בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סכסוך חריף בין דני קרוון לעיריית ברלין על הקמת האנדרטה לצוענים

בגרמניה טוענים כי קרוון מרבה לדרוש שינויים בפרויקט כדי שיוכל לבקש שכר והחזרי הוצאות גבוהים יותר

תגובות

סכסוך חריף נגלע בין האמן הישראלי דני קרוון לבין עיריית ברלין והרשויות בגרמניה על רקע בניית אנדרטה לזכר הצוענים שהושמדו בשואה. שיאו של הסכסוך היה בכתבה שהתפרסמה בשבועון הגרמני "דר שפיגל", שבה הובאו ציטוטים של גורמים גרמנים רשמיים נגד האמן הישראלי. הבכירים צוטטו כאומרים שקרוון מרבה לדרוש שינויים בפרויקט כדי שיוכל לבקש שכר והחזרי הוצאות גבוהים יותר.

קרוון הוזמן לפני כעשור להקים את האנדרטה, מול בניין הרייכסטאג בבירת גרמניה. תהליך העבודה התארך מעבר לזמן המשוער, והתקשורת בין הרשויות לאמן הידרדרה והלכה. בכתבה בדר שפיגל בחר גורם רשמי למסור פרטים על ההסכמה בין הרשויות לקרוון בדבר החזרי הוצאות. הגורם אמר שסוכם עם קרוון שיקבל החזר הוצאות בעבור עשר נסיעות לגרמניה, אך קרוון דרש החזר גבוה יותר. הגורם הרשמי אף התרעם באוזני כתב השבועון שקרוון דרש החזר בעבור ארוחה של אורחיו.

בשיחה עם "הארץ" רמז אתמול קרוון שהדברים שאמרו הגורמים הרשמיים לדר שפיגל היו העלו ריח רע של אנטישמיות. קרוון טוען שלא ביקש דבר מעבר למה שנחתם בחוזה אתו בשקלול העובדה שהעבודה התארכה. לדבריו, התארכות העבודה נעוצה בשורה של ליקויים ובביצוע חובבני, ואינה קשורה בו כלל וכלל. הוא הוסיף כי כתבה מסוג זה יכולה היתה להתפרסם בגרמניה בתקופות החשוכות ביותר שלה.

האנדרטה המדוברת היא בריכת מים שבמרכזה מוצב אבן משולשת ובלבה פרח. פעם ביום, בריטואל קבוע, אמור המשולש לרדת אל מתחת לפני הקרקע, ולחזור מעלה עם פרח חדש. לדברי קרוון, עיריית ברלין שכרה קבלן ביצוע לפרויקט שהשתמש בחומרים זולים שהעלו חלודה. "הגימורים לא מדויקים והעבודה אינה מקצועית, והיצירה נפגעת באופן משמעותי", טוען האמן.

עורך דינו של קרוון אמר לדר שפיגל: "כמה מרחק מהתכנון האמן צריך לסבול? ההתנהלות הגרמנית בירוקרטית וחשדנית, וזו אינה הדרך לברוא יצירת אמנות. החומרים מעלים חלודה והיצירה אינה דומה לתכנון המקורי".

קרוון (80) אמר אמש ל"הארץ" כי מעולם לא נתקל "ביחס כזה מול רשויות". לטענתו, היחס המכפיר לעבודת האמנות שלו עולה מתוך זלזול לצוענים והמעטה בערכם. קרוון מספר כי לאמן שיצר את האנדרטה לשואה בברלין הוכנו 40 דגמים לפני שנבחר הדגם הסופי. במקרה הזה התאפשר לקרוון, לדבריו, להכין דגם אחד בלבד.



קרוון. רמז שדברי הגורמים הרשמיים העלו ריח של אנטישמיות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו