בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אנשי הנסיבות: על אלבום האוסף של שון ריידר, סולנה לשעבר של "האפי מאנדייז"

לא ייאמן ששון ריידר חי כמו כלב בדירה עלובה בזמן שג'סטין ביבר גורף מיליונים. אלבום האוסף של סולנה לשעבר של "האפי מאנדייז" הוא הזדמנות לשנות את המשוואה הזו

תגובות

אם שון ריידר מוציא אלבום אוסף חדש, סימן שהוא שוב זקוק לכסף. למי שחושב כי הקביעה הזאת נחרצת מדי, כדאי להעיף מבט ברשימת המשתתפים של העונה האחרונה בתוכנית הריאליטי, "תוציאו אותי מכאן, אני סלבריטאי", שבה הגיע ריידר לשלישיית הגמר. הפעם הקודמת שבה הוא נשק לקו העוני היתה בתחילת העשור הקודם. חייו העלובים, המטונפים והמדכאים של סולן "האפי מאנדייז" ו"בלאק גרייפ" תועדו על ידי בי-בי-סי ב-"Shaun Ryder - The Ecstasy and the Agony", סרט שנראה כמו עלילה קן לואצ'ית טיפוסית על אודות תנאי המחיה הקשים של מעמד הפועלים, אבל עם גיבור ששיירי האנושיות והקוהרנטיות בו מזכירים שפעם היה מלך העולם.

מה שעצוב במיוחד ב"דה אגוני אנד דה אקסטזי" היה זמן ההתרחשות שלו; אחרי הקאמבק שהגיע בעקבות "אנשי המסיבות" - הסרט על טוני וילסון וחברת התקליטים פקטורי, שבמקור נקרא "24 Hour Party People" על שם שיר של "האפי מאנדייז" - והיה אמור להחזיר את ריידר לרווחה כלכלית.

אלא שריידר נאלץ לשאת בעול התנהגות העבר הקפריזית, הנרקוטית והפזרנית שלו ולשלם כל סנט שנכנס לו לחשבון הבנק לנושים. זו הסיבה שהוא חי בדלות עם בת זוגו ובנם בפרבר מנצ'סטרי - בצמוד לחברו ושותפו הוותיק Bez (שזכה בתוכנית "האח הגדול: מפורסמים" הבריטית) ומתקיים משילוב של שייק פירות, וודקה, מריחואנה, ואליום וטבליות נגד צרבת שהוא בולע בחפיסות שלמות. ריידר הוא ג'אנקי אמיתי. כזה שלעולם לא באמת ייגמל, יתנקה וישתקם, אלא ימשיך בחיפוש אחר המנה הבאה.

הסמים היו החומר שממנו הזדקקה ההשראה ואלה שפוררו הקריירה והפכו אותו למת מהלך. חיי הדלות שלו הם האנטיתזה להרואיות שמשתקפת מדמות המראה שלו ב"אנשי המסיבות", איאן קרטיס. עד היום, כשמעריצים מבכים את מותו של קרטיס, הם מצרים על כך שהתאבד רגע לפני סיבוב ההופעות הגדול בארצות הברית לפני ש"ג'וי דיוויז'ן" זכתה להצלחה ממשית. הם לא מביאים בחשבון שקרטיס היה באותה מידה יכול לגמור כמו ריידר.

אבל ריידר, גם כשהוא נזקק לעזרה סיעודית, הוא סופרסטאר שהכריזמה שלו לא קהתה בעקבות השימוש המצטבר. כשהוא עולה על הבמה ומתחיל לירות את השורות האסוציאטיביות-הדוניסטיות שהגה בזמן שישב מסטול מול הטלוויזיה, הוא חוזר להיות גיבור מעמד הפועלים הדלוקים שהיה במועדון "הסיינדה". "Shaun William Ryder, XXX Thirty Years of Bellyaching", האוסף החדש של ריידר, הוא הזדמנות לכלל הציבור להירתם לטובת אחד הגיבורים הטרגיים של הרוקנרול. הוא כולל את השירים ההכרחיים של "האפי מאנדייז" ו"בלאק גרייפ" - "Hallelujah", "Loose Fit", "In the Name of the Father" - ועל הדרך מוכיח ש"Yes, Please", האלבום שהוביל לסגירת "פקטורי" ולפירוק ה"מאנדייז", לא היה קטסטרופלי כמו המוניטין שיצאו לו.

חבל שלא נכנסו לאוסף כמה שירים מאלבום הסולו הנשכח והמבריק שריידר הוציא ב-2003 "Amateur Night at the Big Top" ויום אחד עוד יתגלה כקלאסיקה, אבל זו גחמה פרטית. יש כאן סיכום מדויק, מתומצת ומהנה של קריירה עמוסה בנפלאות שכולה יחסים מורכבים - לעתים מפרים לעתים מעורערים - בין מוסיקה לסמים. לא ייאמן שמי שהעניק לעולם את "Kinky Afro", "Wrote for Luck" וכיכב ב"Dare" של "גורילאז" חי כמו כלב - גם אחרי קאמבק חלקי של "האפי מאנדייז" - בזמן שג'סטין ביבר בדרך למיליארד הראשון.

קנו את האלבום החדש לא בשביל לשנות את המשוואה הזו. קנו אותו בשביל הנשמה. *

שון ריידר - "Shaun William Ryder, XXX Thirty Years of Bellyaching" (Rhino)



ריידר. יחסים מורכבים בין מוסיקה לסמים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו