"הרשת החברתית" - הסרט שמסמן רגע בהיסטוריה

הוא לא סרט גדול במיוחד או שלם במיוחד, אך העובדה שהוא מייצג את הרגע ההיסטורי שבו נוצר הופכת את "הרשת החברתית" לסרט הבולט של 2010

אורי קליין
אורי קליין
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי קליין
אורי קליין

"הרשת החברתית", סרטם של התסריטאי ארון סורקין והבמאי דייוויד פינצ'ר, הוא הסרט האמריקאי הבולט של 2010. אם יתממשו התחזיות שלפיהן הוא יזכה השנה בכל הפרסים הקולנועיים החשובים, כולל פרס האוסקר, זו תהיה זכייה מוצדקת. לא משום ש"הרשת החברתית" הוא סרט גדול במיוחד או שלם במיוחד, אלא מפני שמכל הסרטים האמריקאיים מן השנה החולפת שבהם צפיתי, זה הסרט שמייצג את הרגע ההיסטורי שבו הופק.

הסרט מציג את סיפורו של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, ומתמקד בשני צמתים בקריירה הקצרה שלו, שהפכה אותו למיליארדר בראשית שנות העשרים שלו: זו שבה הוא הגה את הרעיון לייסוד הרשת החברתית וזו שבה הוא נתבע על ידי שני גורמים שונים - חברו הטוב ביותר, אדוארדו סאווארין, שטען שהיה שותף להקמת פייסבוק עד שצוקרברג הגלה אותו מהאימפריה שהקים, והתאומים קמרון וטיילר וינקלווס, שטענו כי צוקרברג גנב מהם את הרעיון להקמת פייסבוק.

כוחו של הסרט נובע מכך שיוצריו השכילו להפוך את סיפורו של צוקרברג גם לדרמה עכשווית ספציפית - וגם לדרמה בעלת נפח נצחי ואף קלאסי. במלים אחרות, יצירתם גם נוגעת ברגע ההיסטורי שהיא מתרחשת בו - וגם הופכת את הרגע הזה למייצג של הדרמה האנושית בכללותה; זו המתהווה מיסודות של שאפתנות וקנאה, מתח אתני ומעמדי וגם תסכול מיני.

באמצעות סיפורו הפרטי של צוקרברג מציג התסריט האינטליגנטי של סורקין, שזכה למימוש מיומן על ידי פינצ'ר וצוות שחקנים מצוין, את סיפורו של כל גיבור קולנועי שראינו אי פעם הסובל מרגשי נחיתות בשל מוצאו, מתוסכל בגלל כישלונותיו הרומנטיים ומטפס לפסגה בכל דרך אפשרית; שם הוא מוצא את עצמו בודד בצמרת, לכוד במציאות שיש לה ממד מזויף ואף שקרי. זו הדרמה האמריקאית הקלאסית, שיוצרי הסרט הקנו לה נפח עכשווי מבלי שתאבד לה מהותה המסורתית.

מכיוון שפייסבוק ברא את החברות כמושג וירטואלי, ובכך שינה את המציאות שאנו חיים בה, עלילת "הרשת החברתית" מתמקדת במושג חברות, גם כדי להתעמת עם ההיבט הווירטואלי של המושג כפי שנוצר כיום וגם כדי לשחזר את משמעותו המקורית הנעוצה בבסיס יחסי האנוש. הדואליות הזאת משתלבת בדואליות הכללית המאפיינת את הסרט והיא שהופכת אותו ליצירה שהיא נכונה לזמנה - ובה בעת ניצבת מעבר לזמנה.

הסיבה היחידה לכך ש"הרשת החברתית" עלול שלא להיבחר לסרט השנה בטקסי הפרסים הרבים שיתקיימו בשבועות הקרובים היא שתיווצר איזושהי רתיעה מצוקרברג (שנבחר לאיש השנה על ידי השבועון "טיים") ומפייסבוק ומכל מה שהם מייצגים בעולמנו המשתנה במהירות רבה כל כך. בוחרי האקדמיה שמחלקת את פרסי האוסקר נחשבים לגוף שמרני, והם עלולים לחשוב שהכרה ב"הרשת החברתית" היא הכרה בצוקרברג ובפועלו.

אם כך יקרה, ומסרטם של פינצ'ר וסורקין תישלל התהילה שהוא ראוי לה לטובת סרט רלוונטי פחות לתקופתנו, זו תהיה החמצה מצערת. אם נותרה לפרס האוסקר איזושהי משמעות במציאות הקולנועית העכשווית, הרי היא מתקיימת כאשר הבחירה נוגעת במרכז העצבים של החברה שמפיקה את הסרטים וצורכת אותם. לעתים קרובות מחמיצים בוחרי האקדמיה את ההזדמנות לעשות זאת. הפעם, הבחירה ב"הרשת החברתית" תהיה הבחירה הנכונה.

"הרשת החברתית" - דף הסרט בעכבר העיר אונליין

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ