בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה | צלילים על צבעים

הזיקה בין האימפרסיוניזם במוסיקה ובאמנות הפלסטית עומדת במרכז הקונצרט של התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה

תגובות

אימפרסיוניזם (דביסי וראוול), ניאו-קלאסיקה (רספיגי), מוסורגסקי - זה התפריט של קונצרט מאלף זה, בניצוחו של אורח מרומניה, כריסטיאן אורושאנו. עזרה על ידו הפסנתרנית המוסיקולוגית אירנה פרידלנד בעמדת מנחה ומסבירה. פרידלנד ניסתה להצביע על הזיקה בין המוסיקה של מוריס ראוול ובין ציורים אימפרסיוניסטיים מתקופתו, ואחר כך סיפרה על הקשר בין "תמונות בתערוכה" של מוסורגסקי ובין מה שהוצג באותה תערוכה מסוימת שאליה התייחס ב"תמונות" שלו.

לדברי פרידלנד, אין ספק שקיימים מרכיבים מהותיים משותפים במוסיקה האימפרסיוניסטית (דביסי וראוול) ובציור האימפרסיוניסטי (קלוד מונה, למשל). הדוגמה שהביאה: טשטוש קווים אופייני בציור (שהרי הצייר האימפרסיוניסטי תופס רגע חולף, במהירות), והמשורר בודלר כתב כי "אמנות מוגדרת ומוחשית היא חילול השם", ובדומה - טשטוש הרמוני במוסיקה. ההסבר בנקודה זו היה כוללני, ספק אם שיעור ניכר מהקהל הבין מהו "טשטוש הרמוני". אך העיקר הוא שמלחינים וגם משוררים וציירים הכריזו והעידו על השראה הדדית ועל זיקה חזקה.

פרידלנד (בהגזמת מה אפשר לומר שגם לצבע הקול העדין שלה היתה תרומה מוסיקלית לאירוע) הזכירה כי לימים האמין קנדינסקי שצבע הצליל של חצוצרה הוא צהוב, ואף הצמיד צבעים ספציפיים לכלים רבים אחרים, למעט פסנתר (שבצליליו גלומה כביכול קשת הצבעים כולה). והרי עוד את"א הופמן הרומנטיקן כתב כי "בגוון מוצאים מלודיה, הרמוניה וקונטרפונקט".

אבל מעל לכל העיונים האלה חגג כביכול הקונצרט את ניצחון המוסיקה על האמנות הפלסטית; הצלילים (ואודה כי זו עמדה סובייקטיבית לגמרי) הביסו את הציורים שהוקרנו בנלווה להם והדבר בלט במיוחד בחלק השני של הקונצרט, שבו בוצעו "תמונות בתערוכה" של מוסורגסקי (בתזמור חדש ומעניין לתזמורת קאמרית, שערך אריה לבנון). פרילנד עצמה דאגה להצטדק בשם הצייר ויקטור הרטמן, ידידו של מוסורגסקי שכתב את היצירה כמין מחווה לעבודותיו של חברו, ואמרה כי כל מי שרואה את הציורים ששרדו מאותה תערוכה מתאכזב, שהרי ברור מיד שאין הם שקולים ולו במשהו למוסיקה הכבירה שנוצרה לכבודם.

התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה הוכיחה בקטעים רבים של האירוע כי בידה להפיק צלילים ערבים, עדינים, ולא רק להדהים בפורטיסימי. אולי יש לייחס זאת להשפעתו של המנצח האורח. עם זאת, שלא במישור הצליל עצמו, הובלתו של אורושאנו (היינו דרכו באינטרפרציה) לא נתפשה אצלי כמעניינת במיוחד.

תוכנית זו של התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה חוזרת הערב במוזיאון תל אביב, ביום חמישי בעין השופט ובמוצאי שבת בגבעת ברנר.

התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה. מנצח: כריסטיאן אורושאנו. מנחה: אירנה פרידלנד. סולנית: נגנית הנבל ג'ולי בונצל. תיאטרון גבעתיים, 15.1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו