בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נועם שרון וטל רוזנטל מסבירים איך הופכים מערוץ יוטיוב לתוכנית טלוויזיה

לראשונה בישראל סרטונים ביתיים של חובבים, שהצליחו באינטרנט, נהפכים לתוכנית טלוויזיה לילית. שרון ורוזנטל מסבירים איך עברו מהשוליים אל המרכז, בין השאר בעזרת ארטיקים

תגובות

אחד המערכונים שיצרו נועם שרון וטל רוזנטל לתוכנית הטלוויזיה החדשה שלהם מציג את רוזנטל באור לא מחמיא. הוא מתבטל מול הטלוויזיה, אדיש לנזיפות השחקנית שמגלמת את אמו, מתעלם לחלוטין מהפרצופים של "סבתו". אבל תוכן המערכון מעניין פחות מהסיפור מאחוריו. רוזנטל, כך מתברר, מחמיץ פנים מול השיננית של שותפו לכתיבה. הסבתא היא אמה, הלוקיישן - הבית שלה.

לא מדובר בעניין נדיר לצמד רוזנטל-שרון. תוכנית המערכונים החדשה שלהם, "מטר שבעים", שתעלה מחר ברצועת הלילה של ביפ בערוץ 2, כולה אלתור וחובבנות מפותחת. כך הם הצליחו לרתום חברים, בני משפחה, אנשים שפגשו במקרה ולפרקים גם מפורסמים שניאותו להשתתף בתוכנית, לפני שבמסך הטלוויזיה שודר פריים אחד. עוד לפני כן לימדו את עצמם להשתמש בתוכנות עריכה ביתיות ושיכללו כישורים בתוכנות אחרות, ליצירת אפקטים ולשיפור צילום שנעשה ללא תאורה ובתנאים מינימליים. כל זאת עשו במחשב הביתי שלהם.

ביום שישי החומרים האלה יעשו את דרכם ללייט נייט בערוץ 2. בישראל זהו תקדים: מדובר בפעם הראשונה שסרטונים ביתיים, שנוצרו בידי חובבנים, יוצאים מגבולות התוכניות של תרבות הרשת (כמו "צינור לילה" בערוץ 10) ונהפכים בעצמם לתוכן לגיטימי במדיה הישנה.

שרון ורוזנטל, שניהם בני 24 מגבעתיים (רוזנטל הוא בנו של העיתונאי מיקי רוזנטל), עשו מסלול מהיר במיוחד מאנונימיות וחוסר ניסיון לתוכנית טלוויזיה. הם נפגשו לפני כשנה. שרון חזר אז מטיול ארוך בחו"ל עם חומרים שכתב ועבד אצל אביו כצבע. רוזנטל כבר הספיק באותה תקופה לעבוד בתפקיד זוטר ב"ארץ נהדרת" וגם לפתח ולמכור את פורמט התוכנית "סיימון" (תוכנית משימות ששודרה ב"ביפ"). "בשניות הבנו ששנינו רוצים אותו דבר", מספר רוזנטל, "ישר אמרנו 'אינטרנט'".

הבחירה הזאת לא היתה מקרית. המדיום הזה הוא כר חסר גבולות ליוצרים עצמאים, והוא מפתה במיוחד כשלנגד העיניים עומדים מקרים דומים של יזמי רשת: השלישייה האמריקאית "Lonely Island", למשל, שהחלו ליצור קליפים ומערכונים ביתיים בהיותם תלמידי תיכון בקליפורניה וברבות השנים נהפכו לחלק מצוות "סאטרדיי נייט לייב". כעת הקליפים שהם יוצרים נהנים מצפייה של מיליונים ומתקציבים דומים.

שרון ורוזנטל החליטו לעזוב את עבודותיהם ולפתוח ערוץ משלהם - "Too Short for Modelling" ("נמוכים מדי לדגמן") - באתר שיתוף הקבצים יוטיוב. פעם בשבועיים הם מעלים לערוץ מערכון או קליפ. הקליפ הראשון שהעלו, "קלטת לילדים ערסים" (כולל הלהיטים "לאבא שלי יש דוקרן" והלהיט "ערק ערק", לפי הלחן של "ברבאבא"), צבר קרוב לחצי מיליון צפיות. היעד השאפתני שהגדירו - תוכנית טלוויזיה בתוך חצי שנה - הושג. את הכל, מפיתוח דרך כתיבה ועד צילום, בימוי ועריכה, עשו בעצמם ובסיוע חברים.

רוזנטל: "ממש מהר כתבנו שיר וחשבנו שיהיה מצחיק להקליט אותו ולעלות אותו ליוטיוב. בתוך שלושה ימים הקלטנו".

שרון: "נכון שלא היו לנו הכנסות, אבל הבנו שיהיו תוצאות והגדרנו לעצמנו מטרה. הקלטת לילדים ערסים היתה משהו קליל, חצי יום צילום שעשינו אותו בתקציב עתק של 20 שקלים לארטיקים שחילקנו לילדים שהשתתפו בו. עד היום אנחנו מנסים לצאת מהבור התקציבי הזה".

מאין הכסף באמת?

שרון: "הכל היה מימון עצמי. היפה הוא שאנחנו יודעים לעשות בעצמנו דברים שנראים די יוקרתיים".

רוזנטל: "זו אחת הסיבות שלקחו אותנו. אנחנו עושים הכל בעצמנו ובזול".

שרון פונה הצדה לעבר מחשב נייד ומחווה: "זה, פחות או יותר, חדר העריכה שלנו. וזה כל התוכנית שלנו", הוא אומר ומחזיק כונן נייד ופשוט שעליו מדבקה "שווה יותר מזיון".

רוזנטל: "כל התוכנית שלנו נערכה בעצם ככה. בתוכניות אחרות יש בדרך כלל משמרות עריכה. אצלנו הכל היה ביתי. אנחנו גרים במרחק שלוש דקות אחד מהשני וישבנו יום יום. ירדתי בפיג'מה והלכתי אל נועם הביתה, חודשיים שלמים".

יורים לכל הכיוונים

שרון ורוזנטל יושבים עדיין מול אותם שני מחשבים ניידים, אבל הפעם באולפני עריכה מעוצבים, אי שם בדרום תל אביב. הם נראים ומתנהגים בדיוק כפי שאפשר לתאר משמיעת הסיפור שלהם: צעירים ונלהבים, חדורי מוטיבציה ודבקות, נוטים להשלים זה את סיפוריו של זה. הקליפ הראשון, שאותו פשוט העלו לחשבון שלהם בפייסבוק, הכפיל את מספר הצפיות בו בכל כמה שעות. 300 צופים כמה שעות אחרי שהעלו אותו בשעות הבוקר, 600 בערב, ובבוקר שלמחרת, הם אומרים, כבר דובר בכמה אלפים.

שרון: "האינטרנט פתוח ויש יתרון למי שמשחרר חומרים בצורה מסודרת. אתה גורם לקהל שלך להמשיך לבוא. אם הם יודעים שפעם בכמה שבועות עולה משהו מצחיק, הם מצפים לזה, נרשמים לערוץ שלך ואתה יוצר לך איזה מעגל של מעריצים".

יש נושאים שהם הימור בטוח?

רוזנטל: "בטח. ערסים, ערבים, למשל. אבל אנחנו מנסים להגיע לזה מזוויות קצת אחרות".שרון: "דווקא ניסינו לירות לכל הכיוונים וכל פעם לקהל אחר". רוזנטל: "המצאנו להקת בנים ערבים, ה'קסבה בויז'. יש אנשים שלא יודעים אם אנחנו ערבים או לא, יש לנו תגובות מטורפות".

מהר מאוד, הם אומרים, התחילו להגיע הצעות ממפיקים וגופי שידור, אבל "היינו סנובים וסירבנו. לא רצינו לעשות שום דבר שהוא לא אנחנו", מסביר רוזנטל.

השניים הצליחו למעשה לפצח את אחד המכשולים הגדולים ליוצרים צעירים. בזכות הבחירה בעשייה עצמאית באינטרנט היה בידיהם מוצר מוגמר באיכות סבירה ולמעלה מזה. בכך נחסך מהם מסלול הייסורים המוכר לכל יוצר, התלוי בחבירה עם מפיק או גוף שידור. במקרה שלהם, בדיוק כפי שקרה בחו"ל ביוזמות דומות, הם הצליחו לדלג כמה שלבים ולהגיע אל גוף השידור כשבידיהם פיילוט והצלחה מוכחת.

הקשר בינם לבין פרויקט "המעבדה" של ביפ, אז עדיין ערוץ טלוויזיה משדר, נוצר בחודש מאי האחרון. "הם שאלו אותנו אם הם יכולים להשתמש בקליפים שלנו בתוכנית שלהם 'המעבדה'", מספר רוזנטל, "אמרנו להם שאנחנו רוצים לשמור את הקטעים שלנו לתוכנית טלוויזיה ומהר מאוד דברים התגבשו".

שרון: "היו לנו עוד הצעות מחברת הפקה, אבל החלטנו ללכת על ביפ. אמרנו לעצמנו, ביפ זה מקום יציב, קיים כבר כל כך הרבה זמן, ערוץ חזק", הוא אומר ומחייך. בקיץ האחרון נודע שביפ יחדל מלהתקיים כערוץ בהוט - וכך אכן קרה החל מתחילת החודש.

אבל רוזנטל ושרון לא נפגעו מכך. ביפ נהפכה לחברת הפקה שחלק ממוצריה, בהם "מטר שבעים", ישודרו בערוץ 2. התוצאה היא תוכנית מערכונים אקלקטית, המורכבת משמונה עד 14 מערכונים או קליפים קלילים (למשל, הקליפ "בר רפאלי נגעה לי במרפק": "זה אחד הקטעים הראשונים שכתבנו והוא מבוסס על סיפור אמיתי", אומר שרון, "היא נגעה לי במרפק וזה היה רגע מכונן"). מרבית הקטעים חדשים ונכתבו וצולמו במיוחד לטלוויזיה.

לסיפור ההצלחה של שרון ורוזנטל עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על יוצרי טלוויזיה ועל התעשייה הישנה, שקיומה כרוך בעלויות גבוהות באלפי אחוזים מהחלוציות ודלות ההפקה של צמד היוצרים הצעירים. "ההזדמנות היא אדירה", מסכם שרון, "הגענו למצבים שיום לפני הצילום בחצות אנחנו עושים טלפונים כדי למצוא בחורה לסצינה, למשל. אנחנו עובדים הרבה עם לא-שחקנים או עם שחקנים צעירים שלא מתעקשים לקבל כסף". רוזנטל: "הבמאי שלנו הוא חבר וסטודנט שנה א' לקולנוע. בחיים הוא לא היה מגיע לביים תוכנית בערוץ 2 בגיל הזה בצורה אחרת וגם אנחנו".

לערוץ היוטיוב של נועם שרון וטל רוזנטל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו