בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוסיקה קלאסית

תגובות

המלצת השבוע

התפקידים הגדולים של חיי, עם פלסידו דומינגו

ארטה, שני, 23:50

"טסטה די טנורה" - ראש טנור, באיטלקית - הוא שם גנאי באיטליה למישהו, איך לומר, שהוא לא כל כך חכם. מנין צץ הדימוי הזה קשה לדעת, אולי מההשערה - האם יש לה סימוכין במחקר אמפירי? - שההדהוד העצום בגולגולת של הטנורים פוגם באיי-קיו שלהם. פלסידו דומינגו לא מציית לדעה הקדומה הזאת: ראשו הוא אכן ראש טנור, אבל מלא חוכמה; וכך עם כישרונו, קולו, והאישיות הבימתית שלו הוא הפך לדמות הגדולה של עולם האופראי היום.

לכבוד יום הולדתו ה-70 (הוא נולד בינואר 1941) אפשר להיווכח בזאת בסרט עליו, מ-2009, שבו מספר דומינגו על התפקידים הגדולים שלו - באופרות של מוצרט, ורדי, ואגנר וברליוז ופוצ'יני. הסרט מלווה אותו באולמות האגדיים שבהם הופיע, בזמרה ובניצוח - המטרופוליטן בניו יורק, פסטיבל ביירוית בגרמניה, קובנט גארדן, וינה, לה סקאלה - שאותם הפך לביתו השני. ואין לשכוח את המשרה הקבועה הראשונה שלו: באופרה הישראלית, על שפת הים בתל אביב, שבה שר שנתיים וחצי בתחילת שנות ה-60.

עוד המלצות

הפגוט במרכז

קול המוסיקה, שבת, 07:08

השחרית המוסיקלית לשבת מביאה כדרכה את מה שמסתתר בשולי הרפרטואר, הפעם קונצ'רטו לפגוט של הומל עם האקדמיה סנט מרטין, סימפוניית נעורים של מנדלסון, אלגרו ל-4 ידיים של שוברט ואנדנטה ווריאציות של מוצרט, וגם מוטט "הללו עבדי ה'" של ויוואלדי עם הסופרן מריה זדורי. כל אלה ועוד מצטברים לשלוש שעות יפות.

אותלו ורקוויאם

מצו, שבת, 21:30; ארטה, ראשון, 10:55

כמה גאונות מסתתרת באיש אחד: צריך לשמוע כדי להאמין. האופרה "אותלו" של ורדי מתיאטרו ליסאו בברצלונה עם חוסה קורה ובניצוח אנטוניו רוס מרבה, והרקוויאם שלו (בניצוח לורין מאזל, מהבזיליקה סן מרקו בוונציה), מגלים את גדולתו.

מיסה ורקוויאם

קול המוסיקה, ראשון, 16:00

מוסיקה ליום ראשון מביאה את המיסה בחמישה קולות של ויליאם ברד: אחת משלוש שכתב המלחין במסתרים באנגליה האליזבתנית שראשיה האנגליקנים הוציאו את הקתוליות ופולחניה - כולל המיסה - מחוץ לחוק. הרקוויאם הנדיר של שומאן יושמע גם הוא לסיום, ובצדם - מיסה קצרה של באך, פרלוד ופוגה לעוגב מאת מנדלסון ויצירות דתיות מימי הביניים והרנסאנס.

ערב עם סטרווינסקי

מצו, שני, 21:30

ברנרד הייטינק מנצח על שתי יצירות, האופרה אדיפוס המלך והמוסיקה לבלט "פולחן האביב" אחר כך, ב-23:00 סרט תיעודי על אדיפוס המלך. שעות אלה נותנות רמז על הזיקית הסגנונית הסטרווינסקית, שהחליפה צבעיה מדי עשור אבל נשארה נאמנה לטבעה הריתמי הלא מתפשר. סוף הערב מביא קצת הקלה רגשית עם שומאן: מרתה ארגריץ מנגנת את הקונצ'רטו לפסנתר שלו.

אפשר גם

* רק הנדל. מכירים אותו מהאופרות והאורטוריות הגדולות? הנה שינוי מרענן: סוויטה לצ'מבלו, סונטה לכינור וצ'מבלו, וקנטטה - כולן מאת הנדל. בין היתר עם הירו קורוסקי בכינור (קול המוסיקה, שישי, 19:00).

* רביעיות במצו. שלושה לילות עם הסאונד המושלם מכולם, סאונד הרביעיות: רביעיית דביסי מנגנת ראוול, בארבר ומוצרט (מצו, שבת, 23:55). רביעיית לינדזי מנגנת היידן - אופ' 20 מס' 2 (ראשון, חצות וחצי), ובאותה שעה למחרת את אופ' 75 מס' 5.

* גלויית נוף מפינלנד. זה שמה של התוכנית בסדרה "מפתחות", הויא מביאה גלויה עדכנית של הנוף הצלילי הצפוני, עם "מיסה" לקלרינט ותזמורת של יוקא טיינסו וקונצרט של "מקהלת הקול הגברי" מפינלנד (קול המוסיקה, ראשון, 15:00).

* סופו של יום. אין כמו הסונטות של היידן לזכות ולהומור, לשלמות צורנית ולדמיון. רונלד בראוטיגם מנגן בלילה זה אחת מהן (רה מז'ור) בכלי מהתקופה; כלים דומים יישמעו גם בסונטה לכינור ופסנתר של מוצרט, בסול מז'ור; ובהן שירים מפינלנד: רומנטים של סיבליוס, מודרנים של ראוטווארה (קול המוסיקה, ראשון, 23:00).

* ארבעה מישראל. מיצירות חנה אג'אשווילי, אייל אדלר, אראל פז וינעם ליף תביא התוכנית "עוד לא מאוחר", המוקדשת הפעם לאנסמבל "מיתר" ולעבודתו הייחודית בהחיאה של היצירה המקומית (קול המוסיקה, רביעי, 23:00).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו