בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המעצבת ההולנדית קיקי ון אייק על חשיבות עבודת היד

ון אייק, שמבקרת עתה בישראל מתוקף תפקידה כיו"ר פרס אנדי, מסבירה מקומה של עבודת היד דווקא בתקופה של התפתחויות טכנולוגיות

תגובות

בתערוכה שננעלה בתחילת החודש בגלריה ויוויד שברוטרדם הציגה המעצבת ההולנדית קיקי ון אייק אובייקטים שהיא מכנה "מסגרות צפות": חפצים כמו שעון, פמוט או מנורות העשויים מקרמיקה לבנה ונתמכים בקונסטרוקציות שמורכבות מחוטי נחושת מוזהבים. "המסגרות הצפות שלי הן משפחה של חפצים שמראים רק את השלד של מה שהם עשויים להיות", אומרת ואן אייק בשיחה בדואר אלקטרוני. "החפצים מתקיימים בין התפקיד לבין המציאות. הם שקופים מאוד ונדמה שהם צפים באוויר וכמעט נספגים בתוך הסביבה. המבנה נראה קצת כמו רישומי דיו קטנים שאני יוצרת; כמו קו או רישום לא סופי".

"המסגרות הצפות" מצטיינות באסתטיקה המוקפדת שמאפיינת את העיצובים של ון אייק מאז שסיימה בהצטיינות את לימודי העיצוב באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, הולנד. ואן אייק, ילידת 1978, עוסקת במגוון תחומי העיצוב ובהם טקסטיל, תכשיטים ורהיטים. עבודותיה מוצגות במגוון של אוספים, גלריות ומוזיאונים ברחבי העולם.

אף שמקובל לשייך את עבודותיה לזרם של דיזיין-ארט, היא לא מבחינה בין עיצוב לאמנות ומאמינה שמדובר בעבודות שיחזיקו מעמד גם מעבר לאופנה חולפת כזו או אחרת: "ההבחנה בין עיצוב לאמנות לא מעניינת אותי. המטרה שלי היא לייצר מוצרים בעלי ייחוד שיחזיקו מעמד לאורך זמן, בזכות התכונות האוטונומיות, האישיות והבלעדיות שלהם".

העבודה שלך אסתטית מאוד ולפעמים לא שימושית במיוחד. מאין זה נובע? האם הדבר קשור לזירת העיצוב ההולנדית העכשווית?

"אני חושבת שמשיכה אסתטית לעיצוב מסוים גורמת לאנשים להתקרב אליו ולהתעניין בו. חפץ צריך להיות חזק ולדבר בעד עצמו, לספר סיפור, שיכול להיות שונה בין אדם לאדם".

בימים אלה מבקרת ון אייק בישראל מתוקף תפקידה כיו"ר חבר השופטים של פרס אנדי לאמנויות עכשוויות, שמוענק לאמן ישראלי מצטיין בתחום הקרמיקה, הצורפות, הטקסטיל או הזכוכית. לזוכה מוענקים פרס כספי של 50 אלף שקלים, תערוכה בליווי קטלוג במוזיאון תל אביב לאמנות, ושתיים מעבודותיו נרכשות בעבור מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל בירושלים. היום תרצה ון אייק במוזיאון תל אביב על ערכו של הייצור הידני-יחידני. היא תתייחס לעבודתה האישית בסטודיו, לעבודותיה המסחריות ולעבודותיהם של אמנים נבחרים.

ון אייק סבורה שדווקא בעידן הטכנולוגי הנוכחי יש חשיבות מכרעת לעבודת היד. "עולם העיצוב השתנה מאוד בעקבות המשבר הכלכלי", היא אומרת. "עכשיו כולם רציניים יותר בבחירת הדרך, בהחלטה אילו מוצרים להוציא לאוויר העולם ובאיזה מחיר. פריטים שנעשו ביד הם אישיים יותר, אפשר לראות את האהבה, את הזמן ואת האכפתיות שהושקעו בהם. הרבה פעמים חסרה לנו אכפתיות - כלפי הסביבה, כלפי המוצרים שאנחנו משתמשים בהם וגם כלפי אנשים. החברה שלנו נעשתה אינדיבידואליסטית יותר ויותר, ואנחנו עדיין לא יודעים איך להתמודד עם זה בדרך בריאה. אני חושבת שמגע אישי נחוץ כדי לחיות יחד בדרך מכבדת. וזו אחת הסיבות שחשוב מאוד שהאומנויות ימשיכו לחיות במאה הנוכחית, כי יש בהן חופש, אבל יש בהן גם כבוד לכישורים ומסורות ספציפיים".

מה הדבר החשוב לך ביותר בתהליך העיצוב?

"לעבוד עוד ועוד עד שאהיה מרוצה. כשאני יכולה להפתיע את עצמי בסוף התהליך, זה בעיני סימן שהצלחתי. במלים אחרות, להשתחרר משיטות העיצוב הקיימות שלי ולמצוא משהו מפתיע. ומשהו שמעורר כבוד לסביבה שלנו".

מה החומר האהוב עלייך במיוחד?

"כל חומר שיש לו תחושה של כנות וטוהר. חומרים שאני יכולה להשתמש בהם בדרך מוחשית".

מה מעורר בך התרגשות?

"דברים חדשים שקודם לכן לא התנסיתי בהם; מדינות חדשות, תרבות חדשה, 'טבע' חדש, אוכל חדש, שילובי צבעים חדשים, מוסיקה חדשה, דברים אישיים, דברים מהלב שנעשים באכפתיות. לדוגמה, לאחרונה אני מתעניינת מאוד באמנות עממית, שהיא אמנם לא ממש עיצוב, אבל היא טהורה, כנה ונפלאה".



קיקי ון אייק. ''המטרה שלי היא לייצר מוצרים בעלי ייחוד שיחזיקו מעמד לאורך זמן, בזכות התכונות האוטונומיות, האישיות והבלעדיות שלהם''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו