"אריסטוקרטים" מאת עדנה מזי"א - איפוק ויזואלי וזרקור לשחקנים

מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ

זו הפעם הרביעית שעדנה מזי"א ועמרי ניצן משתפים פעולה, ופעם שלישית זהו מחזה העוסק במשפחה ישראלית בין כאן לשם (אירופה והשמדת יהודיה), מאבק חסר סיכויים בין המרכז והשוליים הדחויים (הממסד והמחתרות, משמאל וימין, האח הדומיננטי והאח הדחוי, ההורים והילדים). המחזה הזה הוא המשכם של "סיפור משפחתי" ו"המורדים" במיפוי הסיפור היהודי-ישראלי-משפחתי, וכמו קודמיו הוא מתרחש בשתי תקופות זמן, בהפרש של כעשרים שנה. אפשר למצוא כאן גם תבניות ארכיטיפיות, גם ענייני מגדר, ויהדות, גם הדים לפוליטיקה והיסטוריה ישראלית; אבל עיקר כוחה של מזי"א הוא בגלגול הסיפור, עיצוב הדמויות וכתיבת הדיאלוג התכליתי, האינטליגנטי והשנון.

וכוחה של הצגה זו - וייחוד עבודתו הבוגרת של ניצן - היא באיפוק הוויזואליה הבימתית ובהפניית הזרקור לשחקנים, שכל אחד מהם משלב בדרכו הייחודית יופי, אינטליגנציה, מעמקי רגש ומיומנות מקצועית. דינה סנדרסון זוכה בפעם הראשונה לגלם דמות שהיא לא רק ילדה סוררת וחיננית (בעיקר בחלק השני) ועידו רוזנברג כאחיה התאום מרשים בגילום דמות בן העשר והשלושים.

הלנה ירלובה חוזרת לבמה, יפה עד להדהים, בתפקיד הדורש ממנה ליצור שלמות מרגעים אפיזודיים, והנוכחות שלה מהפנטת; לימור גולדשטיין יודעת לצקת חיים וחום בדמות האם התומכת בבעלה על חשבון ילדיה, ולחלץ מתחת לזה כשצריך עוצמה של פלדה. גיל פרנק, בתפקיד הקשה ביותר, כי הוא כביכול נושא עליו את עצמת אשמת האטימות מפיק מעצמו קול רווי רגש המעביר את לב הקהל לצדו, ויחזקאל לזרוב (שאחראי גם לתנועה) שבזכות התפקיד המצדיק את הצד התנועתי והנשי של הדמות מצליח להיות משוחרר, משכנע ונוגע ללב.

שבחים רבים צריכים עוד להיאמר על ההצגה ומרכיביה, אך אלה באים לביטוי בעיקר הודות לשחקנים האלה, שהופכים לשעה וארבעים דקות בני משפחתם של הצופים.

התיאטרון הקאמרי מציג "אריסטוקרטים" מאת עדנה מזי"א. תפאורה ותלבושות: אורנה סמורגונסקי. מוזיקה: יוסי בן נון. תאורה: קרן גרנק. בימוי: עמרי ניצן.

"אריסטוקרטים"- דף ההצגה בעכבר העיר אונליין

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ