בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יופי | הבשמים שלא כבשו את ההמונים ב-2010

השנה החולפת בשוק הבשמים הוכיחה שבלי ניחוח ייחודי ואריזה מעניינת, גם חתימה של ביונסה אינה מבטיחה מכירות

תגובות

אילו בשמים חדשים כבשו את ההמונים ב-2010? המתמודדים המובילים בתחום בשמי הנשים שהושקו בשנה שעברה, על פי חברת סקרי השוק אן-פי-די, היו "גוצ'י גילטי", בעל האריזה המוזהבת והניחוח הפירותי מעורר התיאבון; ו"שאנס או טונדר", בושם המשך בריח פרחים מתקתק ל"שאנס" המקורי. הגברים העדיפו את "בלו" של שאנל ואת אוסף ארבעת הבשמים "ביג פוני" של ראלף לורן, בבקבוקים בעלי מספרים צבעוניים.

הנתונים השנתיים הסופיים של אן-פי-די יתפרסמו רק בעוד כמה שבועות, אך קארן גרנט, סמנכ"לית מדור היופי של החברה, מעזה לקוות ל"שנה שטוחה לפחות", דבר שפירושו יהיה שיפור, לדבריה, מאחר שמאז 2001 "הבשמים במגמת ירידה, פחות או יותר, חוץ מכמה שנים שהצליחו עם בשמים של סלבריטאים".

ואף על פי כן, בושם מעצבים עדיין נחשב למתנת החגים האולטימטיבית, משום שהוא נתפש כדרך להעניק ליקירינו ניחוח יוקרה של מותגי צמרת במחיר שלא ירושש אותנו. "בלו דה שאנל", שהושק בסתיו, היה לא רק הבושם הנמכר ביותר בבלומינגדיילס לקראת חג המולד, אלא ההשקה הגדולה ביותר ברשת אי פעם בתחום הבשמים לגברים, מדווח האוורד קרייצמן, סמנכ"ל הממונה על מחלקת הקוסמטיקה והבשמים. במקרים רבים בושם קורץ לפלח שוק של גיל מסוים, אך "בלו" בולט ב"בסיס רחב מאוד של משיכה", אומר קרייצמן. "אתה יכול לתת אותו לבנך המתבגר ואתה יכול לתת אותו לאבא שלך".

להיטי חג אחרים ממחלקת הגברים של בלומינגדיילס כוללים את "באנג" של מארק ג'ייקובס ואת "מן" של בולגרי. מן הניחוחות לנשים, "גוצ'י גילטי", "אקווה די ג'יויה" של ג'ורג'ו ארמני ו"בל ד'אופיום" של איב סן לורן נחטפו במהירות.

ועם זאת, חלפו הימים שבהם בושם מצליח אחד שלט בכיפה, כמו בתקופה שבה כולם היו מקובעים על "פויזן" של כריסטיאן דיור בשנות ה-80 או על "אופיום" של איב סן לורן בשנות ה-70. "כולם ניסו להשתמש בבשמים האלה", אומרת בטינה אוניל, הסמנכ"לית לענייני קוסמטיקה ובשמים בברניס ניו יורק. "אבל בסופו של דבר מבינים שלא לכולם זה מתאים".

השוק הרווי גם סייע לחסל את הבשמים המצליחים הישנים. בכל שנה מאז שנת 2000 באו לעולם יותר בשמים מאשר בשני העשורים שמ-1970 עד 1989 על פי נתוני אן-פי-די. פעם היה די לקשר בושם לסלבריטי מסוים כדי להשיג להיט (למשל "אנפורגיוובל" של שון ג'ון מ-2006), אבל עכשיו "צריך לעשות יותר, יותר שיווק, יותר אריזות מעניינות, כדי להשיג תשומת לב ונראות", אומרת גרנט מאן-פי-די. אפילו "היט" של ביונסה לא נכלל ב-20 הבשמים הנמכרים ביותר לנשים בחנויות הכלבו, היא אומרת.

יתרה מזאת, כיום שפע אוהבי בשמים רוצים לבטא את ייחודם בניחוחות שקשה למצוא, אומרת אוניל. "אנשים משכילים יותר, ונשים במיוחד, אינם רוצים להשתמש בבושם שיש לכולם", היא אומרת. למרות מחירו הגבוה, 300 דולר למאה מיליליטר, בושם חדש של פרדריק מאלה, "פורטרט אוף א ליידי", המכיל רמזים לתבלינים ותמצית ורדים טורקית, נמכר היטב בברניס ובאדס דה ונוסטאס, בוטיק בשמים בווסט וילג', שבעליו, רוברט גרסטנר, מחזיק בשמים נדירים כדרך להביע עליונות על בשמים בשיווק המוני. "אנחנו אינדיבידואליסטים, אנחנו רוצים לגלות דברים", אומר גרסטנר, "ואנחנו מוכנים לשלם כסף תמורת איכות".

"זה היה חג מולד משונה", אומרת לוריס ראהמה, מייסדת 9 .Bond No, החברה המייצרת בשמים בהשראת שכונות בניו יורק. אנשים "התפנקו בבשמים יקרים לעצמם, אבל כמתנות אף פעם לא מכרנו כל כך הרבה בשמים קטנים, כמו בקבוקי ה-50 מיליליטר". כמה מבקבוקי המהדורות המוגבלות - כגון האמפורה של שנדליר, המלאה ב-1.2 ליטר של אחד מ-43 הבשמים שלהם - אזלו, אף שמחיריהם נעו בין 2,500 דולר ל-3,500 דולר לבקבוק.

ומה מצפה לנו ב-2011? האוד (Oud), מרכיב המזכיר ריח של יער, ימשיך את נדידתו אל הזרם המרכזי. ב-2007 כלל אוסף הפרייבט בלנד של טום פורד את "Oud Wood" (אוד יער). עוד צפויים להגיע שלישיית הבשמים של דייוויד יורמן, קולקציית אסנס - דליקט, פרש ואקזוטיק, כל אחד ב-85 דולר ל-100 מיליליטר, והם יימכרו באופן בלעדי בבלומינגיילס בחודש פברואר, כ"פלאנקר" (flanker, כפי שמכונים מותגי המשך בעסקי הבשמים) של "דייזי" של מארק ג'ייקובס, ושמו "או סו פרש".

קארן דובין, מנהלת "שיפאפלוזה", המארגנת אירועים לחובבי בשמים, חוזה שאמברוקס, מולקולת ענבר בריח מושק, המצויה ב"M/Mink" וב"13 Another" של לה לאבו, יהיה "המרכיב החדש" בבשמי נישה. דובין, שהחברה שלה מונה מאות אלפי חברים מכל העולם, צופה גם קאמבק לניחוחות הטאלק - ובראשם "Love, Chloe" של בית האופנה הצרפתי קלואי, המכיל מה שהיא מכנה "צעיף אבק" מהמרכיב הליוטרופ (צמח עוקץ העקרב).

מי שירצה להבטיח לעצמו מתנה בלעדית להניח תחת העץ בשנה הבאה, יכול לשקול את "Three AsFour", בושם של הבוטיק הפאריסאי קולט הקרוי על שם בית האופנה, יוחזר לשוק בקיץ ב"אדס דה ונוסטס" בנוסחה שונה מעט, המכילה שלושה מרכיבים מן המקור: העשב וטיבר, ג'ינג'ר ואיריס. רק 1,000 בקבוקים יוצעו למכירה בשלב ההתחלתי.



איור: אילה טל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו