את חשיפת הרווחים וההכנסות מהמחזה וטוענת שכיוון שהמחזה מבוסס על סיפור חייה ועל הטראומה שעברה - היא זכאית להשתתף ברווחיו.

"הגברת עדנה מזי"א השתתפה בדיונים הפליליים שנערכו בעניין האונס בשמרת", אומר עורך דינה של גרינברג, שחר בוטון, "כל המחזה שיצרה מושתת על פרטי המשפט שנערך, לרבות הנאנסת, הנאשמים, באי כוחם של הנאשמים ופרטי רקע בעברה של הנאנסת. לא יכולה להיות כל מחלוקת שהמחזה נכתב לנוכח האונס בשמרת, פרטיו דומים להפליא לפרטים שעלו במהלך המשפט".

עוד מוסיף עורך הדין כי "לפי חוק הגנת הפרטיות, ולפי כל דין, קורות חיים של אדם, סיפור חייו של אדם ואירוע מחריד שעבר אותו האדם, דינם נחלתו של אותו האדם לבד וההגינות הבסיסית מחייבת כי בטרם הופכים חייו לסיפור או למעשייה - ייתן אותו אדם את הסכמתו ואף יש לשתפו ברווחים".

לפני כשלוש שנים קיבלה גרינברג פנייה מתוכנית טלוויזיה בבקשה להתראיין אצל עמנואל רוזן בנושא המחזה - כך לטענתה גילתה על קיומו. מזי"א נפגשה עם גרינברג על רקע חידושה של ההצגה, ואף הציעה לה מרצונה לשלם לה אחוז מסוים מהרווח. "לא מדובר במידת הרווחים", מוסיף בוטון, "אבל כנראה שמזי"א ידעה מה נכון לעשות. אנחנו שמחים שהיא הצליחה במחזה, אבל אנחנו אמורים להיות חלק מההצלחה". לאחרונה הופסקה העברת חלקה של גרינברג ברווח, אף על פי שהמחזה ממשיך להציג בתיאטרון.

עו"ד עפר שחל, היועץ המשפטי של תיאטרון הקאמרי, מסר בתגובה: "מדובר בתביעת סרק חסרת כל יסוד ואף מקוממת. המחזה המצליח ?משחקים בחצר האחורית' של עדנה מזי"א בקאמרי הינו מחזה מקורי וחשוב, שמעלה על במת התיאטרון את הנושא הקשה של אונס קבוצתי דרך כלים אמנותיים. העובדה שמחזה, כמו כל מבע בדיוני אחר, מאזכר או מתבסס על אירועים ודמויות מהמציאות, אינה הופכת את דמויות המציאות לבעלות זכויות במחזה. במסגרת חופש הביטוי והיצירה מותר לגעת במציאות ואין היוצר נדרש לקבל היתר או אישור מראש מאיש. הקאמרי העלה במשך השנים עשרות הצגות שטיפלו בחומרי מציאות, למשל ?היה או לא היה' שעלה לאחרונה בבימוי עמרי ניצן, על סיפור אהבתם של אלכסנדר פן וחנה רובינא עם שלל דמויות מאותה תקופה (שלונסקי, ביאליק ועוד), כך גם ב'גורודיש' ועוד. מה שמקומם במיוחד בתביעת הסרק הזו היא דווקא העובדה, שהתובעת קיבלה סיוע כספי, נוכח מצוקתה הקשה שנחשפה בכתבתו של עמנואל רוזן ומתוך רצון טוב, ואת המחווה הזו היא הפכה לפתע לעילה משפטית. אין לי כל ספק שהתביעה תידחה".

פרשת האונס בשמרת התרחשה באוגוסט 1988, ובה ביצעה חבורת נערים בני הקיבוץ מעשה אונס בנערה בת 14 וחצי, בת קיבוץ, שנמשך כמה ימים. המקרה והמשפטים שנערכו בעקבותיו בתחילת שנות ה-90 סוקרו רבות בכלי התקשורת. אל בית המשפט המחוזי בחיפה הוגש כתב אישום נגד שמונה נערים, שזוכו מחמת הספק. בעקבות לחץ ציבורי, הגישה המדינה ערעור לבית המשפט העליון נגד ארבעה מהם, ולבסוף הורשעו ונגזר עליהם עונש מאסר.

קדם הדיון למשפט נגד הקאמרי והמחזאית מזי"א יחל בחודש מאי הקרוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב.



''משחקים בחצר האחורית''. הקאמרי: ''מדובר בתביעת סרק חסרת כל יסוד ואף מקוממת''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו