בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוח וצלצולים: סיור במגדל המגורים הגבוה והחדשני בלונדון

במגדל סטראטה הטורבינות הן חלק מהעיצוב, אבל יש כאלה שסבורים שזה סתם סכין גילוח ענק

תגובות

הרוח מכה בחוזקה בצמרת מגדל סטראטה בלונדון. ביום חורף קפוא היא חודרת דרך כל שכבות הביגוד ומצליחה להשכיח לרגע את הנוף המרהיב שנשקף מסביב. בקומה הטכנית העליונה ביותר, בגובה 148 מטר, מוצבות שלוש טורבינות ענק שמסתובבות במהירות עצומה. הצורה הייחודית של המגדל, מעין הכלאה בין ליפסטיק לבין תער מעוגל, מאפשרת לרוח להתאסף מסביב ולהניע את שלושתן. ביחד ולחוד הן מספקות עד שמונה אחוזים מתצרוכת החשמל של האגפים הציבוריים - המעליות, התאורה, קומת הלובי, החניונים ומערכת הניקוי האוטומטית של החלונות.

סטראטה הוא מגדל המגורים הגבוה והחדשני ביותר בבירה הבריטית (לפחות עד חנוכתו המתוכננת ב-2012 של מגדל השארד המדובר של האדריכל רנצו פיאנו לא רחוק משם). הוא ניצב בראש דור חדש של בניינים בבריטניה ובעולם שכוללים מערכות מתקדמות של אנרגיות מתחדשות. בשונה מקולטנים סולאריים שבדרך כלל מודבקים לגגות או לחזיתות, או מערכות גיאותרמיות שחפורות עמוק באדמה, טורבינות הרוח של המגדל משולבות כחלק אינטגרלי מהעיצוב. הן מגדירות את הצורה והתפקוד שלו והופכות אותו מעוד מגדל מגורים לאייקון לונדוני חדש.

סטראטה נולד כחלק מפרויקט התחדשות עירונית בהיקף של 1.5 מיליארד ליש"ט, שמתבצע בשנים האחרונות בשכונת אלפנט אנד קסל בגדה הדרומית של נהר התמזה. במלחמת העולם השנייה נהרסה השכונה והיתה מוקד לבנייה של שיכונים ציבוריים בשנות ה-50. בשנות ה-60 הוקם בה מרכז הקניות הראשון בבריטניה, שהיה לכישלון מסחרי מהדהד. כיום היא כוללת בעיקר מהגרים וקבוצות טעונות טיפוח ונחתכת על ידי כבישים מהירים שמקשים על התנועה בתוכה. עם זאת מיקומה - בהצטלבות דרכים מקומיות ועירוניות לצד קירבה למרכזי העסקים של לונדון - מסמן לה פוטנציאל רב.

במסגרת פרויקט ההתחדשות צפויים מרבית מהשיכונים להיהרס לטובת בניינים חדשים, ביניהם כמה מגדלים. תקנות תכנון חדשות שנכנסו לאחרונה לתוקף בעיריית לונדון מחייבות את המתכננים להבטיח כי לפחות עשרה אחוזים מתצרוכת החשמל של הבניינים החדשים ייגזרו מאנרגיות מתחדשות. האדריכל רובי טרנר ממשרד BFLS מסביר בסיור במגדל כי הטורבינות לא היו הבחירה הראשונה של צוות התכנון, בעיקר בגלל התקדים בהצבתן על מגדל מגורים. "יש כמה בניינים בעולם שפועלים על אנרגיות רוח כמו מרכז הסחר העולמי בבחריין, אבל בשום מקום לא ניסו אף פעם להכניס אותן ממש אל תוך הבניין", הוא מסביר. "פנינו לחברה סקנדינבית שמתמחה בטורבינות בבקשה שתייצר בעבורנו מערכת מיוחדת ותיכננו את הבניין כך שיוכל לנצל אותה בצורה הטובה ביותר. תהליך ההרכבה שלה היה מאוד מסובך, הייינו צריכים לבנות את המערכת למטה ולהרים אותה עם מנופים בדיוק לנקודה הנכונה".

לב לבה של המערכת מצוי בקומה הטכנית שמוגבלת לאנשי תחזוקה (ולעיתונאים מזדמנים). ביום הביקור התכוננו שם כמה פועלים להחלפת להב של אחת הטורבינות. על הרצפה היה מונח הלהב החדש, יציקת מתכת באורך תשעה מטרים וברוחב 20 סנטימטרים, והפועלים עטו חליפות תרמיות שחורות מיוחדות כדי להתגבר על הרוחות. מנהל הבניין יכול להפסיק את פעילות הטורבינות לטובת תחזוקה, או לחלופין כשהרוח חזקה מדי ומאיימת לשבור את הלהבים או חלשה מדי ואינה מסוגלת להניע אותם. "מעבר לכך", מבהיר טרנר, "המערכת אינה דורשת כל טיפול מיוחד". עם זאת, היכולת האנרגטית האמיתית של הטורבינות תוכל להיבדק רק אחרי שנתיים של פעילות ואיסוף נתונים.

מתי אצלנו?

מלבד טורבינות הרוח, מכיל הסטראטה עוד כמה מאפיינים ייחודיים שמחזקים את אופיו ה"ירוק" והקהילתי: בקומת החניון, למשל, יש 39 מקומות חניה בלבד למכוניות לצד 437 מקומות חניה לזוגות אופניים. הדירות בקומות 2 עד 10 מוקדשות לדיור בר השגה, בפרט בעבור משפחות מהשכונה שמבקשות לשפר את תנאי מגוריהן. גם המגוון ראוי לציון - מדירות סטודיו לצעירים או קשישים בגודל ממוצע של 33 מ"ר ועד לדירות פנטהאוז יוקרתיות בעלות 2.5 מיליון ליש"ט. נוסף על כך הוקם לבניין אתר אינטרנט פרטי שמדווח על אירועים ובילויים בסביבה, חבילות שממתינות בקבלה ודירות להשכרה.

זמן קצר לאחר פתיחתו זכה הסטראטה בפרס יוקרתי מטעם אגודת הבטון הבריטית, כשהוא גובר על פרויקטים של אדריכלים בריטים ידועים כמו ויל אלסופ ודיוויד צ'יפרפילד. אבל החגיגות לא נמשכו זמן רב. מגזין העיצוב הבריטי "בילדינג דיזיין" העניק לו את פרס הקארבנקל הידוע לשמצה, שמחולק מדי שנה לבניינים המכוערים ביותר בממלכה. "הבניין מזכיר מכונת גילוח", נכתב, "זה נראה כאילו הוא ניגש לאודישן לתפקיד משנה בסרט של ג'יימס בונד". חבר השופטים הוסיף כי האנרגיה המתחדשת שמייצרת מערכת הטורבינות היא כאין וכאפס לעומת המשאבים שהושקעו בהתקנת חזיתות "הברקוד" שלו.

"זאת טענה של מיעוט קטן ומאוד קולני", עונה טרנר בנימוס בריטי טיפוסי. "הדבר האירוני הוא שזה גוף שנשלט על ידי אדריכליים שמרנים שאוהבים אדריכלות בריטית מסורתית. מלכתחילה לא היה לנו סיכוי. הסטראטה הוא בניין בולט וגדול מאוד ואפשר לראות אותו מהרבה מאוד נקודות בעיר - אני מניח שזאת חלק מהסיבה שבחרו בנו. אני אישית חושב שהיינו חייבים ליצור בניין בולט כתגובת נגד לסביבה".

על צורתו של הסטראטה אכן אפשר להתווכח. החזיתות שלו הן תערובת של מעטפות חיצוניות קלות ומיתוג היתר שלו מריח מנובורישיות. לא בכדי מתמקדים כעת אנשי המכירות בשוק הסיני וההונג-קונגי שמבקש לקנות אחיזה בלונדון. עם זאת, המכניזם והמחשבה שמאחורי התכנון מרתקים וראויים להילמד גם בישראל; מעניין מה היה קורה אילו מקצת העקרונות האלה היו מאומצים בתוכניות חדשות של מגדלים שמוקמים כעת בתל אביב ובירושלים.



מגדל סטראטה בלונדון. המערכת אינה דורשת טיפול מיוחד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו