בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הכינו את המניפות: אופנת הבורלסק הגיעה לישראל

אופנת הבורלסק, מופע חשפנות אמנותי, חודרת לישראל. בעוד כשבועיים יעלה הסרט "בורלסק", בכיכובה של כריסטינה אגילרה, שיגרום בוודאי להרחבת התופעה. בינתיים הקהל המקומי לומד להתייחס לעירום בנימוס

תגובות

דפנה בר-אל מסדרת נרות נשמה על הרצפה בחצי גורן כדי לסמן את הבמה. השעה אחת וחצי בלילה, והיא מוקפת בקהל הטיפוסי של מועדון הסאדו-מאזו הדאנג'ן בתל אביב. הקהל מעסיק את עצמו עד לתחילת ההופעה: גבר כורע ברך ומלקק לאשה שמולו את המגפיים; גבר אחר מתהלך כטווס בתחתוני טנגה משובצים אבנים טובות; שני גברים עומדים מעבר לרשת של סורגים ולא מחליפים מלה. מלכות ועבדים - כולם מוכנים למופע המרכזי, בורלסק (מופע חשפנות אמנותי, שהיה פופולרי בתקופה הוויקטוריאנית. שמו נגזר מהמושג בורלסקה, יצירה ספרותית קומית המבוססת על ניגודים).

בר-אל אינה נערת דאנג'ן קלאסית, אך נראה שהיא מתחברת לקהל הקבוע. היא לובשת מחוך, ביריות וגרבונים, שולחת חיוכים חתוליים לכל הצדדים ומניחה לידה את גולת הכותרת של המופע, מניפה ענקית שהכינה לבדה - הסמל של נערות הבורלסק. מישהו צועק: 'חלאס עם הנוצות, זה מופע חשפנות', לאחר שמשתיקים אותו בר-אל נכנסת לחבית מקושטת במגזרות נייר בצורת עשב. הופעת הבורלסק שעליה עמלה במשך חודשים מתחילה.

מלכיאלה בן שבת (מימין) ודפנה בר-אל במופע בורלסק. תצלום: דניאל צ'צ'יק

מהרמקול בוקעת מוסיקה רועשת וקצבית. חברתה של בר-אל, מלכיאלה בן-שבת, יוצאת מהקהל בדמות מכשפה בכובע צילינדר שחור, נעלי עקב גבוהות וגרבוני רשת שחורים. היא דוחפת את הנוכחים, שועטת לכיוון חברתה ויוצאת בריקוד כדי "לכשף" את חברתה. לאחר שבן-שבת שותה שיקוי מורעל מתהפכים התפקידים: היא נשלטת על ידי בר-אל, נרדמת בעמידה ומטופפת במעגלים על קצות האצבעות. בן-שבת מסתירה את גבה במניפות, ואז פותחת אותן ומסתובבת - עירומה למחצה, כשרק לבבות אדומים מסתירים את פטמותיה. גם בר-אל נותרת ללא חזייה, בפטמות מוסתרות. המופע נגמר. הקהל מוחה, אבל זה טיבו של הבורלסק - קצר ומעורר.

"רבים לא יסכימו אתנו, אך אנחנו רואות בבורלסק ריקוד פמיניסטי", אומרת בר-אל. "אני לא מתלבשת כמו גבר ומנסה לטשטש את המיניות שלי. אני אשה שמצהירה: זו המיניות שלי, אני אעלה על הבמה ואעשה מה שבא לי. בניגוד לחשפנית, המופע מוסיף להערכה העצמית שלי וגורם לי להרגיש יפה וסקסית. חוץ מזה, חשפניות מרוויחות המון כסף, ואילו אנחנו משקיעות כסף במופע".

הרקדנית והאקרובטית אמילי האודי (הידועה בשם הבמה אמילי קייג') פועלת במרץ לקידום הבורלסק בישראל, דרך הכשרת רקדניות וניסיון לעורר עניין בסגנון. "בארץ אין עדיין סצינת בורלסק, כי אין היסטוריה של קרקסים. בורלסק הגיע מהקרקסים הנודדים של סוף המאה ה-19", היא אומרת. "זה מופע ריקוד סאטירי, המכיל תיאטרון עם נארטיב ודמויות. הוא מאוד סקסי ומגרה, אך לא פורנוגרפי".

לאחר סיבוב הופעות בקרקסים בעולם לצד בעלה הפקיר, סיימון האודי (קפטן האודי), המתפרנס משכיבה על מיטות מסמרים ודריכה על זכוכיות - אמילי האודי החליטה להקדיש את עצמה לבורלסק בישראל. בשלב הראשון יזמה סדנת בורלסק, המלמדת נשים את רזי האמנות: התלבושות, בניית המופע, האיפור, התנועה וגם איפה למצוא את מניפת הנוצות המוצלחת ביותר. בהמשך אירגנה מופעי בורלסק, כדי שלבוגרות הסדנה תהיה במה להופיע עליה.

תצלום: דניאל צ'צ'יק

איך מגיבים הגברים הישראלים למופעים?

האודי: "חששתי שגברים יתקרבו לבמה ויציקו לבנות. לפני המופע הראשון אחת הרקדניות הסבירה לקהל מה זה בורלסק, ולאחר מכן בעלי הסביר לקהל איך להגיב למופע: 'כשהן יורידו את המחוך, אתם תמחאו כפיים', וכך היה. הבנות עלו על הבמה, הופיעו, התפשטו וזכו למחיאות כפיים מטורפות. הקהל הישראלי הגיב כמו בחו"ל. מה שגרם לנו להבין שישראל מוכנה לבורלסק".

לדבריה, "מסוף שנות ה-90 הבורלסק חזר לעולם בגדול, כמעט בכל עיר גדולה בחו"ל יש פסטיבל בורלסק ומועדונים המציגים מופעי בורלסק מדי לילה. אידיאל היופי בבורלסק שונה לגמרי מזה המוצג בשבועוני האופנה. לנשים אין ממדים או מראה מסוימים. לבמה עולות גם נשים עגלגלות ונמוכות".

עם זאת, אמנית הבורלסק המפורסמת בעולם כיום היא דיטה פון טיז האמריקאית, אשתו לשעבר של הזמר מרלין מנסון - ולה גזרה מושלמת. היא מעידה על עצמה כי היא מחזירה את ה"טיז" ל"סטריפטיז" ואף כתבה ספר על אמנות הבורלסק. "היא באמת מהממת, עם שדיים גדולים מפלסטיק", אומרת האודי, "אבל צריך לתת את הדעת גם לרקדנית הבורלסק מס' 2 בעולם, דירטי מרטיני, השוקלת כ-120 ק"ג".

סצינת הבורלסק הישראלית תזכה בוודאי לחשיפה בעקבות הסרט "בורלסק", שיעלה בישראל ב-3 בפברואר. כריסטינה אגילרה מככבת לראשונה בסרט קולנוע בתפקיד נערה מעיירה אמריקאית קטנה, המגיעה ללוס אנג'לס ומתחילה לעבוד כמלצרית במועדון הבורלסק הגווע של טס (שר). אבל כל רצונה הוא להופיע ולהיות לכוכבת - שאיפה שמתגשמת כמובן, בענק.

"אני לא מוכנה לראות אפילו את הקדימון לסרט", מצהירה בר-אל. "זה נשמע כמו סרט מגעיל. העלילה נראית לי צפויה וממוסחרת". האודי חושבת אחרת: "לפי הקדימון הוא נראה אחלה", היא אומרת. "אבל בקהילת הבורלסק הבינלאומית יש הרבה ביקורת עליו. למיטב הבנתי, הסרט מציג את רקדניות הבורלסק כנערות שרוקדות קאן-קאן. זה רק פן אחד וקטן של הבורלסק".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו