בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חנות הדגל של הרמס בפאריס הוקמה במבנה לשימור, ששימש בעבר כבריכת שחייה

במשרד האדריכלים RDAI מספרים כיצד הציבו רגל אחת בעבר ואחת בעתיד, ומסבירים שהמלה "יקר" לא קיימת אצלם בלקסיקון

תגובות

חנות הדגל החדשה של מותג האופנה הצרפתי הרמס ממוקמת בגדה השמאלית בפאריס ונחבאת בתוך חלל אר-דקו מעוטר משנות ה-30, ששימש בעבר כבריכת שחייה עירונית. שלושה ביתני עץ ענקיים, שנראים כהכלאה בין אוהלי נוודים אסייתים לבין שלדים של לווייתנים, ניצבים במרכז החנות ומארגנים מסביבם ומתחתם את החלל. למבקרים במקום מוצעת יותר מאשר חוויית קנייה סנובית; הם מוזמנים להסב לארוחה קלה בבית הקפה בקומה השנייה, לעלעל במגזינים בינלאומיים ובספרי עיצוב בספרייה, או לרכוש זר שושנים מסוגנן בחנות הפרחים שממוקמת לצד הכניסה. את עיצוב הפרויקט, בדומה לשאר החנויות של הרמס בפאריס ומחוצה לה, הוביל משרד האדריכלים RDAI שנוסד על ידי המעצבת הצרפתיה המנוחה רנה דומאס.

"הרמס ואנחנו עברנו יחד דרך ארוכה", מספר בראיון טלפוני מפאריס דניס מונטל, שמשמש כיום כמנהל הקריאטיבי של המשרד. "ב-1976 תיכננו בעבורם את החנות הראשונה ומאז אנחנו מלווים אותם בכל מקום בעולם". RDAI תיכננו בעבור המותג הצרפתי חנויות בערים טוקיו, סידני, קואלה למפור, סיאול, אתונה ועוד, אבל ממונים גם על עיצוב המשרדים, הסדנאות והמפעלים. "אנחנו חולקים את התרבות שלהם ומשתאים מהמוצרים שהם מעצבים", הוא מוסיף. "אני חושב שאחרי כל כך הרבה שנים אנחנו כבר יודעים מה הם מעריכים ואילו חללים ישרתו אותם בצורה הטובה ביותר. אנחנו מנסים לעצב את החנויות כך שיראו כ'משפחה' אחת ובו בזמן שישקפו את התרבות והאווירה המיוחדת במרחב העירוני מסביב". בעבר הם עבדו בצמידות עם מעצב האופנה ז'אן פול גוטיה, לשעבר המנהל הקריאטיבי של הרמס, וכיום הם עובדים מול מחליפו כריסטוף למר. מערכת היחסים הצמודה הזאת מונעת מהם לעבוד במקביל עם חברות אופנה אחרות.

לחלק את החלל לפיסות

בריכת השחייה שבה שוכנת החנות נבנתה ב-1935 והוכרזה לשימור לפני חמש שנים. היא כוללת מאפיינים אדריכליים תקופתיים כמו מעקה ברזל בדוגמאות גיאומטריות וריצוף מוזאיקה שנשמר היטב בבריכה עצמה ובחדרי המלתחות. בפני מעצבי החנות החדשה ניצב אתגר כפול: לשמר בניין היסטורי על פי הסטנדרטים המחמירים ביותר ולמזג בו אדריכלות עכשווית. מונטל מסביר כי ביתני העץ, שכל אחד מהם מתנשא לגובה תשעה מטרים, היו תגובת נגד לנפח העצום של החלל וניסיון לחלקו לפיסות קטנות יותר.

בנוסף אליהם צופה גרם המדרגות במעין שרוולי עץ דומים שמעניקים תחושה של תנועה ושחרור. מקורות ההשראה לעיצוב הביתנים הגיעו בין השאר מסיורים במוזיאון הטבע בפאריס, מהתבוננות באדריכלות נוודית ארעית ומדגמים קיטשיים של אוניות בבקבוק. "שני הפרויקטים - השימור והשיפוץ - צריכים לחיות ביחד ולבטא את הזהות של הרמס, רגל אחת בעבר ורגל אחת בעתיד", הוא מוסיף. "אני חושב ש'הדבר המיוחד' הוא מה שמתרחש בתווך בין שני הפרויקטים האלה".

הגישה האנטי-נוסטלגית הזאת היא גם התכונה העיצובית הבולטת ביותר של החנות. הסיור בה מזכיר יותר ביקור במוזיאון ולא בחנות אופנה. מתחת ביתני העץ מונחים שולחנות הסבה ופינות ישיבה, שמזמינים את הקונים (או המבקרים, תלוי כמה כסף יש להם) לשבת וליהנות מהחלל. צעיפי המשי הידועים של המותג נדחקו דווקא לאחד החללים הצדדיים. "אני חושב שהחנות הזאת מייצגת שינוי תפישתי אצל הרמס כי היא מתפקדת כמעט כמו גלריה", אומר מונטל. "שפע המוצרים לא מוצג בבת אחת אלא מפוזר בכמה מוקדים בחנות. זה בהחלט ניסוי בעבורם".

בשונה מהתפישה המקובלת בחנויות יוקרה ברחבי העולם, החנות מוצפת באור טבעי שמגיח משורת חלונות שהותקנה בגג. יחד עם אריחי המוזאיקה הקטנים הם מצליחים לשמר משהו מהאווירה המיוחדת של הבריכה שפעלה במקום.

מונטל מסכים כי חנויות הדגל נהפכו כיום לתעודת הזהות של מותגי היוקרה. הוא מציין לדוגמה את טוקיו, בירת המותרות העולמית, שבה הוקמו בעשור האחרון חנויות על ידי מיטב האדריכלים בעולם. גם הרמס חובקת שם יצירת מופת אדריכלית - מגדל לבני זכוכית ברובע גינזה שהוקם ב-2001 ותוכנן על ידי האדריכל האיטלקי חתן פרס פריצקר רנזו פיאנו. כיצד יוצרים תחושה יוקרתית באמצעים אדריכליים? "זה לא משהו מכוון, אנחנו אף פעם לא מנסים לעשות משהו 'שייראה יקר'. אנחנו בכלל לא משתמשים במלה הזאת", הוא צוחק. "המטרה שלנו היא לבטא את הזהות של הרמס. אנחנו עושים זאת על ידי חללים ובניינים באיכות הגבוהה ביותר. זה לדעתי הביטוי של יוקרה". *

אוכפים לוהטים | סהר שלו

איך נהפכה הרמס מיצרנית של ציוד רכיבה על סוסים למותג אופנה נחשק

הרבה לפני שגרייס קלי נשאה את התיק המפורסם (שקיבל מאז את שמה ונקרא "תיק קלי"), ושנים רבות לפני המוניטין שיצאו לעניבות המשי ולמטפחות הצבעוניות, הוקמה חברת הרמס ב-1837 כיצרנית של אוכפים, רתמות, רסנים וצורכי רכיבה אחרים על ידי מייסד החברה, תיירי הרמס. המוטו של המשפחה - "כדי שהשימושי יהיה יפה" - והסמל המסחרי של המותג - ציור של סוס וכרכרה - שימשו מאז נר לרגלי חברת מוצרי העור המפורסמת, שפתחה את החנות הראשונה שלה ב-1880 בפובורג סנט אונורה (שם עומדת חנות הדגל עד היום).

ההיסטוריה הארוכה של הרמס התחילה אמנם בהקפדה על איכות ואלגנטיות שהיו קשורות בטכניקות של תפירת עורות, אבל מהר מאוד הבינו יורשי החברה שעליהם להתאים את עצמם לעולם המשתנה.

כשמכוניות התחילו לתפוס את מקומם של הסוסים והכרכרות, הוסיפה החברה עוד מוצרים והחלה להתמקד במוצרי נסיעות ומוצרי עור וספורט, שכללו גם מזוודות, תיקים וארנקים. בשנות ה-20 של המאה הקודמת היתה הרמס החברה בעלת הזכויות הבלעדיות על הרוכסן בצרפת, ולכן היתה הראשונה ששילבה ריצ'רץ' בתיקים שלה.

מאוחר יותר היא הוסיפה גם ליין של בגדים (שהאגדה מספרת שנוצרו אחרי שנסיך וויילס ביקש מעיל עם ריצ'רץ' למשחק הגולף), שעונים וכפפות. בשנות ה-50 נוספו למותג מחלקות של מתנות ומוצרים לבית, ומאז נהפכו כלי הזכוכית, החרסינה וכלי הכסף לחלק בלתי נפרד מהמורשת ההרמסית, שכולה אלגנטיות, איכות ויוקרה. מאז גם החלה הרמס לייצר בשמים, שהגדילו את הכנסותיה והפכו אותה לאחד ממותגי היוקרה החזקים בשוק.

שאר מוצרי החברה הוצגו לקהל הרחב במהלך המאה ה-20: תיק קלי המפורסם, שקיבל את שמו רק בשנות ה-50, יוצר עוד במאה ה-19 כתיק אוכפים (והוצג מחדש כתיק יד שנים אחר כך). תיק בירקין, שעוצב בשיתוף השחקנית ג'יין בירקין בשנות ה-80, נהפך גם הוא לאחד מהתיקים המפורסמים של החברה, והצעיפים המפורסמים, שנולדו ב-1937, היו (ועודם) מלאכת מחשבת של הקפדה על חומרי גלם יקרים, שליטה מוחלטת על כל שלב ייצור, התעקשות על פרקי זמן ארוכים של צביעה, טווייה ותפירה ותחכום בעיצוב ההדפס.

למרות התדמית השמרנית של המותג, מאז שנות ה-90 נהפכה הרמס לחברת אופנה נחשקת גם בעיני הדור (העשיר) הצעיר יותר. היא שכרה את שירותיו של מרטין מרג'יאלה, המעצב הבלגי האוונגרדי, לעמוד בראש מחלקת בגדי הנשים, ואחריו את ז'אן פול גוטייה, שעמד בראש המחלקה עד לאחרונה והוחלף על ידי כריסטיאן למר, המעצב הראשי של לקוסט.

לאחרונה ניסתה יריבת החברה, ענקית היוקרה LVMH (מבעלי לואי ויטון), להשתלט עליה, אבל דיווחים אחרונים מגלים שהניסיון נכשל לפי שעה, ושבית המשפט הצרפתי מגן על הרמס, שמציין את אחת השנים הרווחיות של החברה ב-174 שנותיה. *



החנות החדשה. מקורות ההשראה היו מוזיאון הטבע, אדריכלות של נוודים ואוניות בבקבוק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו